Pieni hetki itselle voi tuoda vireyttä ja energiaa koko päivään

Nukuin huonosti, aamujooga tuntui tahmealta, en olisi jaksanut vetää leukoja, väsyttää… Kirjoitin koko aamupäivän mindfulnessin roolista paniikkikohtauksessa. Teksti syntyi vaivalla, ja olo oli kuin Duracell-pupulla, jolla oli paristot hukassa.

Iltapäivällä odotti online-meditaation ohjaaminen isolle organisaatiolle. Mitähän siihenkin keksisin… Aluksi mietin työyhteisön mahdollisia tarpeita ja millaiset meditaatiot sopisivat siihen – ei resonoinut juurikaan. Lopuksi laitoin happinaamarin ensin itselleni, eli mietin, millaisen meditaation itse tarvitsisin. Muistin, etten ole pitkään aikaan vetänyt Tara Brachin smile-meditaatiota. Innostuin jo pelkästä ajatuksesta!

Ohjasin meditaatiossa osallistujat kehoon läsnäoleviksi. Etenin otsasta alaspäin pysähtyen aina hetkeksi yksittäiseen kehon osaan.

Pysähdyksen aikana kutsuin osallistujan kuvittelemaan pienen hymyn koskettavan tätä kohtaa kehosta. Tai vastaavasti ohjaamaan sitä intentiota, tunnetta tai energiaa tähän kehonosaan, mitä pienen hymyn mielikuva mahdollisesti nostatti osallistujassa.

Sanoitin, että itse huomaan lempeyttä, ystävällisyyttä, iloa, rakkautta, myötätuntoa, jne. ja annoin näiden tunteiden vaikuttaa ja virrata kehossani. Rintakehän kohdalla tunnusteltiin, että miten on mahdollista antaa hymyn energian säteillä koko kehoon, kuten sydän pumppaa verta.

Ilman pakottamista, sallien ja antaen kaiken olla niin kuin on. Vain seuraten, että mitä kehossa tapahtuu – miten keho mahdollisesti reagoi pienen hymyn kutsuun – vai reagoiko mitenkään.

Olin ihan liekeissä sen jälkeen, kun olin vetänyt harjoituksen työyhteisölle! Taas kerran olin itse unohtanut, miten suuri voima meditaatiolla voi olla. Olin energinen, ilo väreili koko kehossani, innostus pursusi! Sitähän elämä ja meditaatio on, uudestaan ja uudestaan saman tutun asian äärelle palaamista aloittelijan mielellä – sekä uudestaan ja uudestaan syvyyttä sekä tuoreita oivalluksia löytäen.

Kutsun sinut pitämään nyt pienen tauon ja sulkemaan silmät.

 

Iloa, innostusta ja (uudestaan) löytämisen riemua päivääsi!

Rakkaudella,

Aleksi

Ota mindfulnessin hyödyt käyttöön omassa arjessasi. Aleksi Litovaaran 8 viikon mindfulness-kurssilla opit 27 harjoitusta, jotka auttavat jaksamaan ja palautumaan paremmin arjessa. Lue lisää 19.10. alkavasta kurssista TÄÄLLÄ.

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa:
Hidasta elämää -kirjat ja muut sisällöt Storytelissä ILMAISEKSI 30 päivää uusille Storytel-asiakkaille! <3
Tarjous vain tästä!
close-image