Jos sinulla oli tapana syksyllä aina kouluvuoden alkaessa hankkia uusi kalenteri, ja tilanteeseen liittyi voimakkaita tunteita, kuten innostunutta odotusta ja iloa uudesta alusta, voi tapahtuma muodostua aivoissasi tunneankkuriksi. Edelleen aina uutta kalenteria hankkiessasi samat tunteet nousevat automaattisesti esiin, vaikka muuten tilanne olisikin erilainen.
Sanna Suominen, sosionomi ja NLP-harjoittaja, työskentelee lukiokuraattorina Porissa. Sanna piti lapsena todella paljon koulunkäynnistä, ja hän odotti aina innoissaan joka syksyistä koulun alkamista, kun sai hankkia uusia tavaroita ja valmistautua alkavaan lukuvuoteen. Nämä tunteet ja tavat toistuvat edelleen:
”Olen syksyisin yhä todella innostunut ja energinen. On ihanaa ostaa uusi kalenteri ja alkaa täyttää sen sivuja. Syksy on myös ajanjakso, jolloin alkavat uudet harrastukset. Tykkään arjesta ja rutiineista, siksi koen syksyisin helpotuksen tunnetta. Syksyisin käyn myös ostoksilla ihan niin kuin lapsenakin. Kalenterin lisäksi ostan muita koulutarvikkeita ja uusia vaatteita.”
”Aivomme yhdistävät samaksi kokonaisuudeksi kaikki ne asiat, jotka tapahtuvat samaan aikaan. Mielessä yhdistyy kaikki se, mitä koemme jollakin tietyllä hetkellä. Ja kun joku osa tästä kokemuksesta – haju, maku, ääni, tuntemus tai se mitä näemme – toistuu myöhemmin, se voi laukaista meissä saman tunnelman ja tunteen kuin oli alkuperäisessä kokemuksessa. Tätä kutsutaan ankkuriksi – yksi osa kokemuksesta kutsuu muutkin kokemuksenosat koolle”, NLP-kouluttaja ja ratkaisukeskeinen työnohjaaja Reija Könönen kuvaa.
Yllättäen herännyt tunne kertoo sinulle tarinan – kuuntele! Harvat ovat tietoisia tunneankkureistaan, mutta usein ne näkyvät käytännössä puheissamme: ”Joskus ihmiset mainitsevat, kuinka joku ääni herättää kauhean tunteen tai joku tuoksu muistuttaa jostain kokemuksesta, mutta eivät he välttämättä ajattele asiaa sen syvemmin, että miksi tunne nousee tai mikä merkitys sillä on”, Reija kertoo.
Suurin osa tunneankkureista on henkilökohtaisia, omiin elämänkokemuksiin perustuvia reaktioita. Hajut ja maut luovat erittäin voimakkaita tunneankkureita, koska ne menevät suoraan aivojen limbiseen järjestelmään. Esimerkiksi haistaessaan vanhan tutun hajuveden voi elävästi muistaa, millaisessa elämäntilanteessa tuoksua on haistanut. Tuoreen pullan tuoksu voi tuoda hetkessä kokemuksen mummolasta tai tervan tuoksu omasta kesämökistä. Myös musiikki voi herättää suuria tunteita ja siten muodostaa tunneankkureita.
Monessa suomalaisessa esimerkiksi Suvivirsi havahduttaa tunneankkurin. Sanna kuulee koulukuraattorina Suvivirren yhä vuosittain, ja tunnistaa heräävät tunteet: ”Itsessäni Suvivirsi nosti lapsena esiin haikeitakin fiiliksiä. Kesäloman alkaminen tarkoitti kuitenkin myös eroa tietyistä kavereista kesän ajaksi. Nyt kun kuulen Suvivirren, tulee minulle usein sama haikeuden tunne. Suvivirsi tuo mukanaan erofiiliksiä. Taas on yksi lukuvuosi pulkassa. Oppilaat kasvavat ja vaihtavat kouluja. Syksyllä on edessä uudet tuulet.”
Koko juttu julkaistu elokuun Hidasta elämää -verkkolehdessä.
Ei tarvitse mennä kuin pari vuotta taaksepäin, kun katselin vierestä ihmetellen, ihaillen ja kadehtienkin kuinka ystävät, tutut ja tuntemattomat toteuttivat unelmiaan.
Moni teki juuri niitä asioita, joita minä olisin halunnut tehdä, mutta joita en uskonut pystyväni tai osaavani. Ei ole mahdollista minulle, koska… Selityksiä oli enemmäin kuin tekoja, edes pieniä aikomuksia haluamaani suuntaan.
Noiden ajatusten ja kokemusten jälkeen on kuitenkin tapahtunut jotain. Ja se joku on minussa itsessäni. Huomaan, kuinka vuosien takaiset toiveeni ovat alkaneet konkretisoitua. Yksi kerrallaan, vähitellen, ryppäinä tai pitkälläkin viiveellä.
Aiemmin uskoin (tai oikeastaan TIESIN), että asiat ovat mahdollista muille, ei minulle. Ja kuinkas kävikään… Koska jotain sisälläni on muuttunut.
Olen oppinut, että seuraavat asiat vaikuttavat kaikkein eniten siihen, lähtevätkö unelmat muuttumaan todeksi:
1. Uskomukset
Omat uskomukseni ovat olleet tosi syvässä. Syvimmällä on ollut omaan arvoon ja osaamiseen liittyviä uskomuksia, jotka ovat tosi vahvasti aiheuttaneet häpeää, joka on estänyt toimimasta. Vaikka olisi halunnut, ei ole kyennyt.
Omat uskomukset ovat olleet itselle niin totta. Kunnes totuutta on saanut muutettua itselleen…
2. Mielikuvitus
Kaikki on joskus ollut pelkkää kuvitelmaa, pelkkä hullu ajatus, boksin ulkopuolinen välähdys. Olemme niin voimakkaasti oppineet käyttämään rationaalista mieltä, että lapselle ominanen luomisen väline, mielikuvitus, on hyssytelty hiljaiseksi. Ja kuitenkin: jos haluaa luoda jotain, on ensin osattava kuvitella se. Auto, puhelin tai internet on ollut ensin vain jonkun hullu ajatus.
Ennen häpesin omaa mielikuvitustani, joka lensi niin nopeasti, että muut eivät pysyneet perässä eivätkö aina ihan ymmärtäneet minua. Nyt olen oppinut hyödyntämään sitä – jopa yhteistyössä rationaalisen mielen kanssa. Siinä on voimaa!
3. Tunteet
Vedämme puoleemme sitä, mitä olemme, emme sitä, mitä haluamme. Siksi oma sisäinen työ omien tunteiden kanssa on tärkeää. Kun lähtee muuntamaan pelkkiä ajatussiemeninä olevia unelmiaan iduiksi ja puiksi, on sitouduttava kastelemaan siementä. Jos pelkää tai epäilee siemenen itämistä ja kasvua puuksi, kastelu unohtuu.
Niin kauan kuin häpeän, pelkään tai epäilen jonkin asian onnistumista, en suuntaa koko aikomustani siihen, enkä myöskään motivoidu riittävästi. Siksi on tärkeää saada sisäinen tunnekipinä syttymään motivaation synnyttämiseksi. Silloin liikumme huomaamattamme oikeaan suuntaan!
4. Alitajunta
Alitajunta lukee elämän pelikenttää paljon laajemmalla skaalalla kuin rationaalinen mielemme. Alitajunta syöttää meille paljon tietoa, jota emme osaa lukea, koska se ilmenee usein epämääräisinä mutu-tuntemuksina tai väreinä tai kuvina. On opittava antamaan tilaa sille ja opeteltava lukemaan sen kieltä.
Kun olen oppinut itse ottamaan vastaan alitajunnan viestejä – ja ennen kaikkea oppinut luottamaan niihin – unelmien toteuttamisesta on tullut paljon helpompaa. Tiedän milloin on oikea hetki – milloin odottaa ja milloin toimia.
5. Läsnäolo
Unelmien toteuttaminen vaatii vahvaa läsnäolon taitoa: olla yhteydessä itseen ja olla yhteydessä siihen, mitä ympärillä tapahtuu. Ilman läsnäoloa unelmat jäävät vain totetumattomiksi pilvilinnoiksi.
On opittava lukemaan elämänpeliä kokonaisvaltaisemmin, ja se ei onnistu jos elämmme rationaalisen mielen siivittämänä menneessä tai tulevassa.
Sannan supersuosittu Unelmakarttakirja on Sinulle, joka kaipaat uskoa itseesi, omiin mahdollisuuksiisi ja kipinää unelmiesi toteuttamiseen. Löydät kirjan täältä. Kurkkaa myös tavoitteita kohti tsemppaavat Unelmakortit.
Saavun Helsingin Ullanlinnaan Health & Beauty by Sinin Sini Kujalan pieneen ja kodikkaaseen vastaanottotilaan, joka sijaitsee Kaivopuiston rajalla meren välittömässä läheisyydessä. Olen hiljattain taas kiinnostunut enemmän ruokavaliostani pienen oireiluni myötä ja saanut mahdollisuuden kokeilla hyvinvointivalmennusta. Aurinkoinen päivä on lisännyt hyvää mieltäni, ja odotan innolla, mitä tuleman pitää. Tarkoituksenamme on tehdä Health Concept Analyzer -ravintoainemittaus ja keskustella sen tuloksista sekä aiemmin täyttämästäni ruokapäiväkirjasta.
Health Concept Analyzer perustuu kehon sähkömagneettiseen säteilyyn. Laitteen kädessä pidettävä sensori poimii kehon solutasolta lähettämät sähkömagneettiset aallot, jotka tietokone sitten tulkitsee. Näiden aaltojen signaalit kuvaavat kehon aineenvaihduntaa mittaushetkellä. Tuloksia saadaan 13 osa-alueelta, joita ovat muun muassa ruuansulatus, sydän ja verisuonet, vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet, happo-emästasapaino sekä luusto. Laitteen antamat tulokset ovat vähintäänkin suuntaa antavia, ja se on tarkoitettu terveyden ylläpitoon, ei esimerkiksi sairauksien etsintään.
Hyvinvointivalmentaja ja luennoitsija Sini on innostava ja puhelias. Hän kertoo heti aluksi, että tarkoituksena on ottaa asiakkaan hyvinvointi kokonaisvaltaisesti huomioon. Ravinto- ja hyvinvointivalmennukseen sisältyvätkin mittauksen lisäksi ruokavalion, suoliston ja ruuansulatuksen kunnon, oikeanlaisen levon sekä henkisen ulottuvuuden pohdintaa yhdessä asiakkaan kanssa. Ravintoainemittauksen hyöty on Sinin mukaan esimerkiksi siinä, että se havahduttaa tietoiseksi omasta terveydentilasta, kun näkee konkreettisesti tulokset edessään. Mittaustuloksia ei kuitenkaan voi sokeasti uskoa, vaan niihin voivat vaikuttaa esimerkiksi huonosti nukuttu yö, stressi tai todella poikkeava ja huono syöminen ennen mittausta.
Sinin intohimona on auttaa myös muita voimaan paremmin. Kuva: Meri-Tuuli Talsi
1. Kivennäisaineiden ja vitamiinien puutoksiin saan apua luonnollisista ravintolisistä
Ravintoainemittaus itsessään kestää vain minuutin. Saan käteeni laitteen sensorin, ja istun hiljaa paikallani se kädessäni, kunnes mittaus on valmis. Tulokset näkyvät pian tietokoneella eri osa-alueittain. Käy ilmi, että mittauksen mukaan kehoni ei saa riittävästi kivennäisaineita: esimerkiksi kalsiumia, sinkkiä ja magnesiumia. Sini kertoo, että keho purkaa kivennäis- ja hivenaineita esimerkiksi ihosta ja luustosta silloin, kun elimistö ei saa niitä tarpeeksi. Hän arveleekin, että todennäköisin syy vuoden sisällä minua kiusanneisiin rytmihäiriöihin on juuri kivennäisaineissa, tai oikeammin niiden puutteessa.
Tulosten perusteella Sini tekee johtopäätöksen, että kehossani on happamuutta. Hän selittää, että kehon happamuus liittyy sekin kivennäisaineiden puutokseen. Esimerkiksi paljon urheilevilla happamuus voi lisääntyä rasituksessa syntyvien maitohappojen myötä.
Vitamiinipuolellakaan kaikki ei ole ihan kunnossa. Olen huomannut silmieni väsyvän helposti, ja yllättäen tuloksissa näkyy A-vitamiinin puute, joka vaikuttaa esimerkiksi näköön. Lisäksi parannettavaa on myös muutaman muun vitamiinin saannin kanssa.
Ravintolisien suhteen olen aktivoitunut hieman jo kesän mittaan, ja Sinin neuvojen jälkeen osaan valita niistä kehoni tarvitsemia ravinteita. Uskon, että varsinkin puutostilassa tasapaino on helpompi saavuttaa ravintolisien avulla. Aion kuitenkin myös lisätä ruokavaliooni haluttuja vitamiineja ja kivennäisaineita sisältäviä ruoka-aineita, ja vaikuttaa sitä kautta niiden pitoisuuksiin. Kuten Sinikin sanoo, suurin osa kehon ravintoaineista tulee saada hyvän ravinnon kautta, mutta ei lisäravinteitakaan tarvitse pelätä.
2. Suoliston kunto on hyvän ravitsemuksen perustana
Vatsan ja suoliston oireilu on tänä päivänä erittäin yleistä, ja itsekin kärsin siitä jonkin verran. Myös mittaustulokset näyttävät, että ruuansulatuksessani on joitakin ongelmia. Mahassa tuntuu usein olevan ilmaa ja se on löysällä. On mahdollista, että ruoka ei ohutsuolessa imeydy tarpeeksi hyvin. Tätä korjatakseni Sini kehottaa kiinnittämään huomiota monipuoliseen kuidun saantiin esimerkiksi kuitulisän muodossa, sillä kuidut ovat mukana mahdollistamassa hyvien aineiden imeytymisen suolistosta elimistöön.
Jos suolisto ei ole kunnossa, eivät keholle tärkeät aineet pääse imeytymään kehoon. Näin ollen suolistoa voidaan pitää ensisijaisena hoidettavana ravitsemukseen liittyen. Sini painottaa valmennuksessaan suoliston hoitoa senkin takia, että sieltä on suurimmilta osin lähtöisin hyvän mielen hormoni serotoniini, jonka puute voi aiheuttaa selittämätöntä alakuloa ja näin vaikuttaa selkeästi yleiskuvaan omasta hyvinvoinnista.
3. Hyvää rasvaa on turha pelätä
Lopuksi puhumme vielä rasvoista, joihin en ole tähän asti suuremmin kiinnittänyt huomiota ruokavaliossani. Sinin mukaan rasvaa tulisi saada eri muodoissa jokaisella aterialla, sillä rasvalla on yhteys muun muassa aivojen toimintaan ja vitamiinien imeytymiseen. Sini suosittelee minulle päivittäistä ruokalusikallista Camelina-öljyä vaikka ihan sellaisenaan, josta saan omega3-rasvahappoja. Avokado, jota syönkin jo ennestään paljon, on toinen hyvä rasvan lähde ja sisältää myös esimerkiksi E-vitamiinia. Päivittäisessä paistokäytössä olen käyttänyt rypsiöljyä, jonka Sini antaa ohjeeksi vaihtaa esimerkiksi voihin tai kookosöljyyn, sillä rypsiöljy menettää hyviä ominaisuuksiaan kovasti kuumentuessaan.
4. Pienin muutoksin pääsen kohti vielä parempaa oloa
Valmennuksen lopuksi saan Siniltä mukaan Health & Beauty Guide -lehtisen, joka sisältää Sinin kokoamia vinkkejä ravitsemukseen ja hyvinvointiin liittyen. Sini kertoo esimerkkejä päivän ruokailusta, lautasen koostamisesta ja hyvistä välipaloista. Hän painottaa myös veden juonnin, unen ja suoliston hoidon tärkeyttä osana hyvinvointia. Osaansa tässä kaikessa näyttelee myös kauneudenhoito, johon suurimmilta osin vaikuttaa elimistömme kunto: esimerkiksi ruoka, lepo, yliherkkyydet ja stressin määrä.
Tapaamisen jälkeen päässäni pyörii paljon ajatuksia ja uutta tietoa. Mittauksen mukaan paljon olisi korjattavaa, mutta ruokavalioni on kuitenkin pääsääntöisesti hyvä. Päätän kuitenkin tehdä pikkuhiljaa ainakin pieniä muutoksia: kiinnitän huomiota ruoka-aineiden sisältämiin vitamiineihin ja kivennäisaineisiin, syön vielä enemmän kasviksia ja monipuolisia kuituja, vaihdan paistorasvaksi voin ja sisällytän ruokavaliooni muutaman tarpeellisen ravintolisän. Välipalaksi voisin kokeilla esimerkiksi Sinin ohjeen mukaista siemennäkkäriä.
Valmennuksen suurin anti itselleni on ollut tieto siitä, mitä tehdä kehittääkseni hyvinvointiani ravitsemuksen osalta. Jokapäiväinen hyvä olo on elämän laadun kannalta erityisen tärkeää, ja joskus voi olla vaikea tietää mistä aloittaa. Onneksi se on myös asia, johon jokainen meistä voi valinnoillaan vaikuttaa!
Valitsemani Health & Beauty by Sini tarjoaa ravinto- ja hyvinvointivalmennuksia sekä luentoja asiakkaan tarpeisiin mukautuen. Valmennuksestasaa apua esimerkiksi elämäntapamuutoksen alkuun, väsyneeseen ja stressaantuneeseen olotilaan tai ulkoisen kauneuden hoitoon sisältä käsin. Lisää tietoa saat Sinin nettisivuilta.
Tässä kyllä riittää pureskelemista. Mulla ihan hengitys salpautui, kun näin sen tyypin! Huh, vihdoinkin sain tämän taakan pois harteiltani. Pomo hengittää koko ajan mun niskaan. Se uutinen oli kuin isku vasten kasvoja. En halua sulattaa sitä, miten minua kohdeltiin. Haistoin palaneen käryä. Tämä asia aiheutti närää. Menetin kasvoni siinä tilanteessa. Se oli kuin olisi isketty nyrkillä palleaan. Minulla meni jalat alta. Jouduin nielemään sanani siinä tilanteessa. Se tuli ihan ihon alle.
Edellisessä kirjoituksessani esitin META-Healthin™ ehkä vallankumouksellisiakin näkemyksiä terveydestä ja niistä tekijöistä, jotka sytyttävät meissä erilaisia sairausprosesseja. META-Healthin ydin on ymmärtää niitä tekijöitä, jotka sytyttävät meissä yksilöllisiä stressireaktioita, jotka taas vuorostaan aiheuttavat meille hyvin erilaisia kehon, mielen ja käyttäytymisen tason oireita.
Se miten itse kukin meistä havainnoi maailmaa omassa sosiaalisessa ympäristössään, on täysin yksilöllistä. Myös se, miten reagoimme omiin havaintoihimme. Aivot tekevät ison työn pilkkoen, poistaen, tulkiten ja yleistäen kaikkea sitä informaatiota, mitä ympärillämme on. Emme millään voi olla tietoisia kuin hyvin pienestä osasta aistimuksia, joita saamme joka hetki.
Aivot kykenevät käsittelemään kohdalle tullutta aistiärsykettä sekunnin murto-osassa niin, että aivot vertaavat aiemmin koettuja tapahtumia tähän uuteen tilanteeseen; onko tämä uhkaava vai turvallinen jne. Alitajuiset uskomuksemmekin ovat vaikuttamassa siihen, miten reagoimme erilaisissa tilanteissa. Onko tilanne täysin neutraali, aiheuttaako se minussa pelkoa, ärsyyntymistä tai kenties positiivista hämmästystä ja ihastelua. Katso ylläolevaa kuvaa uudelleen ja mieti, mikä oli ensireaktiosi, kun näit tuon kuvan?
Jos jokin tilanne on meille yllättävä ja stressaava, puhumme META-Healthissa kahdesta käsitteestä: SEE (significant emotional event) ja UDIN-moment (unexpected, dramatic, isolating, no strategy to deal with it). SEE voi kuvata niin sanottua ”pientä traumaa” ja UDIN isompaa traumaa, eli hetkeä ja tilannetta, joka on minulle odottamaton, yllättävä ja se sytyttää voimakkaan tunnereaktion, koen jääväni yksin tilanteessa jossa minulla ei ole valmista mallia toimia. Kaikki tämän kaltaiset kokemukset sytyttävät kehossa fysiologisen stressitilan, olivat ne kokemukset kuinka pieniä tahansa.
Kyse on siis siitä, miten juuri minä luon oman stressireaktioni, ja miten juuri minun kehoni siihen metaforisesti reagoi – tämä on META-Healthin ydintä. Erityisesti kroonisissa sairauden tiloissa nämä stressinlaukaisijat ovat tiedostamattomia ja ne ovat jokapäiväisessä arjessamme läsnä päivittäin tai muulla tavoin säännöllisesti. Tässä yksi esimerkki:
Henkilö kokee, että hänen esimiehensä kohtelee häntä epäoikeudenmukaisesti, epäilee hänen työn laatuaan. Omassa tarinassaan hän kertoo, että ”Mun pomo hengittää koko ajan mun niskaan, enkä voi olla oma itseni. Pelkään että teen sen vuoksi virheitä.”. Arvannet varmaan, millaisia oireita tällä henkilöllä on? Aina perjantaisin, kun työviikko on ohi ja viikonloppu alkamassa, hänellä alkaa tulehduksellinen kipu niskalihaksissa ja hän saa päänsärkykohtauksen.
Miten sitten META-tiedon avulla voidaan tulkita tämä krooninen prosessi? Aina sunnuntai-iltana, kun henkilö alkaa jälleen ahdistua tulevasta työviikosta, hän luo itselleen stressireaktion myös niskalihaksiin, jotka jännittyvät ja muuttuvat kireiksi. Niskassa nimittäin ”asuu” metaforan lailla tunne, että minua on kohdeltu väärin, eikä minulla ole riittävästi kykyä vaikuttaa tilanteeseeni. Päänsärkyihin saattaa liittyä valtava stressi siitä, tiedänkö riittävästi ja pelko siitä jos tietämättömyyttäni teen virheitä. Solutasolla stressivaiheessa tapahtuu solukatoa, joka vaikuttaa myös lihasten toimintaan heikentäen niitä.
Kehomme on kuitenkin älykäs; se kykenee tasapainottumaan tästä tilasta, kunhan vaan stressi ”kääntyy pois päältä”. Tässä esimerkkitapauksessa perjantaisin henkilö saa vihdoin huokaista helpotuksesta, kun vapaat alkavat. Nyt ollaan tässä käännevaiheessa, jossa elimistö siirtyy enemmän parasympaattiseen tilaan ja tästä alkaa kehomielen tasapainottuminen takaisin normaalitilaan. Tämä tasapainottuminen tarkoittaa tyypillisesti tulehduksellista kipua pehmytkudoksissa sekä ns. paranemiskriisinä esimerkiksi päänsärkykohtausta. Solutasolla tämä näkyy lihassolujen määrän lisääntymisenä.
Miten tämä krooninen oirekierre voitaisiin purkaa? Itse käytän META-tiedostamista, sekä omien oireitteni kanssa että myös asiakastyössä aina silloin, kun asiakkaani on kiinnostunut tietämään enemmän keho-mieliyhteydestä. META-Healthissa sekä tiedostaminen että tilanteen purkaminen näyttäytyy kehon (solujen, elinten, aivojen), tunteiden, uskomusten, käyttäytymisen sekä henkisyyden tasoilla. Jos sinä mietit tätä esimerkin henkilöä, mitä hän itse voisi tehdä; toiminnan, ajattelun/uskomusten sekä uuden oppimisen tasoilla?
Voi olla vaikea lähteä yksin purkamaan vyyhtiä, mutta toki se on mahdollista. Itse olen pian viiden vuoden ajan tutustunut omaan kehomieleeni META-tietoisesti, ja matka on ollut todella kiinnostava! Olen oppinut hurjasti omista reagointimalleistani ja miten kehoni reflektoi niitä. Selkeitä ajattelutavan muutoksia omalla kohdallani ovat muun muassa seuraavat lauseet, jotka ovat minulle tällä hetkellä totta:
Kehomieleni on todella viisas, kaikilla oireilla ja reaktioilla on jokin tarkoitus
Koska kaikki on älykästä ja tarkoituksenmukaista, minun ei tarvitse enää pelätä oireita tai sairauksia. Tämä taas auttaa minua elämään vähemmän stressaavaa elämää.
META-terveenä oleminen ei tarkoita täydellistä terveyttä, koska meissä on joka hetki menossa joitakin sairausprosesseja. Se tarkoittaa minulle sitä, että opettelen ymmärtämään itseäni ja kehoani, sekä olemaan erityisen tietoinen omista stressinlaukaisijoistani
Oireettomuus ei välttämättä tarkoita sitä että olen terve. Stressivaiheessa ei aina ole näkyviä elimellisiä oireita, ja ne tulevatkin tyypillisesti esiin vasta stressivaiheen jälkeen
Haluan ottaa vastuun omasta hyvinvoinnistani. Vaikka en jaksa joka päivä syödä terveellisesti tai liikkua riittävästi, tiedän tekeväni joka hetki parhaani. Olen myös kiitollinen kaikista voimavaroista, joita minulla kulloinkin on
Sairaudet ja oireet tulevat aina haastamaan meitä myös henkiseen kasvuun, tulemaan siksi ihmiseksi kuka aidoimmillani olen. Tämä onkin usein se haastavin kohta. On suhteellisen helppoa ymmärtää omia oireitaan, mutta jos lopullinen paraneminen vaatii isoja elämänmuutoksia, se ei luonnollisesti ole aina helppoa! Mutta jos kuuntelen omaa sisintäni ja luotan kehon ja sydämen viesteihin, se on mahdollista <3
Jos mietit omia oireitasi, mikä kehollinen metafora ja tarina niiden takaa löytyy?
Sisäinen kriitikkosi on se, joka lyö lujiten. Se on syy siihen, miksi makaat iltaisin sängyssä tuntien itsesi pieneksi, epäonnistuneeksi tai häpeänpilkuksi.
Kuinka sitten päästä eroon siitä arvostelevasta kriitikosta sisälläsi, joka on saattanut vainota ja latistaa sinua jo vuosia? Pieni askel kerrallaan. Oli se sitten pieni lista peilin pielessä tai jokin konkreettinen pieni teko joka päivä, on tärkeää löytää juuri sinulle sopiva tapa päihittää turmeleva kriitikko sisältäsi.
Tässä muutama vaihtoehto kriitikon kukistamiseksi. Ehkä löydät sieltä oman tapasi tai inspiroidut keksimään oman!
1.Katso itseäsi peilistä. Mainitse yksi piirre tai taito, josta pidät itsessäsi. 2.Pidä listaa sitaateista, jotka ylistävät itsensä rakastamista. Laita lista johonkin, mistä huomaat sen joka päivä. 3.Kirjoita lista asioista, joista muut pitävät sinussa. Kanna sitä mukanasi esim. lompakossa. 4.Muistuta itseäsi:”Kukaan ei osaa kaikkea, mutta kaikki osaavat jotakin.” — Tuntematon 5. Lopeta jokainen negatiivinen ajatus, positiivisella ajatuksella. Esim: ”…mutta olen ihminen ja voin oppia välttämään saman virheen tekemisen uudestaan” tai ” …mutta minulla on valta muuttaa tämä”. 6. Kirjaa ylös yksi asia, jossa haluaisit olla parempi. Sitten ota ensimmäinen pieni askel lähemmäksi sitä. 7. Muista, että ei ole sellaista asiaa kuin ”ei tarpeeksi hyvä”.”En tunne ketään täydellistä. Tunnen vain viallisia ihmisiä, jotka ovat rakastamisen arvoisia” — John Green 8. Kysy itseltäsi, miksi sinun tulisi olla hyvä kaikessa. 9.Löydä jokaisesta päivästä yksi asia, josta voit palkita itsesi. 10.Ymmärrä, että yli 7 miljardia ihmistä ei kiinnosta. Kukaan muu ei välitä virheistäsi kuin sinä itse. 11.Tunnista kaikki hyvä, mitä teet muille. Mitä enemmän rankaiset itseäsi, sitä vähemmän teet hyvää muille. 12.Muista, kuinka vähän aikaa todella vietät tällä planeetalla. Voit käyttää sen ajan joko itseäsi moittien tai itseäsi rakastaen. Sinun valintasi. 13.Osta huonekasvi. Tarvitset rakkautta ja huolenpitoa, kuten uusi kasvisikin. 14.Lakkaa vertailemasta itseäsi muihin. Muista, mitä Dr. Seuss sanoo: ”Tänään Sinä olet Sinä. Se on todellisempaa kuin totuus. Ei ole ketään, joka olisi sinumpi kuin Sinä!” 15.Muista, että itseviha ei ole vaihtoehto. Olet ainut ihminen, jonka kanssa sinulla tulee varmasti olemaan ihmissuhde syntymästä kuolemaasi. Opettele siis rakastamaan itseäsi.
”Kauniina oleminen tarkoittaa omana itsenään olemista. Et tarvitse toisten hyväksyntää. Sinun tulee hyväksyä itse itsesi” — Thich Nhat Hanh
Terveyttä voi tarkastella monesta eri vinkkelistä. Voimme ottaa vitamiinit, kivennäisaineet ja mineraalit käsittelyyn. Monesti tarkastelemme kehoa hormoneiden toiminnoista käsin. Immuniteetti on teema mikä myös monia kiehtoo, suolistosta puhumattakaan. Nämä kaikki ovat mielestäni äärimmäisen hienoa työkaluja, joita voi ja kannattaa käyttää mikäli oma terveys kiinnostaa pintaa syvemmältä. Eräs teema mikä on toistaiseksi saanut vähemmän huomiota on aivojen välittäjäaineet. Tarkastelen tässä neljää tärkeintä välittäjäainetta.
Ensimmäinen välittäjäaine – Dopamiini
Monia välittäjäaineita tarvitaan aivojen ja kehon kommunikointiin. Vaikka on olemassa lukuisia eri välittäjäaineita, muutama nousee enemmän oleelliseksi näin yksinkertaisella tasolla tarkasteltuna. Toimiakseen kehon on tuotettava tasaisessa määrin välittäjäaineita. Yhden liiallinen nousu yleensä aiheuttaa toisen liialliseen laskuun. Näin ollen liikaa ei tarvitse tarrautua yhden toimintaan. Ymmärtääksemme kuinka me toimimme, on hyvä pilkkoa asioita ensin pienemmäksi, jotta voimme ymmärtää isompaa kokonaisuutta. Aloitetan dopamiinista.
Voimakas dopamiini
Dopamiini on yhdistetty voimakkaaseen ja nopeaan ihmiseen. Se linkitetään beta aivoaaltoihin. Kun ihmisellä on riittävästi dopamiinia, hän on skarppi ja eteenpäin suuntautuva ihminen. Monet nopeasykkeiset ajan ilmiöt ovat tarkoitettu tuottamaan ”dopamiininousuja”. Nopeat, voimakkaat kuvat vahvoista ärsykkeistä mitä esimerkiksi musiikkivideoilla nähdään, tarjoilee dopamiinihumalan. Ihmiset joilla on dopamiini hallitsevana välittäjäaineena, tukeutuvat yleensä faktoihin ja logiikkaan enemmän kuin tunteisiin. Strateginen ajattelu yhdistyy tavoitteisiin ja suunnitelmiin, joita elämän eri osa-alueilla tehdään.
Kaikki hienoja piirteitä, jotka vievät ihmistä eteenpäin.
Liikaa dopamiinia tuottaessaan ihminen on impulsiivinen, jopa liian intensiivinen. Nämä tekijät voivat johtaa liialliseen nautintojen hakemiseen fyysisistä ja mentaalisistä tekijöistä, jotka pahimmillaan johtavat mm. rikosten tekemiseen. Aggressio, viha ja pelko voivat hallita, mikäli dopamiinia on liikaa.
Miten tasapainottaa dopamiinia?
On monia keinoja kuinka voimme vaikuttaa dopamiinin muodostumiseen. Lääkkeet vaikuttavat vahvasti dopamiinin muodostumiseen tai sen vähentymiseen. Myös ruokavalio ja elämäntapa vaikuttavat suuresti. Mikäli sinulla on puutosta dopamiinista, saatat tukeutua kahviin tai makeaan, josta saat hetkellisesti energiaa toimimiseen. Lyhyellä aikavälillä nämä toimivat loistavasti mutta pitkässä juoksussa niistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos haluat nostaa aktiivisuuttasi ja energisyyttäsi, vähennä ruokavaliosta kaikki prosessoitu ruoka, ennen kaikkea makeat ruuat.
Sen jälkeen lisäämällä proteiinipitoisia ruokia, nostat omaa dopamiinitasoasi reilusti. Ennen kaikkea ruokia jotka sisältävät fenyylialaniinia sekä tyrosiinia nimisiä aminohappoja. Panosta monipuolisiin proteiinin lähteisiin niin homma hoituu lähes yksinomaan sillä.
Mikäli taas sinulla on liikaa energiaa, jopa hallitsematonta viettiä, hidastaminen, syvähengitys ja hyvälaatuisten hiilihydraattien lisääminen voi olla paikallaan.
Lisäravinteet
Lisäravinteet jotka nostavat aktiivisuutta on tietenkin järkevää ottaa aamulla tai aamupäivällä jolloin hyödyt niiden energiasta. B-vitamiinit yhdistettynä C-vitamiinin on järkevä tapa nostaa energisyyttä ja dopamiinin tuotantoa. Nämä ravinteet yhdistettynä ruusujuureen ja gingko bilobaan antavat dopamiinille hyvät mahdollisuudet nousuun. Nämä kaikki kannattaa ottaa aamulla.
Elämäntapa
On järkevämpää ajatella pitkällä aikavälillä kehon omia toimia. Näin ollen dopamiinille tärkeää on lepo ja rentoutuminen, jotta aivot eivät kuluta välittäjäainetta liian kovalla vauhdilla loppuun. Syvähengitys rauhoittaa mukavasti ja antaa mahdollisuuden ”ladata” aivoja keskellä päivää sen sijaan että se paahtaisi täysillä aamusta iltaan. Tämä luo lisäenergisyyttä ja rauhallisuutta päivän askareisiin. Myös anaerobinen liikunta kuten esim. painojennostaminen nostaa dopamiinia. 2-3 krt / vko tehtynä tämä on loistava tapa dopamiinin tankkaamiseen. Myös ympäristö kannattaa tarkistaa. Vuotavat patterit, vanhat maalit ja vastaavat vähentävät dopamiinin muodostumista.
Mikäli sinulla on ”liikaa” energiaa etkä pysty rentoutumaan illalla, on syytä vähentää dopamiinia tuottavia elämäntapoja ja lisätä muita aivojen välittäjäaineita tukevia toimia. Näistä jatkamme seuraavassa osassa enemmän.
Dopamiini tiivistettynä ja keinoja sen lisäämiseen:
– Nauti proteiinipitoista ruokavaliota, vähennä prosessoitua sokeroitua ruokaa
– Nuku ja rentoudu riittävästi
– Aloita organisoidussa järjestössä. Pysy aktiivisena miellyttävässä toiminnassa, tämä auttaa muodostamaan dopamiinia kehossasi
– Tapaa uusia ihmisiä – Aloita keskustelu tuntemattoman kanssa
– Aseta tavoitteita ja suunnittele esim. jokin työprojekti
Ensimmäinen välittäjäaine laitettu kuntoon, jatkamme pian seuraavalla ihmeellisellä aineella. Sitä ennen, pysytään dopamiinitasapainossa.
Tässä kuusi merkkiä, joista tiedät, että arvostat itseäsi.
1. Et aseta itsellesi ehtoja
Arvostat itseäsi niin paljon, että et aseta itsellesi sääntöjä tai ehtoja. Et rakasta itseäsi vasta sitten, kun… Tai sinulla ei ole lupa levätä vain, jos olet raatanut paljon, tehnyt itsesi tärkeäksi tai väsyneeksi… Olet itsellesi riittävä koko ajan, et vain silloin, kun osaat, pystyt tai näytät joltain.
2. Et puhu itsellesi rumasti
Joskus pään sisäinen puhe itselle voi olla niin hurjaa, että jos samaan tapaan puhuisi muille, ei olisi yhtään ystävää. Olet itsesi paras ystävä, ja kannustat, vitsailet ja puhut kauniisti itsellesi ajatuksissasi. Koska olet sen arvoinen!
3. Osaat sanoa Ei
Omien rajojen tunnistaminen ja niiden pitäminen on suurinta arvostusta itseä kohtaan. Ulkopuolellamme oleva maailma vaatii, pyytää, kysyy, asettaa päämääriä ja tavoitteita. Ne eivät lopu koskaan eikä niillä ole rajaa. Arvostat itseäsi niin paljon, että osaat sanoa tarvittaessa Ei.
4. Et reagoi
Ihmistä ei raasta niinkään se, mitä hänelle tapahtuu, vaan miten hän tapahtumaan reagoi. Reagointi kuluttaa voimia ja pitää ihmisen flipperipallona elämäksi kutsutussa pelissä. Arvostat itseäsi niin paljon, että et suostu reagoinnin pillipiipariksi, vaan haluat säveltää omat sinfoniat ja olla itse puikoissa.
5. Olet rehellinen omille tunteillesi
Arvostat itseäsi niin paljon, että et tee mitään asioita vastoin tuntemuksiasi. Jos jokin tuntuu pahalta, myönnät sen itsellesi ja uskallat kertoa sen muille. Luotat tuntemuksiisi, intuitioosi ja sisäiseen ääneesi, vaikka ne olisivat odotusten vastaisia tai muuttaisivat konkreettista asetelmaa.
6. Seuraat unelmiasi
Omien unelmien seuraaminen on oman elämäntehtävän toteuttamista ja elämänkipinän ylläpitämistä. Arvostat itseäsi niin paljon, että uskot olevasi unelmiesi arvoinen ja niiden toteuttamisen arvoinen. Et kuuntele, miten elämää pitäisi elää tai seuraa tallattuja polkuja, vaan kuljet rohkeasti omaa sydämesi polkua.
Kesä Keltaisessa talossa on sujunut mukavasti. Kesään on mahtunut monenmoista mukavaa. On juhlittu, matkusteltu, tavattu Ystäviä, oltu tekemättä yhtään mitään ja kaikkea siltä väliltä. Viileä kesä on ollut matkusteluun oikein sopiva. Kaupunkilomasta on nauttinut täysillä, kun on jaksanut kierrellä ja katsella paikkoja. Tosin talviturkki on jäänyt tänä kesänä heittämättä, mutta vielähän sen asian ehtii korjata!
Kesään tuli surullisempikin vivahde, kun elokuun alkupuolella saimme suruviestin Saksasta. Isäni 91 vuotias täti oli nukkunut pois. Hän asui omassa kodissaan ja siellä sai myös onneksi rauhallisesti nukkua pois.
Pitkästä välimatkasta huolimatta hän oli hyvin läheinen meidän perheelle. Harrastimme kirjeenvaihtoa lähes loppuun saakka ja vaihdoimme näin kuulumisia.
Vanhin tyttäremme nimesi hänet Keppi-Tädiksi, ollessaan parin vuoden ikäinen. Tämä nimi tuli luonnollisesti kepistä, jota hän käytti. Lempinimi oli Hänelle hyvin tärkeä ja arvokas, hän mm. allekirjoitti aina kortit ja kirjeet ”Hälsningar, Keppi-Täti”.
Viime päivinä hänen elämänkulkuaan on tullut muisteltua paljon ja monia mukavia muistoja nousee mieleen. Viimeksi olemme tavanneet 5 vuotta sitten, kun vierailimme hänen luonaan. Myös sitä, miten elämä kuljettaa olen paljon ajatellut. Hän eli elämänsä Saksassa. Rakastui nuorena 19-vuotiaana täällä Kokkolassa saksalaiseen merimieheen ja muutti hänen mukanaan vieraaseen maahan. He perustivat perheen ja elivät onnellisina. Nuoren tytön yhteydenpito kotiväkeen ei silloin ollut helppoa, kun ei ollut oikeastaan muuta yhteydenpitovälinettä, kuin kirjeet. Oli selvittävä vieraassa maassa, vieraalla kielellä. Hän oli luonteeltaan positiivinen ja aurinkoinen, joka varmasti helpotti elämää ja Ystävien löytymistä. Toki hän perheensä kanssa lomaili Suomessa joka kesä ja vielä yksinkin niin kauan, kuin kunto salli matkustamisen. Muistan, miten iloinen hän aina oli, kun pääsi lomalle vanhaan kotikaupunkiin ja sai tavata ystäviä. Hänen heleän naurunsa voin vieläkin kuulla korvissani. Aina hän muisti sanoa, että ”Suomessa taivas on sinisempi ja kahvi parempaa”. Koti oli siellä, mutta sydän syvällä täällä…
Valitettavasti meillä ei nopealla aikataululla ollut mahdollisuutta osallistua hautajaisiin. Halusimme jotenkin muistaa Häntä tuona päivänä konkreettisesti myös täällä hänen synnyinmaassaan. Kiitollisena, että näin pitkään saimme hänet pitää. Nuorempi tytär teki sinivalkoisen kukkaseppeleen, jonka kävimme laskemassa meren aalloille, paikassa, jossa hän aina täällä ollessaan kävi, samoille vesille, joka aikoinaan vei hänet uuteen kotimaahan. Sinitaivaan alla, auringon kauniisti paistaessa, vietimme rannalla pienen hetken häntä muistaen. Näin halusimme toivottaa hänelle hyvää matkaa kotiin…
Seksuaalisuus on yksi niistä aiheista ihmisessä, joka kiinnostaa aina. Se liittyy moneen asiaan ja vaikuttaa elämässämme enemmän kuin ymmärrämmekään. Se on hyvin henkilökohtainen asia ja samalla niin yhteinen meille kaikille. Molemmat sukupuolet tuntuvat kamppailevan siihen liittyvän hämmennyksen kanssa, kukin hieman omalla tavallaan. Ratkaisuja sen kanssa selviämiseen on monia. Osa sulkee asian mielestään pois, joku rajoittaa ja toiset ylikorostavat.
Seksuaalisuuteen liittyeen olemme imeneet niin paljon vaikutteita mm. markkinavoimilta, että on vaikea tunnistaa milloin olemme edes yhteydessä aitoon seksuaalisuuteemme. Opittavaa on paljon. Kuten kysymyksiäkin.
Kuinka seksuaalinen voin olla? Kuinka paljon voin puhua siitä? Voinko olla rehellinen näistä tuntemuksista? Sanoa suoraan senkin kun minua ei halutakaan? Sietääkö toinen sitä, että myös muut herättävät minussa seksuaalisia tuntemuksia? Entä ihastus, onko se ok? Kuinka olla toimimatta halujeni mukaan, vai onko näiden impulssien ohjaamana tarkoitus toimia? Miten elää tämän voimakkaan asian kanssa? Mitä tehdä äänille jotka tuomitsevat seksuaalisuuden niin minussa kuin toisissa? Miten seksuaalisuus kuuluu minun henkiseen tieni? Mitä se edes on? Miksei näistä asioista puhuta, vaikka ne selvästi pyörittävät suurta osaa maailmasta? Kenen kanssa puhua asiasta kun avoimuus aiheesta tuntuu olevan vaikeaa kaikille?
Tämänkin aiheen edessä minulla tuntuu olevan enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
Saako tästä puhua? Saako näin olla? Entä jos olen asiasta avoin?
Miehuus ja seksuaalisuus
Myönnän peläten ja ylpeänä, että kehossani elää vahva seksuaalinen halu lähes jatkuvasti. Samalla koen toisinaan painetta siitä, että miehenä minun pitäisi haluta aina. On hetkiä, jolloin osa minussa haluaa kun taas toinen osa minua kokee läheisyyden pelottavaksi. Miehenä on vaikea myöntää, ettei minusta ole läheisyyteen kenen tahansa kanssa. En osaa olla lähellä ilman, että oikeasti päästän lähelle. Jokin sanoo, että miehenä minun kuuluisi osata.
Osittain tuntuu, että minun kuuluisi hävetä seksuaalisuuttani, ovathan maskuliininen seksuaalisuus ja aggressio satuttaneet naisia. On helpottavaa ja nolottavaa myöntää, että seksuaalisuuteni on yhteydessä aggressioon. Jokin minussa haluaa olla vahva ja kokea voimaansa. Ottaminen tuntuu toisinaan kuvaavalta sanalta sen luonteelle. Se tuntuu niin voimakkaalta, että joskus tuntuu pelottavalta antaa sille valtaa.
Tuntuu uhkarohkealta myöntää myös nauttivansa voimasta, halusta ja aggressiosta. Sen sanottuani osa minussa odottaa ensimmäisten kivien osumista. Jokin minussa pelkää kastraatiota, kuten Freud tiesi kertoa jo kauan sitten.
Seksuaalisuuteen liittyy paljon oletuksia, myös miehiin kohdistuvia.
Pelottavaa on myös se, miten ihmiset suhtautuvat vahvasti läsnäolevaan seksuaalisuuteen. Toiset tuntuvat haluavan siitä palasen ja lähestyvät minua kuin tavaraa. Toiset torjuvat välittömästi aistiessaan minussa elävän voiman. Joku alkaa suhtautua minuun kuin kilpailevaan urokseen. Joskus ihmisten reaktiot satuttavat, aivan kuin olisin taas lapsi jossa on jotain vikaa. Toivon, että saisin olla sellainen kuin olen – ja tiedostan kuinka paljon toisten mielipiteet vaikuttavat minuun.
Miehenä tuntuu myös siltä, ettei minun kuuluisi puhua asiasta. Tosimiehethän ovat asian kanssa sinut, ei heillä ole tarvetta puhua asiasta. Vai onko?
Asiaan liittyy niin monenlaista. Kaiken sen keskellä on helppo hämmentyä. Vaikeampaa on muistaa kysyä miltä minusta itsestäni tuntuu ja kuunnella sitä.
Uskallanko olla oma itseni, myös seksuaalisesti?
Avautuessani seksuaalisesti ja emootionaalisesti, avaudun piilossa oleville asioille, esimerkiksi tarvitsevuudelle. Hetkessä saatan muuttua itsenäisestä ja itsevarmasta pelokkaaksi sekä epävarmaksi ihmiseksi. Esiin nousevien asioiden hyväksyminen voi olla vaikeaa minulle, kuten myös kumppanille. Kamppailen äiti- ja isäsuhteeni kanssa, TAAS! Näissä hetkissä kaipaisin puolueetonta tukea ja hyväksyntää, jotta minulla olisi tilaa ymmärtää.
On vaikea löytää kumppania jonka kanssa saisi toteuttaa ja tutkia yhdessä sekä minussa olevaa voimaa että herkkyyttä. Haluan ottaa voimalla ja antaa sydämestäni, mutta toisinaan myös antautua. Painaa toisen vasten sänkyä ja viedä hänet eri maailmoihin, mutta myös saada hellyyttä ja tulla nähdyksi ja hyväksytyksi kaiken minussa olevan kanssa.
Hetkestä riippuen voi olla luontevaa nauraa, itkeä, huutaa, tai olla täysin hiljaa seksin aikana. Monelle tällainen avoimuus on uutta ja se voi herättää toisessa jotain. Väärät tulkinnat saattavat satuttaa molempia ja pelko helposti estää sallimasta sen mitä luonnostaan tapahtuisi. Sen mikä voisi tehdä seksistä ihmeellistä. On haastavaa osata olla tukena toiselle näissä hetkissä, kun on välillä itsekin hämmentynyt siitä mitä sisällä tapahtuu.
Toisinaan tunnen hyvin selkeästi, että tältä erää läheisyyden hetki on ohi, mutta voinko todella sanoa sen ääneen? Entä jos toinen loukkaantuu? Nämä hetket kysyvät paljon kanttia. Uskallanko olla aito ja rehellinen? Uskallanko kuunnella sitä miten asiat luonnollisesti tapahtuvat? Uskallanko olla tietämättä mihin se vie ja katsoa, kenties löytääkseni itseni entistä lähempänä toista?
Kykyni kantaa seksuaalisuuttani kasvaa suorassa suhteessa sen kanssa miten kasvan ihmisenä.
Läheisissä ihmissuhteissa kaipaan toiselta monenlaisia asioita. Että hän olisi sekä huora että Madonna. Että hän olisi läsnä kuin äiti ja kuuntelisi kuin terapeutti. Että hän kannattelisi itseään varmasti kuin isähahmo. Että hän antaisi minulle sopivasti tilaa ja tukisi oikeissa kohdissa.
Tuntuu tärkeltä myöntää kaipaavansa näitä asioita. Se auttaa kivuliaasti mutta kasvattavasti ymmärtämään, että lopulta vain minä voin ottaa suurimman vastuun itsestäni ja olla näitä asioita ensisijaisesti itselleni. Jos luoja suo, kumppanini tukee minua hetkittäin. Kykyni kantaa seksuaalisuuttani kasvaa suorassa suhteessa sen kanssa miten kasvan ihmisenä.
Tantra
Tantra on antanut minulle menetelmänä, harjoitteina ja asenteena paljon. Työskentely seksuaalisuuden ja sydämen äärellä on ollut aina vaikeaa ja antoisaa. Seksuaalisuus ja aito kohtaaminen tällä alueella on hyvin koskettavaa sekä parantavaa, ainakin kun se tehdään oikein. Omat kurssini eivät keskity aiheeseen, vaikka käsittelemme aihetta yhtenä ihmisyyteen liittyvänä osana. Mikäli haluat työskennellä keskittyen seksuaalisuuteen, annan vahvan suositukseni Suomessa Shanti Limnell nimiselle opettajalle. Shanti on inhimillinen, aidon suora ja lempeä ammattilainen. Laajemmin ihmisyyttä ja kehollisuutta tutkiville suosittelen mielelläni Vapaa & Onnellinen -kurssiani.
Kuinka olla seksuaalisuutensa kanssa?
Paras apu jonka olen itselleni osannut antaa, on ollut se, että olen viettänyt aikaa seksuaalisuuteni kanssa. Kuuntelen seksuaalisia tuntemuksiani. Miltä ne tuntuvat ja mitä ne tuntuvat haluavan. Mitä koen tarvitsevani kun annan niille tilaa. Annan tilaa myös arvosteleville äänille sisälläni siihen liittyen. Olen rehellinen kaikesta siitä mitä minussa tapahtuu, juuri siten kuin osaan. Olen läsnä sille mitä minussa tapahtuu ja pyrin sallimaan sekä sietämään kokemustani, jotta tuntisin itseni paremmin. Teen näkyväksi sitä mitä en tiennyt ja kasvan kokonaisemmaksi ihmiseksi.
Tällainen harjoitus, oleminen, on antanut paljon. Se on vapauttanut seksuaalisuuttani. Se on tehnyt näkyväksi niitä tapahtumia ja hetkiä jolloin olen oppinut häpeämään tai kokemaan asian vääräksi. Se on paljastanut tiedostamattomia osia minussa. Auttanut ymmärtämään tämän ”energian” luonnetta. Kasvattanut kykyäni kantaa sitä ja kanavoida energiaa minulle hyödyllisellä tavalla.
Seksuaalisuuden syvempi luonne
Mitä enemmän sen kanssa olen, sitä enemmän halu tuntuu elämänhalulta. Se näyttää ehdollistuneen vahvasti tarpeisiin, toisiin ihmisiin ja jännityksen purkamiseen. Ilmiöt tuntuvat kuitenkin muuttavan muotoaan kun olen niille läsnä ja annan seksuaalisuudelleni tilaa kasvaa aikuisemmaksi.
Kokemus halun luonteesta on muuttunut. Alapään kautta ulos haluava jännitte on muuttunut koko kehoon virtaavaksi voimaksi. Siinä ollut jännittyneisyys ja tarvitseva luonne on muuttunut sisällä liikkuvaksi eläväisyydeksi joka haluaa luoda ja ilmentyä. Sydämen alueella aiemmin puutteena tuntunut kaipuu tuntuu tänään pikemminkin halulta tuntea itsensä.
Kirja jota voin suositella asian kanssa työskentelemiseen on The Power of Divine Eros. Kehoitan keskittymään ennenkaikkea harjoitteisiin.
Uteliaisuus siitä mitä minussa on, tuntuu tuovan minua lähemmäs itseäni ja myös seksuaalisuuttani. Maltillisin askelin se on alkanut tuntua enemmän omaltani, ei niin vahvasti muihin liittyvältä asialta.
Toivomukseni sinulle
Mikäli aihe juuri nyt koskettaa elämääsi jollain tavalla, toivon sinulle rohkeutta tutkia asiaa avoimesti. Että katsoisit ja kuuntelisit miten seksuaalisuus sinussa ilmenee ja mitä kaikkea sinussa tapahtuu siihen liittyen.
Lisäksi myös kärsivällisyyttä ja lempeyttä, sillä tutkimuskohde on yksi syvimmistä ja koskettavimmista. Jos voin tukea matkaasi, teen sitä työkseni ilolla.
Kiitos kun sain jakaa ajatukseni kanssasi. Se auttaa minuakin muistamaan, että en tee matkaani yksin.
KirjoittajaSinikka Pakeman on kliininen ravintoterapeutti, joka pitkän kansainvälisen kaupallisen uran jälkeen valmistui The Institute for Optimum Nutritionista, Lontoosta 1997. Siitä lähtien hän on pitänyt vastaanottoa Lontoossa ja Helsingissä sekä toiminut suosittuna kouluttajana, luennoitsijana ja kirjailijana. Tätä nykyä Sinikka asuu Ranskassa.
Elämme nuoruutta ihannoivassa yhteiskunnassa, mutta on paradoksaalista, että tämän päivän ravinto ja elämäntavat kiihdyttävät ikääntymisprosessia. Jotkut gerontologit ovatkin sitä mieltä, että biologinen ikä on kronologista ikää todellisempi.
Mikään kosmetiikka maailmassa ei ole vielä tarjonnut ”sitä ainutta ja yhtä ratkaisua”, kuten ei myöskään plastiikkakirurgia. Molemmat saattavat auttaa pinnallisesti, mutta jos emme kiinnitä huomiota ruokavalioon ja elämäntapoihin, sisältäpäin lahoamista ne eivät estä.
On muistettava, että vanhenemisprosessi alkaa heti synnyttyämme ja se miten nopeasti se etenee, on pitkälle kiinni yksilöstä, sekä siitä millaisen alun saamme. Toki geeneilläkin on siihen vaikutusta. Asia geenien kanssa ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista kuin on luultu, sillä geeneihin vaikuttavat myös tekijät, jotka ovat hallinnassamme, kuten ravinto ja muut elämäntapoihin kuuluvat asiat.
Ravinto ei ole koskaan aiemmin ollut niin monipuolisesti vaihtelevaa kuin nykyään, sekä positiivisessa että negatiivisessa merkityksessä. On runsaasti terveellistä, luonnollista ravintoa. Monet ihmiset eivät kuitenkaan sitä käytä, joko koska he eivät tunne luonnollisia raaka-aineita tai eivät halua valmistaa aterioita niistä itse, tai koska he eivät saa kontaktia niiden makuihin, heidän makuaistinsa ollen prosessoidun ravinnon turruttama.
Ikääntyminen ei ole vain vanhojen asia, sillä ikääntyminen alkaa jo syntymästä.
Vielä enemmän kuin terveellistä ravintoa on runsaasti prosessoitua ruokaa, joka sisältää synteettisiä lisäaineita. Se on halpaa ja helppoa mahantäytettä. Suuri osa länsimaisista nuorista, ja toki myös osa vanhemmistakin sukupolvista, on tottunut pika- ja roskaruokaan. Sen nauttiminen koetaan jopa itsensä hemmotteluna. Ei ole epäilystäkään, etteiko tämä ilmiö lisää terveyteen liittyviä ongelmia ja sitä myötä sairauksia, nopeuttaen ikääntymisprosessia.
Usein onkin kysytty kumpi tuli ennen, ikääntyminen vai sairaus? Lisääntyvässä määrin jopa noin 25–35-vuotiaat kokevat kehonsa kapinoimista ja tuntevat ajoittain virran loppuvan. Tässä iässä pitäisi olla huipulla mitä tulee energian määrään, vitaalisuuteen sekä aivojen ja ylipäätään kognitiivisten toimintojen tehokkuuteen. Kysyä sopii, alkaako biologinen ikääntyminen nykyään huomattavasti aiemmin kuin ennen vanhaa, jolloin 50-vuotiaat nähtiin ulkoisen olemuksensa perusteella vanhoina, mutta olivat melkoisen katajaisia biologisesti?
Koska ikääntyminen ja sen hidastaminen on ihmiskunnalle polttava kysymys, asian tutkimiseen panostetaan paljon. Tutkimustulokset ovat mielenkiintoista luettavaa ravintoterapian ja elämäntapaterapian kannalta. Miten nykyinen länsimainen ruokavalio nopeuttaa ikääntymistä ja missä vaiheessa sairaudet pullahtavat esiin? Mitä tapahtuu keholle, kun sitä ei käytä? Mitkä ovat ikääntymisen näkyviä ja ”näkymättömiä” merkkejä? (Näitä, ja monia muita kuumia kysymyksiä käsitellään PUR:in ensimmäisellä luennolla, joka aloittaa syksyn luentosarjani, elokuun 27. pvä.)
Haluan vakavasti muistuttaa että nämä asiat eivät ole yksistään ns. vanhempien ihmisten asiaa, vaan melkeinpä vielä enemmän nuorten sukupolvien, joiden tulisi tietää, miten ennaltaehkäistä vakavia ongelmia ja sen myötä myös kehon rappeutumista pysyvästi. Ei kuitenkaan ole koskaan liian myöhäistä aloittaa uudet elämäntavat! Tarkoitus ei ole sotia ikääntymistä vastaan, joka on eittämätön, vaan oppia käyttämään hyväksi tieteen esille tuomaa tietoa, jonka avulla voimme hidastuttaa prosessia ja luoda itsellemme elämänlaadullisesti korkeatasoista vanhuutta.
Teetkö kaikkesi hyvinvointiin liittyvien tavoitteidesi hyväksi, mutta tulokset loistavat poissaolollaan? Jos alitajuiset jokapäiväiset valintasi ovat tavoitettasi vastaan, et voi onnistua. Alle on koottu tapoja ja asenteita, jotka löytyvät terveellisesti eläviltä, ja jotka sinunkin kannattaa pitää mielessä.
Aamupalan syöminen
Päivän ensimmäinen ja samalla tärkein ateria käynnistää aineenvaihduntasi ja antaa hyvän startin tulevaan päivään. Aamupalaa ei ikinä kannata jättää väliin, jos ruoka yhtään maistuu aamuisin. Sisältö on kuitenkin se, johon kannattaa kiinnittää huomiota. Sano ei sokerisille muroille ja nauti ravinnerikas aamiainen esimerkiksi luonnonjugurtin ja marjojen, munakkaan tai vihermehujen muodossa.
Proteiinipitoisten ja terveellisiä rasvoja sisältävien välipalojen syöminen
Terveellisesti syöminen ei tarkoita, ettet saisi syödä paljon. Terveellisesti syövä voi nauttia jopa 6 ateriaa päivässä: aamiaisen, välipalan, lounaan, välipalan, päivällisen, iltapalan. Perussääntönä on, että syö silloin, kun on nälkä. Kiinnitä kuitenkin huomiota myös välipalojen sisältöön, ja napsi vaikka pähkinöitä tai marjoja.
Nukkumisen asettaminen etusijalle
Kuten tiedämme, huonoja valintoja ruuan ja elämäntapojen suhteen tulee tehtyä eniten huonosti nukkuneena ja ärtyneenä. Nopeasti saatavilla oleva sipsipussi voi silloin löytää helposti tiensä luoksesi. Kunnon yöunille pitää pyhittää aika ja paikka, sillä yöunien aikana keho uusiutuu, stressi poistuu ja akut latautuvat.
Juomaksi muuta kuin kaloreita
Janojuomana vesi on ylivoimainen. Jos haluat vaihtelua, lisää veteen limeä tai sitruunaa, juo kookosvettä, vihreää teetä tai esimerkiksi tuorepuristettuja mehuja. Juomat ovat siitä salakavalia, että niistä voi kertyä huomaamatta paljonkin kaloreita. Mitä luonnollisempi, sen parempi.
Positiivinen suhde ruokaan
Pidä mielessä, että ruoka on tarkoitettu kehosi polttoaineeksi. Useimmiten naisille voi olla vaikeaa hallita syömiseen liittyviä tunteita, kuten vaikka suruun syömistä. Näiden tunteiden syyt on selvitettävä, jotta suhde ruokaan on kunnossa. Terve ja hyväkuntoinen ihminen on ylpeä siitä, että ravitsee kehoaan parhaimmalla tavalla.
Herkkujen nauttiminen ilman syyllisyyttä
Tutkimusten mukaan ihmisten, jotka liittävät syyllisyyden suklaakakun syömiseen, on useimmiten vaikeampi kontrolloida omaa syömistään, ja heillä on siten huonompi mahdollisuus pysyä nykyisessä painossaan. On ihan tervettä pitää kuitenkin esimerkiksi suklaata nautintona. Myös herkuilla on paikkansa ja aikansa, eivätkä ne ole kokonaan kiellettyjä.
Luovuus arjen aktiivisuudessa
Päivän jokainen hetki on mahdollisuus olla aktiivinen! Valitse aina portaat, tee pieni kävely lounastauolla tai jumppaa nostelemalla pientä lastasi. Kaiken treenamisen ei tarvitse tapahtua salilla. Piristäviä tapoja nostaa sykettä ja pysyä kunnossa ovat esimerkiksi aktiivinen seikkailu ystävien kanssa, uiminen, patikointi luonnossa, puutarhassa puuhailu ja tietysti erilaiset urheilulajit.
Nauraminen äänekkäästi ja usein
Nauru lievittää stressiä, jonka pahat vaikutukset varmaan jokainen tunnemme. Ollessasi stressaantunut kehosi käynnistää glukoosin vapauttamisen. Nykypäivän stressi ei tarvitse kaikkea tätä ylimääräistä glukoosia, joten myös insuliinia vapautuu. Insuliini saa valitettavasti aikaan sen, että glukoosi muuttuu varastoiduksi rasvaksi.
Itsensä arvostaminen ja tunteminen
Ymmärrä, että saman painoindeksin omaavat ihmiset voivat olla täysin eri näköisiä. Tämän takia sinun on turha verrata itseäsi muihin. Käännä katseesi omiin tuntemuksiisi ja keskity omaan aktiivisuuteesi.
Tasapainoon uskominen
Liian rankat dieetit, rankka treenaaminen ja liian hektinen aikataulu eivät ole pidemmän päälle kestäviä. Järkevä elämäntyyli tarkoittaa, että se rakennetaan hyvinvointia tuottaviin asioihin pohjautuen.
Riippumatta titteleistä tai median luomista rooleista kaiken takana on ihminen. Seuraavassa kirjailija Juha Vuorinen kertoo, mitä eri sanoista tulee hänelle mieleen.
EGO – Pahin kompastuskivi elämässä.
TULEVAISUUS – Buddhalainen munkki lausui viisaat sanat, kun häneltä kysyttiin jälleensyntymisestä. ”Jos haluat tietää jotain menneisyydestäsi, katso nykyistä elämääsi. Jos haluat tietää jotain tulevaisuudestasi, katso tämän elämäsi tekoja.” Tämän voi puristaa myös paljon pienempään mittakaavaan, ja se toimii aina karmaisevan tarkasti.
RAKKAUS – Maailman eniten väärin käytetty sana. Monet puhuvat rakkaudesta tietämättä, mitä se oikeasti tarkoittaa. Käytän malliesimerkkinä parisuhderakkautta. Ensin tulee ihastus, sen jälkeen ahdistus, ja jos näistä on selvitty, voi aloittaa pitkän ja kivisen kompuroinnin kohti sitä tilaa, jolla on jotain tekemistä todellisen rakkauden kanssa. Minulle se on synonyymi toisen ihmisen silmittömälle kunnioitukselle.
ELÄMÄN TARKOITUS – Olla ihan sikaonnellinen = henkinen autonomia.
KIIRE – Merkki siitä, että on syöksymässä hirmuvauhtia yhä kauemmas oikeasta onnellisuudesta.
KOHTAAMINEN – Ei ole koskaan sattuma.
IHMISYYS – Pirullinen tapa oppia inhimillisyyttä, sillä lähtökohtaisesti emme ole ihmisinä oppimassa henkisyyttä, vaan olemme henkisiä olentoja, jotka ihmisenä olemisen kautta ovat oppimassa inhimillisyyttä.
RAUHA – Rauha hänen sielulleen -sanontaan on kätkettynä paljon enemmän viisautta kuin moni arvaakaan. Sielun rauhan saavuttaminen voisi myös olla yksi elämän tarkoituksista.
OLEMINEN – Onnelliseksi tulemisessa olennaista on tajuta, että joidenkin asioiden pitää vain antaa olla.
ILO – Jumalan riemastuttava keksintö keventää sielujen matkaa läpi ihmiselämän. Itse uskon väitteeseen, että lopulta elämässä on vain kaksi tärkeää asiaa. Huumori ja rakkaus. Kukin voi mielessään miettiä, millainen paikka maapallo olisi, jos vain nuo asiat vaikuttaisivat ihmisten tekoihin ja sanoihin.
ONNELLISUUS – Kaiken a ja o, eikä sen saavuttamiseen vaikuta millään tavalla ihmisen ÄO.
MUSIIKKI – Keino liikuttaa ihmistä fyysisesti, sielullisesti ja henkisesti.