Koetko sinäkin maailmantuskaa? 6 + 1 tapaa helpottaa ahdistusta

Lisääntyvä tietoisuus maailman eriarvoisuudesta, huoli ilmastonmuutoksesta, järkyttävät uutiset läheltä ja kaukaa saavat toisinaan aikaan niin voimakkaita tunteita, että tekee mieli laittaa silmät ja korvat kiinni ja rakentaa itselleen pumpulista pesä. Kuulostaako tutulta? Mitä herkempi ihminen on kyseessä, sitä kovemmin maailmantuska voi päästä ihon alle. Kärsimyksestä ei kuitenkaan ole hyötyä kenellekään, kaikkein vähiten ihmiselle itselleen.

Sen sijaan, että antaa ahdistuksen vallata mielensä ja oman elämänliekkinsä hiipua maapallon kokoisen taakan alle, on keinoja, joilla voi helpottaa omaa ahdistusta ja saada olonsa tuntumaan kaikessa pienuudessaan hyödylliseltä.

Tässä 6 tapaa, joilla voit helpottaa maailmantuskaa:

 1. Kanavoi surun, vihan ja epätoivon tunteet toimintaan. Kaikista pahimmalta voi tuntua avuttomuus. Se tunne, kun näet ympärilläsi kasvavaa tuskaa ja kärsimystä, mutta et voi itse tehdä mitään. Onneksi tuohon tunteeseen ei tarvitse jäädä,  sillä on olemassa monia tapoja auttaa. Voit esimerkiksi toimia vapaaehtoisena, osallistua kansalaisaktivismiin, antaa omastasi keräyksiin tai ryhtyä kuukausilahjoittajaksi.

Suomessa on paljon erilaisia järjestöjä ja yhdistyksiä, joiden kautta lähes jokainen voi löytää itselleen mielekkään tavan parantaa maailmaa. Yleensä se, joka antaa omasta ajastaan, kokee myös saavansa moninkertaisesti takaisin.

2. Keskity arjen pieniin, hyviin tekoihin. Aina toiminnan ei tarvitse kohdistua maailman suuriin epäkohtiin.  Voit osoittaa välittämistä tarjoamalla apua läheisillesi tai tekemällä pieniä hyviä arjen tekoja – auttaa naapurin mummoa kauppakassien kanssa, kerätä roskia luonnosta tai avata suusi silloin, kun näet jonkun toimivan epäkunnioittavasti toista kohtaan. Kun keskität huomiosi välittämiseen, lähimmäisen rakkauteen ja hyviin tekoihin, vahvistat samalla luottamusta siihen, että omalla toiminnallasi on väliä.

3. Mieti, miten voit omassa elämässäsi ilmentää sinulle tärkeitä arvoja. Sen sijaan, että annat tietoisuuden maailman tilasta lamaannuttaa sinut, mieti, miten voisit omassa elämässäsi toimia sinulle tärkeiden arvojen puolesta. Minkälaisia pieniä arjen valintoja sinä voisit tehdä? Miten voisit omilla teoillasi edistää sellaisia arvoja, joita maailma mielestäsi kaipaa? Voit myös lähestyä asiaa omien kykyjesi ja intohimosi kautta. Mitä hyvää sinä voisit tuoda ympärillesi? Mitä sinä voisit antaa maailmalle vastapainoksi? Kun lähestyt asiaa hyvän tekemisen kautta, tulet pian huomaamaan, että hyvä lisääntyy ympärilläsi.

 4. Suojele itseäsi liialta informaatiolta – varsinkin, jos olet herkkä. Sinulla on oikeus suojella itseäsi liialta kuormitukselta. Sinun ei ole pakko lukea uutisia ja olla perillä maailman tapahtumista. Se ei tee sinusta huonompaa ihmistä. Uutispaasto voi auttaa sinua palaamaan takaisin sisäiseen rauhan tilaan. Sellaiseen olotilaan, josta käsin sinulla on enemmän annettavaa itsellesi, läheisillesi – ja kaikille ympärillä oleville.

 5. Vapauta itsesi syyllisyydestä. Vaikka olisit syntynyt etuoikeutettuun asemaan, se ei tee sinusta syyllistä maailman epäkohtiin. Sinun ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa siitä, minkälaiset pelikortit elämä on sinulle antanut. Maailma ei myöskään parannu sillä, että kiellät itseltäsi mahdollisuuden onneen. Sen sijaan voit miettiä, mitä hyvää voisit tehdä elämässäsi niillä resursseilla, jotka sinulle on annettu. Miten voisit käyttää taitojasi ja osaamistasi muiden ihmisten hyväksi, lähellä tai kaukana?

 6. Anna itsellesi aikaa kohdata omat taakkasi. Joskus oma kohtaamaton suru voi johtaa siihen, että olet herkempi kantamaan myös ulkoapäin tulevaa kärsimystä mukanasi. Anna itsellesi aikaa kohdata kaikki se, miten elämä on sinua kuormittanut. Vaikka maailmassa on isompiakin epäkohtia, on tärkeää, että myös oma surusi tulee nähdyksi ja kuulluksi.

+ 1. Muista, että sinä et voi auttaa kaikkia. Keskity niihin asioihin ja teemoihin, jotka tunnet sydämessäsi tärkeiksi ja joihin sinulla on eniten annettavaa.

 

 

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: