Pysähdy päivän aikana toistuvasti tunteiden äärelle, ettei tarvitse illalla pelätä tunteiden vyöryä

Tunteitaan ei voi valita. Mutta ne eivät monestikaan ole sellaisia, joita valitsisi. Jos yrittää ohittaa, kiertää, peittää tai kieltää tunteen, se ei katoa. Ohitetut tunteet eivät katoa, vaan menevät ikään kuin nostelemaan painoja ja vahvistumaan.

Illan tullen kun hiljaisuus laskeutuu muuten, tunteiden (ja niitä seuraavien ajatusten) älämölö kasvaa. Ja sitten uni ei tule, mikä saa voimavarat entisestään ehtymään.

Päivän aikana voi huomata tunteet ja antaa niille nimen – tai riittää, että huomaa, onko tunne esim hankala. Esim näin:

– Kas, riittämättömyys. Tunnen kehossani, että se puristaa kurkkua ja rintalastaa.

– Kas, häpeä. Tunnen kehossani, että häpeä kuristaa kurkkua, painaa sydäntä lyttyyn ja on vaikea hengittää.

– Kas, pelko. Tunnen kehossani, että se on ylivirittynyt kuin jokainen solu sinkoilisi päämäärättömästi kaikkialle. Rintakehää puristaa.

– Kas, ahdistuneisuus. Kuin kehon päällä istuisi satakiloinen muurahainen: iso mutta levoton.

Pienet hetket päivän aikana antavat tilaa tunteelle, jolloin sillä on tilaa myös pehmetä ja kadota. Muista siis antaa riittävästi aikaa ja huomiotasi kaikenlaisille tunteille. Se on ainoa tapa siihen, etteivät ne rajoita sinun elämääsi ja kulje raskaana taakkana sisuksissasi.

Tervetuloa opettelemaan tunteita, rajoja ja myllyttävien ajatusten suitsimista sMindfulness & lempeys itseä kohtaan -verkkokurssille. Voit aloittaa kurssin koska tahansa sinulle sopii – alennushinta 39€ (norm. 59€) on voimassa 27.6. saakka. Lue lisää TÄÄLTÄ.