3 keinoa, joiden avulla kiireen tunne voi hellittää – Kiireeni helpotti, kun tajusin, että voin valita levollisuuden


Jokainen meistä tuntee jossakin vaiheessa kiirettä ja joutuu pyrkimään kohti suurempaa tehokkuutta ulkoisten vaatimusten takia. Mutta yhdelle persoonallisuustyypille kiireestä ja suorittamisesta on tullut lähes jatkuva ja luonteenomainen tapa elää. Hänellä suurempaa tehokkuutta vaatii hänen sisäinen piiskurinsa, sillä vain loistokkaiden suoritustensa kautta hän uskoo olevansa kelpaava ja hyväksytty.

Jos lähes kaikella tekemiselläsi on tavoite, jonka pyrit saavuttamaan nopeammin, paremmin tai menestyneemmin, olet todennäköisesti enneagrammityypiltäsi kolmonen. (Muista enneagrammityypeistä voit lukea täältä.) On sitten kyse aamupalan minuuttiaikataulusta tai isojen projektien maaliin saamisesta, tehokkuus ohjaa toimintaasi. Sisäinen piiskurisi saa sinut tekemään enemmän ja pyrkimään olemaan paras siinä, mitä teet. Uskot, että vasta menestyneenä sinulla on lupa, aikaa ja mahdollisuus levätä. Valitettavasti ilo saavutuksistasi ei kestä kauan, sillä voit sisäisen piiskurisi mielestä aina olla vielä parempi, tehokkaampi ja menestyneempi.

Lisäämällä kiireettömyyttä ja levollisuutta elämääsi voit vapautua sisäisen piiskurisi loputtomista vaatimuksista.

Kolme vinkkiä

joilla voit pysäyttää jatkuvasti eteenpäin pyrkivän toimintasi muutaman kerran päivässä ja rauhoittaa sisäistä painettasi.

1. Hengitä tietoisesti vähintään kolme kertaa rauhallisesti sisään ja anna ulospuhalluksesi olla pitkä ja levollinen. Tunne, miten paine ja kiire valuu sinusta ulos uloshengityksen mukana. Tietoinen ja rauhallinen syvähengittäminen on nopein ja helpoin tapa rentouttaa aivojasi.

2. Joka kerta kun juot teetä tai kahvia, ota muutama siemaisu tietoisesti. Tunne, miten sormesi koskettavat kuppia, miten kätesi nostavat sen huulille, miten huulesi tuntevat kupin, miten neste valuu suuhusi. Aisti teen tai kahvin tuoksu, tunne sen lämpö ja maku. Ja erikseen päätä, milloin nielaiset nesteen ja tunnustele, miten pitkään tunnet sen matkan ruokatorvessasi.

3. Kun tunnet kiireen tykytyksen sisälläsi, sano itsellesi, että sinulla on aikaa kaikkeen olennaiseen samalla syvähengittäen ja rentouttaen kehosi. Kehosi ja mielesi rentoutuessa tunne, miten luottamus sisälläsi kasvaa. Voit tehdä kaikki aikomasi jutut, mutta voit tehdä ne luottaen ja levollisesti. Sinulla todellakin on aikaa kaikkeen oleelliseen. Ja voit valita levollisuuden.

Mihin sinulla on kiire?

Tutustu myös kiireen tunteeseen. Kiire todellakin on tunne. Ja tunteet ovat kehossa tuntuvia fysiologisia reaktioita, joiden taustalta yleensä löytyy jokin ajatus, tulkinta, muisto tms. Tuntiessasi kiireen, voit kysyä itseltäsi, missä kohdassa kehoa kiire tuntuu ja mikä ajatus aiheutti tuon tunteen. Voitko mahdollisesti vaihtaa tuon ajatuksen tai tulkinnan sinun hyvinvointiasi paremmin palvelevaan ajatukseen?
Kysy myös itseltäsi, mihin sinulla on kiire. Läheistesi luo? Hoitamaan ihmissuhteitasi? Antamaan aikaa itsellesi? Vai tekemään lisää töitä? Saavuttamaan tavoitteesi? Menestymään?

Itse enneagrammikolmosena muistan, miten järkyttynyt olin, kun tajusin minulla olevan kiire tekemään lisää töitä. Oivallus oli käänteentekevä, koska en minäkään sitä halua. Niinpä lähdin lisäämään seesteisyyttä elämääni yksinkertaisesti toteamalla, että levollisuus on valinta. Yhä annoin itselleni yhä luvan tehdä paljon, sillä kalenterin tyhjentäminen oli liian pelottavaa. Mutta tein asioita levollisesti ja toisto toistolta opetin itseni uskomaan, että aikaa on kaikkeen olennaiseen. Vähitellen entisestä kärsimättömästä ja stressaantuneesta hyperkiireisestä on tullut huomattavasti itselleen ja muille mukavampi ihminen, joka hyvin harvoin enää tuntee kiirettä, vaikka yhä nauttii tekemisen meiningistä.

Uskon vahvasti, että levollisuus on valinta.

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: