On luonnollista, että elämän epävarmuus lamaannuttaa – Näillä 3 vinkillä lievität stressiä ja ahdistusta


Viime aikoina ystävieni kanssa jutellessa olemme pohtineet, vaivaako meitä jokin kollektiivinen lamaannus. Tuntuu kuin voimat olisivat valuneet johonkin eikä jaksa aloittaa edes iloa tuottavia asioita.

Tilannetta ei tienkään auta, että media on viimeiset vuodet täyttynyt toinen toistaan ahdistavammilla uutisaiheilla. Kaiken tämän maailmanlopun meiningin keskellä meillä on ollut ikään kuin lupa ahdistua ja lamaantua. Koska ei itse kuitenkaan voi noihin isoihin asioihin vaikuttaa, elämän epävarmuus on lyönyt meidät kanveesiin.

On luonnollista, että epävarmuus ja tulevan pelko lamaannuttaa. Aivomme toimivat kuin pienellä jänöllä, joka vaaran uhatessa jähmettyy paikoilleen. Lamaantuminen on yksi stressireaktioistamme.

Valitettavasti elämä on aina epävarmaa. Elämä on koko ajan muutoksessa. Mikään ei ole pysyvää, ei kärsimys eikä huono olo, mutta ei myöskään ilo ja loistava fiilis.

Jospa meitä ei lamaannutakaan elämän epävarmuus, vaan se, ettemme voi luottaa elämän olevan pelkästään hyvää. Jospa meillä onkin väärät odotukset ja mielikuvat elämän suhteen?

Suurin osa elämästämme on tavallista arkea, jossa välillä on pieniä ilon hetkiä ja välillä surettaa ja harmittaa ihan huolella. Jokaiselle ketutukselle ei kuitenkaan tarvita diagnoosia. Ikävätkin hetket kuuluvat osana elämään.

Harmittavasti negatiivisesti vinoutuneilla aivoillamme on taipumus juuttua kaikkeen ikävään. (Lue aiheesta lisää blogistani Väsyneenä ja stressaantuneena älä usko ajatuksiasi, sillä aivosi huijaavat sinua ) Vähän niin kuin lihas käyttämättömänä veltostuu ja lähtee surkastumaan, niin myös myönteisyys veltostuu. Silloin elämässämme oleva hyvä katoaa mielestämme, jos emme aktiivisesti ja tietoisesti kiinnitä siihen huomiota.

Mikä on jo hyvin

Onneksi voimme myös itse vaikuttaa aivojemme toimintaan ja lieventää stressiä. Mitä ankeampi ja lamaantuneempi olosi on, sitä tärkeämpää on lähteä jumppaamaan aivoja kohti myönteisyyttä.

Ikävää asiaa tai kipeää kokemusta ei tarvitse kuitenkaan vääntää väkisin myönteiseksi, vaan siirtää katse ankeasta niihin asioihin tai juttuihin, jotka ovat jo hyvin elämässämme.

Kysy itseltäsi:
Mikä elämässäni on hyvin?
Mitä hyvää näen ympärilläni juuri nyt?
Mikä tässä tilanteessa tai elämässäni jo toimii?

Se voi olla hyvinkin pieni tai arkinen juttu, mutta saatat huomata sillä olevan ison arvon tai merkityksen omassa elämässäsi. Kuten eräs vaikeassa elämäntilanteessa oleva ystäväni kertoi parvekkeella pyykkiä kuivumaan ripustaessaan oivaltaneensa, miten arvokasta on, että hänellä on koti ja parveke, jolle sillä hetkellä vieläpä paistoi aurinko.

Emme voi koskaan olla varmoja tulevasta, mutta hyvinvoinnillemme ja mielialallemme on äärettömän suuri vaikutus sillä, miten suhtaudumme elämäämme juuri nyt, tässä hetkessä.

Vaikka lopputulema olisi millainen tahansa, voimme tällä hetkellä valita asennoitumisemme elämämme tapahtumiin. Voimme itse päättää, elämmekö peläten jo nyt mahdollista tulevaisuuden murhetta, jota ei ehkä koskaan tulekaan, mutta jonka pelkääminen on syö ilon elämästämme. Vai porskutammeko myönteisinä ja tyytyväisinä elämäämme eteenpäin ja otamme murheen vastaan vasta sitten kun – tai jos – se tulee kohdalle.

Miten tehdä itselle parempia tulkintoja

Ikävät tapahtumatkaan eivät välttämättä ole pelkästään ikäviä. Myöhemmin voimme jopa olla kiitollisia hetkistä, jotka kokemuksen hetkellä tuntuivat todella ylivoimaisilta haasteilta. Opimme ehkä jotain arvokasta tai uusia taitoja noissa hetkissä. Tai ikävät kokemukset olivat välttämättömiä tienhaaroja elämämme polulla kohti sitä suuntaa, jossa me nyt olemme.

Epävarmuuden hyvä puoli on se, että silloin ovat kaikki vaihtoehdot ja mahdollisuudet avoimina edessämme. Siis ihan kaikki – myös ne hyvät. Se, miten tulkitsemme kunkin tilanteen, vaikuttaa omaan olotilaamme. Usein tulkinnat syntyvät täysin alitajuisesti ja huomaamattamme. Siksipä omiin käsityksiin ja tulkintoihin kannattaa välillä tutustua ja huolehtia siitä, että ne auttavat omaa olotilaa parempaan suuntaan.

Kysy itseltäsi:
Onko tämä käsitykseni 100-prosenttisesti totta joka tilanteessa?
Minkälaisia vaihtoehtoisia, itselleni parempia tulkintoja tästä voisi tehdä?

Omassa elämässäni on ollut parempia ja huonompia jaksoja. On ollut todella hyviä päiviä ja pohjattoman surullisia päiviä. On ollut iloista tekemisen meininkiä ja pitkiä aikaansaamattomuuden kausia. Olen onneksi oppinut, että huonojakin jaksoja seuraa aina paremmat päivät.

Miten lisätä luottamusta tulevaan

Itselleni erityisen lohduttava on ollut ajatus, että tarinani on yhä kesken. Pystymme vasta myöhemmin näkemään, miksi mikäkin juttu on tapahtunut elämässämme. Tapahtumien arvo kirkastuu meille vasta jälkeenpäin.

Tarinamme ollessa kesken meidän kannattaa luottaa tulevaan. Vaikka optimismi ei muuttaisikaan tulevaisuutta, se tekee tästä hetkestä mukavamman elää. Myönteisyyden ja optimismin avulla pystymme toimimaan epävarmoissakin hetkissä. Todella tukalissa hetkissä voi lähteä ihan pienin askelin eteenpäin.

Kysy itseltäsi:
Mikä ajatus toisi minulle pikkiriikkisen paremman olon?
Minkälainen pienenpieni teko tai muutos kääntäisi päiväni hieman myönteisempään suuntaan?

Luotetaan tulevaan ja uskotaan, että elämä kantaa. Aivan kuten presidentti Mauno Koivisto aikoinaan totesi: Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.

Lue lisää, miten voit rentouttaa aivojasi ja helpottaa olotilaasi kirjastani Olet kaiken hyvän arvoinen


 

Tutustu koulutus- tai valmennustarjontaani tai tilaa onnellisuusluento TÄSTÄ

Synttärikampanjan viimeinen viikonloppu!
PUOTIIN
close-image
-20% alennusta tarjouspaketeista etukoodilla TARJOUS20 
PUOTIIN
close-image
Korttipakat OSTA 3 MAKSA 2  
PUOTIIN
close-image
Saat kaupan päälle TSEMPPITARRAT kun ostat Perhekalenterin tai Hidasta elämää -kalenterin
PUOTIIN
close-image
24 tunnin ajan -50% etukoodilla TAKATALVI Pipo ja huivi -paketti 
PUOTIIN
close-image
ALE! -20% yli 40€ ostoihin!
PUOTIIN
close-image
OSTA 3 MAKSA 2  kirjat & kortit 
PUOTIIN
close-image
10€ OSTOSRAHAA etukoodilla FESTARIT10 
PUOTIIN
close-image