Vaivaako someähky? – Rentouttava digipaasto ja 3 muuta työkalua, jotka auttavat mieltä ja kehoa rauhoittumaan

Koska elämme nykyään aikaa, jossa olemme keksineet erilaisia “helpotuksia” arkeemme, joudumme kohtaamaan myös uusia haasteita.

Koska nykyään on saatavilla paljon ravintoa, joka ei ole enää alkuperäistä ruokaa, joudumme opettelemaan ”syömään terveellisesti”.
Koska elämme hyvin passiivista aikaa ihmiskunnan historiassa, joudumme miettimään miten tuomme liikkumista päiviimme.

Näitä asioita ihmiset miettivät jo paljon.

Mutta miten on digitaalisten haasteiden kanssa.

Kuka opettaa meille laitteiden mahdollisia haasteita meidän terveyteemme liittyen?

Digitaaliset haasteet vaikuttavat meidän olemiseemme, jopa meidän käyttäytymiseemme.

En missään nimessä ole teknologiaa vastaan, enkä yritä sitä poistaa. Minusta on itsestään selvää, että teknologia tulee vain lisääntymään ja sillä on valtavasti hienoja asioita, jotka voivat auttaa meitä. Mutta jos emme ole tietoisia, voimme vahingossa antaa laitteille liikaa valtaa meidän omaan jaksamiseemme.

Tässä neljä asiaa, joista kannattaa olla tietoinen.

1.       Digitaalinen ylikuormitus

Tietoa syntyy koko ajan enemmän, enemmän kuin koskaan ennen. Se määrä tietoa, minkä koko ihmiskunta on aikojen alusta kerännyt ennen 2000-lukua, luodaan nykyisin muutamassa päivässä. Kukaan meistä ei pysty ottamaan sitä kaikkea sisään järkevästi. Eikä tarvitsekaan. Mutta helposti tämä illuusio syntyy, koska emme halua jäädä mistään hauskasta pois (FOMO – fear of missing out).

–          Valitse tieto, jonka päätät ottaa sisään.

–          Valitse tieto, jota et päätä ottaa sisääsi.

 

2.       Digitaalinen harhautus

Sosiaalinen media, erilaiset sovellukset, mainokset yms. luovat jatkuvaa harhautusta. Enkä tarkoita mitään salaliittoteoria-harhautusta, vaan yksinkertaisesti yritykset kilpailevat huomiostasi. Mikäli käytät somea tai esimerkiksi joitain älypuhelinten sovelluksia, täyttyy arki helposti huomiotasi hakevista ilmoituksista, toisten päivityksistä yms. Ja sehän on aivoillemme koukuttavaa, jatkuvien dopamiininipiikkien takia (välittäjäaine, joka liitetään mm. motivaatioon). Tämä jos mikä muuttaa ihmisten käyttäytymistä. Kun puhelin piippaa tai ilmoittaa, kun sun jutuista tykätään tai niitä kommentoidaan, se luo kierrettä haluta sitä lisää.

–          To do -lista on tärkeä, mutta näkisin, että vielä tärkeämpi lista on NOT TO DO. Mun suositus on, että ÄLÄ avaa puhelinta heti aamulla kun heräät.  Kun heräät, olet hyvin vastaanottavainen. Haluatko heti ensimmäisenä laittaa aivoillesi ärsykettä, joka tuo heti reaktiivisuutta sinulle päiviisi? Sama loppuillasta – sammuta puhelin esim. tuntia ennen, kuin menet nukkumaan. Ei seksikästä, mutta toimivaa.

3.       Digitaalinen dementia

Olemme ulkoistaneet muistimme, tekomme ja elämämme. Montako puhelinnumeroa muistat nykyään? Milloin menit ulkomuistista paikkaan, jota et täysin muista, etkä käyttänyt apuohjelmia? Ulkoistaminen on hieno asia, eikä kukaan varmasti halua muistaa kaikkea, mutta mikäli emme käytä enää aivojamme asioiden muistamiseen, luomme helposti ennenaikaista dementiaa, jota emme välttämättä halua.

–          Kokeile muistaa, ennen kaikkea käytä aivojasi muuhunkin kuin kissavideoiden tai julkkisten elämän katsomiseen.

4.       Digitaalinen masennus

Vertailu toisiin ihmisiin on erikoinen ilmiö. Kun avaat sosiaalisen median, voi tulla fiilis, että kaikilla muilla on upea elämä, jossa on jatkuvasti hienoja saavutuksia. Sinun elämäsi sen sijaan näyttää aika tavalliselta, jossa on myös paljon haasteita. Me vertailemme väkisinkin, olit siitä tietoinen tai et. Mikäli emme ole hereillä, voimme kuvitteellisesti luoda toisten ihmisten murto-osa kirjoituksista/kuvista tarinaa päähämme, että muut ovat täydellisiä ja sinä olet epätäydellinen. ÄLÄ USKO TUOTA TARINAA! Jokaisella on omat haasteensa, vaikka se ei näyttäytyisikään ihmisten ulkoisessa ”mainostamisessa”. Sun keho, sun mieli, sun persoona on kaunis, mutta se vaatii myös, että sinä itse sitä arvostat ja vaalit.

Tässä muutama potentiaalinen haastekohta ja niin kuin sanoin, niitä mahdollisuuskohtia on myös valtavasti. Mutta koen, että on tärkeää olla jollain tasolla itselle rehellinen miten asiat vaikuttavat omaan arkeemme, käyttäytymiseen ja elämäämme.

Itse koen seuraavat työkalut äärimmäisen tärkeiksi:

  1. Ota some-/nettipaastoja! Nämä ovat uskomattoman tehokkaita antamaan aivoillesi hetken aikaa. Koko ajan ei tarvitse kuormittaa, välillä pitää myös sulatella. Se onnistuu helpoiten lopettamalla hetkeksi informaation ja ärsykkeiden määrä. Ota esim. viikonloput vapaiksi tai jaksota vuoteen tiettyjä ajankohtia, jolloin päätät, ettet käytä somea/nettiä. Tiedän, että tämä ei ole hirveän seksikästä, mutta suosittelen vahvasti sitä kokeilemaan viikon/kuukauden/muun ajan verran.
  2. Ole luonnossa. Hengitä, kävele, aisti ja ole läsnä luonnolle. Se poistaa kuormitusta, antaa perspektiiviä ja muistuttaa perusasioista. Sieltä mekin ollaan tultu, eikä oikeastaan olla koskaan sieltä minnekään lähdetty.
  3. Opettele keskittymään. On työkalu sitten meditaatio, tietoinen läsnäolo, mindfulness, mustikanpoiminta, tai mikä tahansa, niin anna itsellesi mahdollisuus keskittyä pitempiä aikoja. Kun perkkaat kaloja/mustikoita parin tunnin ajan, se on loistava harjoitus rentoutumaan, keskittymään ja olemaan läsnä. Me tulemme paremmaksi siinä mitä harjoittelemme. Mikäli harjoitamme jatkuvasti katsomaan nopeita, lyhyitä, valtavan viihteellisiä videoita, se alkaa viemään meidän huomiotamme enemmän ja enemmän. Olen itse saanut monesti palautetta, että minun postaukset (niin kuin tämäkin), videot ovat niin pitkiä. Kyllä, niin ovat. Ne usein vaativat muutaman minuutin, jolloin väkisinkin moni ei jaksa niihin keskittyä. Eikä tietenkään tarvitsekaan, mutta pointtina se, että harjoita jossain muodossa pitempää keskittymistä. Kaiken ei tarvitse olla nopeaa, kiihkeää ja jatkuvaa tykitystä.
  4. Muista, että sinä riität. Et välttämättä tarvitse lisää tietoa, lisää ärsykettä tai lisää mitään. Ja samalla toki voit niin tehdä. Mutta usein tiedämme jo riittävästi, olemme riittävästi ja omaamme jo omassa elämässä riittävästi ärsykkeitä, joista nauttia. Muistatko, että aamukävely on äärimmäisen antoisaa ja tuntuu tosi hyvältä? Muistatko, että halaaminen oikean ihmisen kanssa on parempaa, kuin miljoona tykkäystä sun juttuihin? Muistatko kuinka antoisaa on vaan olla laiturin nokassa ja hengittää? Muistatko kuinka täyttävää on suudella ihmistä, josta välität? Muista, että riität.

Käytetään ihmeessä tätä mahtavaa teknologiaa, mutta toivottavasti myös muistetaan, kuinka antoisaa on olla ihminen tässä nahkapuvussa, jota kehoksikin kutsutaan. Toivottavasti teksti antaa sinulle muutaman selkeän työkalun, jolla voit omaa arkeasi tehdä sinua itseäsi palvelevaksi. Ei tarvitse rajoittaa tai tehdä vaikeammaksi omaa elämää, vaan enemmänkin luoda siitä omannäköinen, jossa on hyvä arkea tallustaa. Kiitos, kun jaksoit käyttää ne pari minuuttia tämän tekstin lukemiseen. Minulta tämä vei kaksi tuntia kokonaisuudessaan ja se tuntui hyvältä ja tärkeältä. Kiitos ystävä. Saa jakaa, kommentoida ja lisätä omat työkalut, jotka ovat sinun elämässäsi toimineet.

Luonnollisin versio minusta -blogia sponsoroi Biomed

ps. Viikon valintani blogia sponsoroivan Biomedin valikoimista on Tyyni -juomajauhe rentouttamaan iltoja. 

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: