Tiedätkö, mitä kehosi tarvitsee juuri nyt? – 4 tapaa kuunnella omaa kehoa

Mainosyhteistyö – Artikkelin tarjoaa Namaste Himos -joogafestivaali

Kehon kuuntelusta puhutaan nykyään yhä enemmän, mutta monille meistä se tuottaa vaikeuksia. Saatamme sekoittaa kehon viestit mielihaluihin tai ulkoapäin tuleviin ohjeistuksiin. Myös kiireinen arki kuormituksineen ja jatkuvine aivotöineen ajaa meitä helposti kauemmas kehomme sisäisistä signaaleista.

Miten siis oppia kuuntelemaan omaa kehoaan ja kunnioittamaan sen viestejä? Tässä neljä keinoa, jotka voivat auttaa sinua virittäytymään kehosi taajuudelle:

1. Huolehdi ensin kehosi fyysisistä perustarpeista.  Jos keho on stressistä kireänä, mieli huonoista yöunista matalalla ja energiatasot epäsäännöllisestä syömisestä sekaisin, on vaikea laskeutua sisimpänsä äärelle ja tunnistaa, mitä on oikeasti vailla.

Ylikuormittuneen kehon signaalit saattavat johtaa harhaan ja saada sinut toimimaan tavoilla, jotka vievät entistä kauemmaksi hyvästä olosta. Stressaavan elämäntilanteen keskellä onkin tärkeintä pyrkiä pitämään huolta fyysisistä perustarpeistaan: riittävästä unesta, säännöllisestä ja monipuolisesta ravinnosta ja elvyttävästä liikkeestä.

Kun fyysiset perustarpeet tulevat kohdatuksi, kehosi ei enää tarvitse huutaa. Palautuneesta olotilasta käsin on paljon helpompaa tunnistaa kehon hienovaraisemmat viestit.

 2. Hengitä hetki tietoisesti.  Huomion tietoinen keskittäminen hengitykseen on oiva ankkuri, jonka avulla voi laskeutua mielen ajatushyrrästä keholliseen kokemiseen, tähän hetkeen. Jo muutamankin minuutin pysähtyminen oman hengityksen äärelle auttaa kehoa ja mieltä rentoutumaan.

Kun olet ensin tunnustellut hengitysaaltojasi ja niiden aikaansaamaa liikettä sisälläsi, sinun on helpompi lähteä skannailemaan myös muita sisäisiä tuntemuksia. Mitä kaikkea voit huomata? Missä päin kehoa tuntemuksesi sijaitsevat? Antamalla tilaa sisäisille tuntemuksille ja aistimuksille, annat tilaa kehosi viesteille tulla kuulluksi. Mitä kehosi kertoo?

 3.  Mene luontoon. Luonnon keskellä aistit terästäytyvät ja mieli maadoittuu tähän hetkeen. Kuin huomaamatta alamme hengittää vähän syvempään ja rauhallisemmin. Tuntiessamme, miten maa kannattelee askeleitamme ja raikas ilma täyttää keuhkomme uudella hapella ja energialla, muistamme todellisen luontomme. Me olemme yhtä.

 4. Joogaa tai meditoi. Jos haluat lähteä tutustumaan syvemmin omaan kehoosi ja sen sisäiseen viisauteen, muun muassa jooga ja meditaatio toimivat loistavina apuvälineinä. Alkuun ohjatut harjoitukset ovat hyviä ja auttavat löytämään juuri sinulle sopivan suuntauksen, mutta esimerkiksi meditointi onnistuu omin päinkin. Riittää, että löydät itsellesi mukavan ja tukevan asennon ja tuot huomion käsillä olevaan hetkeen. Voit käyttää apuna hengitystä tai ulkoisia aisteja. Mitä näet? Kuulet? Tunnet? Haistat? Maistat?

Myös lempeä liike kuten rauhallinen kävely, luova tanssi  tai kehon tarpeista lähtevä venyttely voi toimia meditaation tavoin. Kun pidät huomion kehollisissa tuntemuksissasi ja annat liikkeen nousta sisältä käsin, vahvistat samalla yhteyttä omaan kehoosi.

Supertarjous ❤ Unelmakarttakirja -verkkokurssi nyt -50% alennuksella vain 19,75€.
Synttäriviikon tarjous  on voimassa  sunnuntai-iltaan klo 23.59 saakka.
Lue lisää
close-image
Meidän ihanat muistikirjat, päiväkirjat ja voimavihkot tänä viikonloppuna superalessa -25% ❤ Etu aktivoituu koodilla SYYS25 ja on voimassa Hidasta elämää -puodissa sunnuntai-iltaan klo 21 saakka.
Tästä puotiin!
close-image