Ethän siirrä tekemisen rytmiä loman suorittamiseen – lomalle laskeutujan muistilista

Ennen lomalle lähtöä pitää hoitaa tuhat ja yksi asiaa, että pääsee rauhassa lomailemaan. Tekemisen vauhti kiihtyy.  Varo, ettet siirrä tuota tekemisen rytmiä loman suorittamiseen.

Sen sijaan, että lähtisit uupuneena lomalle, laskeudu tänä kesänä lomarytmiin aktiivisesti. Älä odota, että tilanne muuttuu itsekseen vaan rauhoita keho, hermosto, tunteet ja ajatukset sekä niiden mahdollinen ylivirittyneisyys.

Pieni jarruttelu kannattaa aloittaa jo lomaa edeltävällä viikolla. Näin totutat systeemiäsi rauhallisempaan tahtiin. Nämä pienet tietoiset hetket myös lataavat elinvoima-akkuasi.

  • Kun olo tuntuu kiireiseltä, pysähdy hetkeksi ja tunnustele missä päin kehoa kiire tuntuu. Miltä se tuntuu? Millaisia kehotuntemuksia se tuo? Millaisia ajatuksia se herättää? Tunteelle ei tarvitse tehdä mitään, pelkkä huomaaminen tekee hyvää.
  • Kun pää kihisee ajatuksista, pysähdy ja puhalla mielikuvissa pois liiat ajatukset. Voit kuvitella miten päästät ne uloshengityksen mukana vapaiksi ja teet tilaa mieleen. Sitten jatka sitä mitä ikinä olitkaan tekemässä
  • Pysähdy hengittämään tietoisesti. Kolmen sisään ja uloshengityksen ajan huomaa, miten hengityksen rytmi keinuttaa kehoa rauhoittavasti.
  • Työpäivän jälkeen keho voi olla ylikierroksilla kaikesta suorittamisesta. Tee pieni aistilenkki – se voi kestää vain viisi minuuttia. Se voi olla vaikka kävely autolle tai ulos työpaikalta. Kävele niin, että keskityt tuntemaan jalat maata vasten askel askeleelta. Kävele hitaasti. Anna ajatusten levätä ja huomion pysyä jaloissa.
  • Kirjoita itsellesi lista töistä, joista aloitat sitten kun loma loppuu. Mitkä hommat on hoidettava ensimmäisenä. Sitten voit päästää työasiat huoletta pois mielestäsi ja tiedät, että ne ovat sinua odottamassa kun palaat eikä mitään tärkeää unohdu.
  • Kirjoita salasanat ylös ja anna mielesi unohtaa kaikki se, mitä se ei lomalla tarvitse. Näin mieli voi laskeutua lomalla ihan eri moodiin, ajatella eri ajatuksia tai olla ajattelematta mitään.
  •  Loman ensi aamuina tee asiat aluksi tietoisen hitaasti ja keskittyen. Herätessäsi pysähdy hetkeksi ja tunnustele miltä patja tuntuu kehon alla, miltä tyyny pään alla. Keitä aamukahvi tai -tee keskittyneesti ja hitaasti. Huomaa jokainen toimenpide. Keskity suihkussa tuntemaan vesi ihollasi.

Alkuärsytyksen jälkeen huomaat putoavasi takaisin itseesi ja omaan luontaiseen rytmiisi.

  • Mieti, mitä ihan oikeasti haluaisit lomalla tehdä ja tee se.
  • Muistuta itseäsi siitä, että elät elämääsi NYT. Sitä ei voi siirtää eikä säilöä, se on nautittava tuoreeltaan. Ihanaa kesää!

Mm. hetkessä elämisen taitoa harjoitellaan Mindfulness & lempeys itseä kohtaan -verkkokurssilla. Voit aloittaa kurssin koska tahansa sinulle sopii – alennushinta 39 € (norm. 59 €) on voimassa 27.6. saakka.