4 olennaista asiaa, joita en tiennyt omasta ravitsemuksestani

Artikkelikuva: Sanni Saarinen

Saavun Helsingin Ullanlinnaan Health & Beauty by Sinin Sini Kujalan pieneen ja kodikkaaseen vastaanottotilaan, joka sijaitsee Kaivopuiston rajalla meren välittömässä läheisyydessä. Olen hiljattain taas kiinnostunut enemmän ruokavaliostani pienen oireiluni myötä ja saanut mahdollisuuden kokeilla hyvinvointivalmennusta. Aurinkoinen päivä on lisännyt hyvää mieltäni, ja odotan innolla, mitä tuleman pitää. Tarkoituksenamme on tehdä Health Concept Analyzer -ravintoainemittaus ja keskustella sen tuloksista sekä aiemmin täyttämästäni ruokapäiväkirjasta.

Health Concept Analyzer perustuu kehon sähkömagneettiseen säteilyyn. Laitteen kädessä pidettävä sensori poimii kehon solutasolta lähettämät sähkömagneettiset aallot, jotka tietokone sitten tulkitsee. Näiden aaltojen signaalit kuvaavat kehon aineenvaihduntaa mittaushetkellä. Tuloksia saadaan 13 osa-alueelta, joita ovat muun muassa ruuansulatus, sydän ja verisuonet, vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet, happo-emästasapaino sekä luusto. Laitteen antamat tulokset ovat vähintäänkin suuntaa antavia, ja se on tarkoitettu terveyden ylläpitoon, ei esimerkiksi sairauksien etsintään.

Hyvinvointivalmentaja ja luennoitsija Sini on innostava ja puhelias. Hän kertoo heti aluksi, että tarkoituksena on ottaa asiakkaan hyvinvointi kokonaisvaltaisesti huomioon. Ravinto- ja hyvinvointivalmennukseen sisältyvätkin mittauksen lisäksi ruokavalion, suoliston ja ruuansulatuksen kunnon, oikeanlaisen levon sekä henkisen ulottuvuuden pohdintaa yhdessä asiakkaan kanssa. Ravintoainemittauksen hyöty on Sinin mukaan esimerkiksi siinä, että se havahduttaa tietoiseksi omasta terveydentilasta, kun näkee konkreettisesti tulokset edessään. Mittaustuloksia ei kuitenkaan voi sokeasti uskoa, vaan niihin voivat vaikuttaa esimerkiksi huonosti nukuttu yö, stressi tai todella poikkeava ja huono syöminen ennen mittausta.

Sini haluaa auttaa myös muita voimaan paremmin.
Sinin intohimona on auttaa myös muita voimaan paremmin. Kuva: Meri-Tuuli Talsi

1. Kivennäisaineiden ja vitamiinien puutoksiin saan apua luonnollisista ravintolisistä

Ravintoainemittaus itsessään kestää vain minuutin. Saan käteeni laitteen sensorin, ja istun hiljaa paikallani se kädessäni, kunnes mittaus on valmis. Tulokset näkyvät pian tietokoneella eri osa-alueittain. Käy ilmi, että mittauksen mukaan kehoni ei saa riittävästi kivennäisaineita: esimerkiksi kalsiumia, sinkkiä ja magnesiumia. Sini kertoo, että keho purkaa kivennäis- ja hivenaineita esimerkiksi ihosta ja luustosta silloin, kun elimistö ei saa niitä tarpeeksi. Hän arveleekin, että todennäköisin syy vuoden sisällä minua kiusanneisiin rytmihäiriöihin on juuri kivennäisaineissa, tai oikeammin niiden puutteessa.

Tulosten perusteella Sini tekee johtopäätöksen, että kehossani on happamuutta. Hän selittää, että kehon happamuus liittyy sekin kivennäisaineiden puutokseen. Esimerkiksi paljon urheilevilla happamuus voi lisääntyä rasituksessa syntyvien maitohappojen myötä.

Vitamiinipuolellakaan kaikki ei ole ihan kunnossa. Olen huomannut silmieni väsyvän helposti, ja yllättäen tuloksissa näkyy A-vitamiinin puute, joka vaikuttaa esimerkiksi näköön. Lisäksi parannettavaa on myös muutaman muun vitamiinin saannin kanssa.

Ravintolisien suhteen olen aktivoitunut hieman jo kesän mittaan, ja Sinin neuvojen jälkeen osaan valita niistä kehoni tarvitsemia ravinteita. Uskon, että varsinkin puutostilassa tasapaino on helpompi saavuttaa ravintolisien avulla. Aion kuitenkin myös lisätä ruokavaliooni haluttuja vitamiineja ja kivennäisaineita sisältäviä ruoka-aineita, ja vaikuttaa sitä kautta niiden pitoisuuksiin. Kuten Sinikin sanoo, suurin osa kehon ravintoaineista tulee saada hyvän ravinnon kautta, mutta ei lisäravinteitakaan tarvitse pelätä.

2. Suoliston kunto on hyvän ravitsemuksen perustana

Vatsan ja suoliston oireilu on tänä päivänä erittäin yleistä, ja itsekin kärsin siitä jonkin verran. Myös mittaustulokset näyttävät, että ruuansulatuksessani on joitakin ongelmia. Mahassa tuntuu usein olevan ilmaa ja se on löysällä. On mahdollista, että ruoka ei ohutsuolessa imeydy tarpeeksi hyvin. Tätä korjatakseni Sini kehottaa kiinnittämään huomiota monipuoliseen kuidun saantiin esimerkiksi kuitulisän muodossa, sillä kuidut ovat mukana mahdollistamassa hyvien aineiden imeytymisen suolistosta elimistöön.

Jos suolisto ei ole kunnossa, eivät keholle tärkeät aineet pääse imeytymään kehoon. Näin ollen suolistoa voidaan pitää ensisijaisena hoidettavana ravitsemukseen liittyen. Sini painottaa valmennuksessaan suoliston hoitoa senkin takia, että sieltä on suurimmilta osin lähtöisin hyvän mielen hormoni serotoniini, jonka puute voi aiheuttaa selittämätöntä alakuloa ja näin vaikuttaa selkeästi yleiskuvaan omasta hyvinvoinnista.

3. Hyvää rasvaa on turha pelätä

Lopuksi puhumme vielä rasvoista, joihin en ole tähän asti suuremmin kiinnittänyt huomiota ruokavaliossani. Sinin mukaan rasvaa tulisi saada eri muodoissa jokaisella aterialla, sillä rasvalla on yhteys muun muassa aivojen toimintaan ja vitamiinien imeytymiseen. Sini suosittelee minulle päivittäistä ruokalusikallista Camelina-öljyä vaikka ihan sellaisenaan, josta saan omega3-rasvahappoja. Avokado, jota syönkin jo ennestään paljon, on toinen hyvä rasvan lähde ja sisältää myös esimerkiksi E-vitamiinia. Päivittäisessä paistokäytössä olen käyttänyt rypsiöljyä, jonka Sini antaa ohjeeksi vaihtaa esimerkiksi voihin tai kookosöljyyn, sillä rypsiöljy menettää hyviä ominaisuuksiaan kovasti kuumentuessaan.

Yksityiskohtia Sinin Ullanlinnan vastaanottotilasta.
Yksityiskohtia Sinin Ullanlinnan vastaanottotilasta. Kuva: Meri-Tuuli Talsi

4. Pienin muutoksin pääsen kohti vielä parempaa oloa

Valmennuksen lopuksi saan Siniltä mukaan Health & Beauty Guide -lehtisen, joka sisältää Sinin kokoamia vinkkejä ravitsemukseen ja hyvinvointiin liittyen. Sini kertoo esimerkkejä päivän ruokailusta, lautasen koostamisesta ja hyvistä välipaloista. Hän painottaa myös veden juonnin, unen ja suoliston hoidon tärkeyttä osana hyvinvointia. Osaansa tässä kaikessa näyttelee myös kauneudenhoito, johon suurimmilta osin vaikuttaa elimistömme kunto: esimerkiksi ruoka, lepo, yliherkkyydet ja stressin määrä.

Tapaamisen jälkeen päässäni pyörii paljon ajatuksia ja uutta tietoa. Mittauksen mukaan paljon olisi korjattavaa, mutta ruokavalioni on kuitenkin pääsääntöisesti hyvä. Päätän kuitenkin tehdä pikkuhiljaa ainakin pieniä muutoksia: kiinnitän huomiota ruoka-aineiden sisältämiin vitamiineihin ja kivennäisaineisiin, syön vielä enemmän kasviksia ja monipuolisia kuituja, vaihdan paistorasvaksi voin ja sisällytän ruokavaliooni muutaman tarpeellisen ravintolisän. Välipalaksi voisin kokeilla esimerkiksi Sinin ohjeen mukaista siemennäkkäriä.

Valmennuksen suurin anti itselleni on ollut tieto siitä, mitä tehdä kehittääkseni hyvinvointiani ravitsemuksen osalta. Jokapäiväinen hyvä olo on elämän laadun kannalta erityisen tärkeää, ja joskus voi olla vaikea tietää mistä aloittaa. Onneksi se on myös asia, johon jokainen meistä voi valinnoillaan vaikuttaa!

Valitsemani Health & Beauty by Sini tarjoaa ravinto- ja hyvinvointivalmennuksia sekä luentoja asiakkaan tarpeisiin mukautuen. Valmennuksesta saa apua esimerkiksi elämäntapamuutoksen alkuun, väsyneeseen ja stressaantuneeseen olotilaan tai ulkoisen kauneuden hoitoon sisältä käsin. Lisää tietoa saat Sinin nettisivuilta

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: