Välittäjäaineet ja terveys osa 1


Terveyttä voi tarkastella monesta eri vinkkelistä. Voimme ottaa vitamiinit, kivennäisaineet ja mineraalit käsittelyyn. Monesti tarkastelemme kehoa hormoneiden toiminnoista käsin. Immuniteetti on teema mikä myös monia kiehtoo, suolistosta puhumattakaan. Nämä kaikki ovat mielestäni äärimmäisen hienoa työkaluja, joita voi ja kannattaa käyttää mikäli oma terveys kiinnostaa pintaa syvemmältä. Eräs teema mikä on toistaiseksi saanut vähemmän huomiota on aivojen välittäjäaineet. Tarkastelen tässä neljää tärkeintä välittäjäainetta.

Ensimmäinen välittäjäaine – Dopamiini

Monia välittäjäaineita tarvitaan aivojen ja kehon kommunikointiin. Vaikka on olemassa lukuisia eri välittäjäaineita, muutama nousee enemmän oleelliseksi näin yksinkertaisella tasolla tarkasteltuna. Toimiakseen kehon on tuotettava tasaisessa määrin välittäjäaineita. Yhden liiallinen nousu yleensä aiheuttaa toisen liialliseen laskuun. Näin ollen liikaa ei tarvitse tarrautua yhden toimintaan. Ymmärtääksemme kuinka me toimimme, on hyvä pilkkoa asioita ensin pienemmäksi, jotta voimme ymmärtää isompaa kokonaisuutta. Aloitetan dopamiinista.

Voimakas dopamiini

Dopamiini on yhdistetty voimakkaaseen ja nopeaan ihmiseen. Se linkitetään beta aivoaaltoihin. Kun ihmisellä on riittävästi dopamiinia, hän on skarppi ja eteenpäin suuntautuva ihminen. Monet nopeasykkeiset ajan ilmiöt ovat tarkoitettu tuottamaan ”dopamiininousuja”. Nopeat, voimakkaat kuvat vahvoista ärsykkeistä mitä esimerkiksi musiikkivideoilla nähdään, tarjoilee dopamiinihumalan. Ihmiset joilla on dopamiini hallitsevana välittäjäaineena, tukeutuvat yleensä faktoihin ja logiikkaan enemmän kuin tunteisiin. Strateginen ajattelu yhdistyy tavoitteisiin ja suunnitelmiin, joita elämän eri osa-alueilla tehdään.
Kaikki hienoja piirteitä, jotka vievät ihmistä eteenpäin.

16422_10155471763450231_1018853147968085092_n

Liikaa dopamiinia tuottaessaan ihminen on impulsiivinen, jopa liian intensiivinen. Nämä tekijät voivat johtaa liialliseen nautintojen hakemiseen fyysisistä ja mentaalisistä tekijöistä, jotka pahimmillaan johtavat mm. rikosten tekemiseen. Aggressio, viha ja pelko voivat hallita, mikäli dopamiinia on liikaa.

Miten tasapainottaa dopamiinia?

On monia keinoja kuinka voimme vaikuttaa dopamiinin muodostumiseen. Lääkkeet vaikuttavat vahvasti dopamiinin muodostumiseen tai sen vähentymiseen. Myös ruokavalio ja elämäntapa vaikuttavat suuresti. Mikäli sinulla on puutosta dopamiinista, saatat tukeutua kahviin tai makeaan, josta saat hetkellisesti energiaa toimimiseen. Lyhyellä aikavälillä nämä toimivat loistavasti mutta pitkässä juoksussa niistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos haluat nostaa aktiivisuuttasi ja energisyyttäsi, vähennä ruokavaliosta kaikki prosessoitu ruoka, ennen kaikkea makeat ruuat.
Sen jälkeen lisäämällä proteiinipitoisia ruokia, nostat omaa dopamiinitasoasi reilusti. Ennen kaikkea ruokia jotka sisältävät fenyylialaniinia sekä tyrosiinia nimisiä aminohappoja. Panosta monipuolisiin proteiinin lähteisiin niin homma hoituu lähes yksinomaan sillä.

Mikäli taas sinulla on liikaa energiaa, jopa hallitsematonta viettiä, hidastaminen, syvähengitys ja hyvälaatuisten hiilihydraattien lisääminen voi olla paikallaan.

Lisäravinteet

Lisäravinteet jotka nostavat aktiivisuutta on tietenkin järkevää ottaa aamulla tai aamupäivällä jolloin hyödyt niiden energiasta. B-vitamiinit yhdistettynä C-vitamiinin on järkevä tapa nostaa energisyyttä ja dopamiinin tuotantoa. Nämä ravinteet yhdistettynä ruusujuureen ja gingko bilobaan antavat dopamiinille hyvät mahdollisuudet nousuun. Nämä kaikki kannattaa ottaa aamulla.

11750726_10155765345070231_800545399176379453_n

Elämäntapa

On järkevämpää ajatella pitkällä aikavälillä kehon omia toimia. Näin ollen dopamiinille tärkeää on lepo ja rentoutuminen, jotta aivot eivät kuluta välittäjäainetta liian kovalla vauhdilla loppuun. Syvähengitys rauhoittaa mukavasti ja antaa mahdollisuuden ”ladata” aivoja keskellä päivää sen sijaan että se paahtaisi täysillä aamusta iltaan. Tämä luo lisäenergisyyttä ja rauhallisuutta päivän askareisiin. Myös anaerobinen liikunta kuten esim. painojennostaminen nostaa dopamiinia. 2-3 krt / vko tehtynä tämä on loistava tapa dopamiinin tankkaamiseen. Myös ympäristö kannattaa tarkistaa. Vuotavat patterit, vanhat maalit ja vastaavat vähentävät dopamiinin muodostumista.
Mikäli sinulla on ”liikaa” energiaa etkä pysty rentoutumaan illalla, on syytä vähentää dopamiinia tuottavia elämäntapoja ja lisätä muita aivojen välittäjäaineita tukevia toimia. Näistä jatkamme seuraavassa osassa enemmän.

Dopamiini tiivistettynä ja keinoja sen lisäämiseen:

– Nauti proteiinipitoista ruokavaliota, vähennä prosessoitua sokeroitua ruokaa
– Nuku ja rentoudu riittävästi
– Aloita organisoidussa järjestössä. Pysy aktiivisena miellyttävässä toiminnassa, tämä auttaa muodostamaan dopamiinia kehossasi
– Tapaa uusia ihmisiä – Aloita keskustelu tuntemattoman kanssa
– Aseta tavoitteita ja suunnittele esim. jokin työprojekti

Ensimmäinen välittäjäaine laitettu kuntoon, jatkamme pian seuraavalla ihmeellisellä aineella. Sitä ennen, pysytään dopamiinitasapainossa.


525781_10151829024220231_778534515_n

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: