Mitä tehdä, kun elämä koettelee liikaa? – 6 helpottavaa ajatusta vaikeaan tilanteeseen

Toisinaan tuntuu siltä kuin haasteet tai elämänmuutos koettelisivat vähän liikaa. Tekisi mieli laittaa pillit pussiin. Voimat uhkaavat loppua ja universumi tuntuu heittelevän omalle kohdalle haasteen toisensa perään kuin kiusallaan. Tai sitten yhden megahaasteen, josta toipuminen ottaa raivostuttavan paljon aikaa.

Mutta niin se vain on, että vaikeinkin elämäntilanne ja synkimmätkin tunteet menevät lopulta ohi – niin kuin elämässä tuppaa tapahtumaan kaiken kanssa. Kiitos elämän ikuisen väliaikaisuuden.

Ystäväni pyysi minua hiljan listaamaan omasta vinkkelistäni konkreettisia selviytymiskeinoja haastavan elämäntilanteen keskelle. Spontaanisti mieleeni tulivat alla olevat asiat. Siltä varalta, että löytäisit jostain niistä lohtua tai hännänpään helpotukseen, päätin jakaa ajatukseni myös Sinun kanssasi.

  1. ITSESYYTTELYSTÄ Lopeta itsesyyttely alkuunsa ja erota faktat omista tulkinnoistasi. Älä ajattele, että menetit työsi, läheisesi tai parisuhteesi jostain tietystä syystä. Usein analyysisi ovat pelkkää omaa tulkintaasi tai itsesyyttelyä. Lopulta tiedät ainoastaan sen, mitä on tapahtunut, et sitä miksi se on tapahtunut.
  2. OLE OMAN ITSESI ASIANTUNTIJA Jokaisella on omanlaisensa tarinankäänteet ja omanlaisensa keinot selviytyä niistä.  Neuvonantajia on silti monenlaisia. Luota itseesi. Jos tarvitset toipumiseen jotain muuta kuin jatkuvaa seuraa, ota oma aikasi. Olet oman elämäsi ja itsesi paras asiantuntija.
  3. OLE AVOIN, NIIN MUUTKIN AVAUTUVAT Puhu avoimesti asioistasi. Olen saanut omien kirjoitusteni myötä paljon viestejä, joissa ihmiset haluavat kertoa omia kokemuksiaan. Yllättävän monella on samankaltaisia vaikeuksia kuin sinulla, mutta niistä puhuminen hävettää. Näytä omalla esimerkilläsi, että haasteissasi tai kohtaamissasi asioissa ei ole mitään hävettävää.
  4. YMPÄRISTÖN VAIHDOKSESTA Monesti vaikeuksien hetkellä tekee mieli pakata laukku ja paeta omaa elämää toiselle puolelle maapalloa. Mutta omia ajatuksiaan ja taakkojaan ei voi juosta karkuun. Voi vaihtaa hetkeksi ympäristöä hengähdystauon toivossa, mutta asiat eivät silti katoa. Ennemmin tai myöhemmin ne joutuu käsittelemään.
  5. UNOHDA MINIMURHEET Yritä olla vellomatta pienissä ongelmissa. Ne ovat usein sellaisia joita et muista enää seuraavalla viikolla. Niihin käytetty murehtimisaika on siten mennyt hukkaan. Varsinkin, jos et voi itse tehdä sen hetkiselle ongelmalle mitään.
  6. MENNYT JA TULEVA Yritä olla järjestelemättä jo tehtyjä tekoja tai sanottuja sanoja toisin. Se ei hyödytä ketään. Se saattaa vain vääristää sitä, mitä oikeasti on tapahtunut. Älä sorru myöskään tulevaisuusmatkailuun, ajatteluun, että ”Sitten kun minulla on sitä ja tätä, kaikki on paremmin.” Sinulla on ainoastaan tämä hetki. Tee siitä niin hyvä kuin pystyt.

P.S. Muista uni. Kaikki asiat tuntuvat paljon pahemmilta ilman unta. Pidä huolta, että nukut tarpeeksi. Jos et saa unta, hae apua rentoutumisharjoituksista tai meditoinnista. Katkaise unettomuuskierre tavalla tai toisella ajoissa.

Kirjoittajan uutuuskirjasta Suuria hetkiä – viisautta ja voimaa elämän taitekohtiin löytyy oivaltavia tarinoita, ajatuksia Rakkaudesta, Ilosta, Surusta ja Voimasta – sekä uusista aluista.

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: