Millaista on terveellisen elämän arki?

Teetkö kaikkesi hyvinvointiin liittyvien tavoitteidesi hyväksi, mutta tulokset loistavat poissaolollaan? Jos alitajuiset jokapäiväiset valintasi ovat tavoitettasi vastaan, et voi onnistua. Alle on koottu tapoja ja asenteita, jotka löytyvät terveellisesti eläviltä, ja jotka sinunkin kannattaa pitää mielessä.

Aamupalan syöminen

Päivän ensimmäinen ja samalla tärkein ateria käynnistää aineenvaihduntasi ja antaa hyvän startin tulevaan päivään. Aamupalaa ei ikinä kannata jättää väliin, jos ruoka yhtään maistuu aamuisin. Sisältö on kuitenkin se, johon kannattaa kiinnittää huomiota. Sano ei sokerisille muroille ja nauti ravinnerikas aamiainen esimerkiksi luonnonjugurtin ja marjojen, munakkaan tai vihermehujen muodossa.

Proteiinipitoisten ja terveellisiä rasvoja sisältävien välipalojen syöminen

Terveellisesti syöminen ei tarkoita, ettet saisi syödä paljon. Terveellisesti syövä voi nauttia jopa 6 ateriaa päivässä: aamiaisen, välipalan, lounaan, välipalan, päivällisen, iltapalan. Perussääntönä on, että syö silloin, kun on nälkä. Kiinnitä kuitenkin huomiota myös välipalojen sisältöön, ja napsi vaikka pähkinöitä tai marjoja.

Nukkumisen asettaminen etusijalle

Kuten tiedämme, huonoja valintoja ruuan ja elämäntapojen suhteen tulee tehtyä eniten huonosti nukkuneena ja ärtyneenä. Nopeasti saatavilla oleva sipsipussi voi silloin löytää helposti tiensä luoksesi. Kunnon yöunille pitää pyhittää aika ja paikka, sillä yöunien aikana keho uusiutuu, stressi poistuu ja akut latautuvat.

Juomaksi muuta kuin kaloreita

Janojuomana vesi on ylivoimainen. Jos haluat vaihtelua, lisää veteen limeä tai sitruunaa, juo kookosvettä, vihreää teetä tai esimerkiksi tuorepuristettuja mehuja. Juomat ovat siitä salakavalia, että niistä voi kertyä huomaamatta paljonkin kaloreita. Mitä luonnollisempi, sen parempi.

Positiivinen suhde ruokaan

Pidä mielessä, että ruoka on tarkoitettu kehosi polttoaineeksi. Useimmiten naisille voi olla vaikeaa hallita syömiseen liittyviä tunteita, kuten vaikka suruun syömistä. Näiden tunteiden syyt on selvitettävä, jotta suhde ruokaan on kunnossa. Terve ja hyväkuntoinen ihminen on ylpeä siitä, että ravitsee kehoaan parhaimmalla tavalla.

Herkkujen nauttiminen ilman syyllisyyttä

Tutkimusten mukaan ihmisten, jotka liittävät syyllisyyden suklaakakun syömiseen, on useimmiten vaikeampi kontrolloida omaa syömistään, ja heillä on siten huonompi mahdollisuus pysyä nykyisessä painossaan. On ihan tervettä pitää kuitenkin esimerkiksi suklaata nautintona. Myös herkuilla on paikkansa ja aikansa, eivätkä ne ole kokonaan kiellettyjä.

Luovuus arjen aktiivisuudessa

Päivän jokainen hetki on mahdollisuus olla aktiivinen! Valitse aina portaat, tee pieni kävely lounastauolla tai jumppaa nostelemalla pientä lastasi. Kaiken treenamisen ei tarvitse tapahtua salilla. Piristäviä tapoja nostaa sykettä ja pysyä kunnossa ovat esimerkiksi aktiivinen seikkailu ystävien kanssa, uiminen, patikointi luonnossa, puutarhassa puuhailu ja tietysti erilaiset urheilulajit.

Nauraminen äänekkäästi ja usein

Nauru lievittää stressiä, jonka pahat vaikutukset varmaan jokainen tunnemme. Ollessasi stressaantunut kehosi käynnistää glukoosin vapauttamisen. Nykypäivän stressi ei tarvitse kaikkea tätä ylimääräistä glukoosia, joten myös insuliinia vapautuu. Insuliini saa valitettavasti aikaan sen, että glukoosi muuttuu varastoiduksi rasvaksi.

Itsensä arvostaminen ja tunteminen

Ymmärrä, että saman painoindeksin omaavat ihmiset voivat olla täysin eri näköisiä. Tämän takia sinun on turha verrata itseäsi muihin. Käännä katseesi omiin tuntemuksiisi ja keskity omaan aktiivisuuteesi.

Tasapainoon uskominen

Liian rankat dieetit, rankka treenaaminen ja liian hektinen aikataulu eivät ole pidemmän päälle kestäviä. Järkevä elämäntyyli tarkoittaa, että se rakennetaan hyvinvointia tuottaviin asioihin pohjautuen.

Lähde: mindbodygreen