Ihmiskäsi rapsuttaa nautiskelevaa kissaa.

Oletko jo löytänyt oman supermukavuusalueesi? – Näin hyödynnät sitä pään nollaamiseen ja voimien palauttamiseen

Ehkä olet nähnyt kuvan, jossa on pieni ympyrä ja jossa lukee:” mukavuusalue (comfort zone).” Sitten paperissa on toinen kohta, jossa lukee:” missä taika tapahtuu (where the magic happens).” Tässä viitataan yleensä epämukavuusalueen kasvattavaan voimaan. Eli jokainen varmasti kaipaa aika ajoin uusille alueille menemistä ja sopivasti haasteita. Kasvu tapahtuu juuri epämukavuusalueella, tai näin usein sanotaan.

Itse uskon kuitenkin, että toinen ainakin yhtä suuri kasvamisen taikapaikka on supermukavuusalue tai maksimaalinen mukavuusalue.

Palautuminen on tärkeää ihmisolemukselle niin fyysisellä kuin henkisellä tasolla. Kaikessa elämässä on rytmi: hengitys sisään hengitys ulos. On vuorovesien liike. Jos aiot hypätä syvälle taikojen alueelle eli epämukavuusalueelle, voisi sanoa, että silloin tulisi välillä uppoutua ainakin yhtä syvälle supermukavuusalueelle. Toisaalta supermukavuusalue ei ole vain tasapainottaja epämukavuusalueelle, vaan se on ihmeiden paikka jo itsessään.

Olet jo ollut supermukavuusalueella

Kesällä tuohon supermukavuusalueeseen on voinut saada yhteyden esimerkiksi kesämökillä rentoutuessaan riippumatossa tai kalliolla maatessaan. Supermukavuusalueella tarkoitetaan tässä tilaa, jossa kaikki unohtuu ja kuitenkin ollaan hereillä jollakin tasolla. Ei siis olla unessa. Tässä tilassa unohtaa ajan, paikan, kehonsa, itsensä ja koko maailman. Mieli on jäänyt kauas taakse tarinoineen itsestä ja maailmasta. Eikä nyt olla välttämättä paljonkaan läsnä tässä ja nyt. Nyt levätään syvällä itsessä. Tämä on ”nollaus”.

Tässä paikassa ollaan palattu kuin kotiin pitkien matkojen ja seikkailujen jälkeen ja ollaan ilman vastuuta, hallintaa sekä tarvetta tehdä mitään. Tämä on supermukavuusalue, joka lataa syvällisellä tavalla ja sulattaa jännityksiä pois. Sieltä palatessa usein näkökulmat maailmaan, itseen ja haasteisiin ovat muuttuneet. Sitä kokee itsensä vapaammaksi, tyynemmäksi ja selkeämmäksi.

Mitä tapahtuu aivoissa?

Miten tämä unohduksen kokemus ja ”nollaus” voisi näkyä aivoissa? Minusta tätä kuvastaa myös tapahtumat aivoissa syvässä meditaatiossa ilman kohdetta, jota kutsutaan joskus passiiviseksi meditaatioksi, ja jossa ollaan vain avoimia kokemuksille.

Dr Shanida Natarajan kirjassa ”The Blissful Brain” kuvataan passiivisen meditaation vaikutuksia päälaki- eli parietaalilohkon alueeseen, johon liitetään orientaatio tilaan ja aikaan sekä jako itseen ja maailmaan (orientation association area). Passiivisessa meditaatiossa ja erityisesti transendenttisessa kokemuksessa on huomattava aivojen aktiivisuuden vähentyminen tällä alueella. Aivotkaan eivät pidä siis enää kirjaa minästä ja ei-minästä ja ajasta ja paikasta.

Ihmisillä on erilaisia keinoja etsiä ja mahdollisesti löytääkin tämä syvä mukavuuden ja unohtamisen kokemus. Tämä on yksi parhaita stressiä psyykkisesti purkavia kokemuksia.

Stressi liittyy selviytymiseen

Kaikki stressi syntyy intentiosta selviytyä tietyssä rakenteessa, todellisessa tai kuvitteellisessa. Pitää tapahtua näin ja näin ja ei saa tapahtua näin. Yleensä tämä suoriutuminen on vielä sidottu vielä paikkaan ja aikaan – tiettyyn aikatauluun. Onkin täysin ilmiselvää, että vastuullinen ihminen ei voi selvitä elämässä ilman tällaista stressiä. Tällaisen stressin potentiaali on aina tavallisessa arjessa läsnä. Onneksi meillä on kykyjä selviytyä peruselämän haasteista eikä normaalissa tapauksessa esimerkiksi ruokakaupassa käynti synnytä massiivisista stressireaktiota.

Mutta kuinka sitten uppoutua supermukavuusalueeseen? Alla on yksi lyhyt harjoitus, joka on myös osana metsään uppoutumisen menetelmää. Tästä kokemuksesta kerrotaan myös enemmän Metsässä-kirjasta. Kirjan toisessa osassa syvennytään juuri metsään uppoutumisen menetelmään.

Harjoitus supermukavuuteen ja ”nollaukseen”

Valitse miellyttävä ja turvallinen paikka. Voit istua tai maata esimerkiksi kalliolla, hiekkarannalla, sängyllä tai lattialla. Luonnossa oleminen voi tuoda harjoitukseen hyviä lisäsävyjä.

Tee lyhyt ohjattu rentoutus. Eli käy huomiolla kehosi läpi ja sano mielessäsi:” Päästän leuan lihakset ja posket rennoiksi. Annan kaikkien pienten lihasten silmien ympäriltä rentoutua. Päästän otsan, ohimon ja takaraivon rennoiksi ja niin edelleen”. Käy koko kehosi läpi. Päästää kehosi kokonaisuudessaan rennoksi ja anna jo nyt maailmaan, aikaan ja itseesi tarttumisen hellittää.

Koe kuinka luiden, nivelten, lihasten ja sisäelinten väliin tulee lisää tilaa. Koe kuinka tilaa, jota on kehon ulkopuolelta, löytyy nyt myös kehon sisältä.

Sitten on unohduksen ja supermukavuusalueeseen uppoutumisen hetki. Sano itsellesi ja pidä sopivasti taukoa jokaisessa välissä. Tämä on suoraan Metsässä-kirjasta.

1 – Unohda missä olet – anna ympäristön kadota.
2 – Unohda mitä olet tekemässä.
3 – Unohda kaikki asiat.
4 – Unohda kaikki ihmiset, aivan kuin olisit ainoa olento koko universumissa.
5 – Unohda fyysinen keho ja kaikki hienovaraisetkin aistimukset.
6 – Lopuksi unohda itsesi. Anna kaiken unohtua ja kadota. Mitä ikinä
nouseekaan pintaan, unohda se yhä uudestaan ja uudestaan.

Keholliseen läsnäoloon palaamisen tärkeys

Samoin tämä seuraava vaihe on Metsässä-kirjasta:

Orientaatio takaisin kehoon
Tämä on erittäin olennainen osa kokonaisuutta eli anna sille aikaa.
1 – Muutamien sekuntien jälkeen kaiken unohdettuasi tule tietoiseksi
kehostasi istumassa. Liikuttele hieman sormiasi ja varpaitasi. Jatka
sitten oikomalla raajojasi ja venyttelemällä koko kehoasi, kuten
aamulla herätessäsi. Anna sitten silmiesi avautua, kun sinusta tuntuu
siltä. Kun silmäsi ovat avautuneet, älä heti tartu huomiollasi mihinkään
asiaan. Ole kuin musta aukko, johon kaikki aistimukset ja todellisuus
vain virtaavat sisään.
2 – Hetken kuluttua hiero kevyesti mutta rivakasti päätä, käsivarsia,
kaikkia kohtia, joita taputtelit aikaisemmin. Lopuksi vielä taputtele ja
koputtele kehoasi, jotta tuntuu, että olet todella ankkuroitunut tähän
ja nyt -hetkeen.

Halutessasi ja tarvittaessa kertaa loppupäiväsi tärkeimmät kolme tavoitetta ja mitä aiot tehdä seuraavaksi. Voit muistuttaa myös itseäsi omasta nimestäsi ja sinulle tärkeistä ihmisistä.

Tämä harjoitus syvän rentoutuksen kanssa voi olla todella vahva. Sitä voisi kutsua myös joogiseksi Samādhi-harjoitukseksi.

HUOM! Tämän harjoituksen jälkeen kannattaa huomioida, että joskus autolla ajaminen, työkalujen käyttäminen tai haastavat fyysiset toiminnat, esimerkiksi kiipeäminen, voivat olla tavallista vaikeampia toimintoja.

Samoin kaiken unohtaminen on tarkoitettu normaaleille psyykkisesti terveille ihmisille. Varmista lääkäriltä tai terapeutiltasi, sopiiko harjoitus sinulle, jos sinulla on psyykkisiä haasteita.

Jos olet elämässäsi ilman tehtäviä, tavoitteita ja aktiivisuutta, niin tätä harjoitusta enemmän varmasti palvelee lenkille lähtö, aktiivinen toiminta tavoitteiden suuntaisesti ja sopivasti epämukavuusalueelle hyppääminen.

Toivottavasti inspiroidut nyt lisäämään elämääsi sopivasti ihmeellisiä hetkiä supermukavuusalueella ja toisaalta saat lisää virtaa hypätä epämukavuusalueenkin taikojen keskelle.

Aurinkoista supermukavuusaluetta ja kesän odotusta!

 

Kurkkaa Jarkon uutuuskirja Metsässä.

 

Unsplash kuvat: Allie Smith / Austin Schmid / Freestocks.org /  Luca Baggio / Remi Jacquiant


Pian taas tulossa loistavat metsään uppoutumisen menetelmän ohjaajakoulutukset – lämpimästi tervetuloa mukaan!

 

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: