Ahdistutko asioista, joihin et voi vaikuttaa? – 7 asiaa, joita voit hallita elämässäsi

Elämä voi olla monimutkaista. Pitää nukkua, syödä, hoitaa työasiat, perhe-elämä, liikunta… Silti voi tuntua, että emme hallitse mitään näistä asioista. Itse asiassa voimme hallita vain muutamaa asiaa elämässämme. Tämä juttu kertoo niistä seitsemän.

Ilo ja menestys kulkevat käsi kädessä. Kumpaakin voi saada lisää muuttamalla vain muutamaa tapaa elämässään, pieniä puroja, joista ajan myötä tulee iso joki.

On aina helpompaa valita epäterveellisempi vaihtoehto (jättää lähtemättä salille, mennä hampurilaiselle ruuan tekemisen sijaan), mutta terveellisempi valinta tuntuu pidemmän päälle aina paremmalta. Jos valitsemme oikein yhä useammin, huomaamme, että siitä tulee toinen luontomme. Tässä siis seitsemän asiaa, joita voit hallita elämässäsi:

1) Hengitä sisään, ulos, toista

Ajatteletko usein hengittämistä? Se on paras pikarentoutus kun haluamme hillitä ajatuksiamme. Tunne rintakehän laajeneminen ja supistuminen ja hengitä uudelleen, yhtä syvään. Laske yhteen kun hengität sisään, ja kahteen ulos. Tee kymmenen tällaista syvähengitystä aina, kun tuntuu, että stressi tai ajatukset ottavat vallan.

2) Juttele itsellesi mukavasti

Jokaisella meillä on sisäinen ääni. Usein se on syyttävä ja kritisoiva sekä monta kertaa päivässä yllättävänkin negatiivinen. Yritä kiinnittää huomiota siihen, montako kertaa päivässä puhut itsellesi negatiivisesti. Sisäisen Ankeuttajan löytäminen voi auttaa pääsemään siitä eroon. Yritä puhua itsellesi niin kuin parhaalle ystävällesi – virheitä tapahtuu ja se on elämää. Olet silti arvokas, tärkeä ja rakastettava.

3) Kiitä

Jos olemme kiitollisia päivittäin, se auttaa meitä näkemään asiat positiivisessa valossa, toivomaan ja olemaan periksiantamattomia.

4) Ajattele ruumiinkieltä

Mikä se juttu olikaan, että vain 10 % ilmaisustamme tulee suustamme ulos? Ruumiinkieli on tärkeää, ja sitä voi myös harjoitella. Ennen kuin lähdet töihin aamulla, seiso peilin edessä ryhdikkäästi ja aseta kädet lanteillesi. Seiso lantion levyisessä haara-asennossa. Tämä ”voima-asento” auttaa meitä tuntemaan itsemme varmoiksi.

5) Voimistele henkisesti ja fyysisesti

Liikuntaa olisi hyvä harrastaa n.20 minuuttia päivässä. Jos tuntuu mälsältä lähteä salille, ajattele sitä mahdollisuutena kuunnella ihania kappaleita kuulokkeista ja miettiä omia juttujasi. On tutkittu, että liike lisää luovuutta, etenkin kävely.

Myös aivojen on saatava jumppaa. Osta sudokuja tai ristisanoja, tai keksi sananmuunnoksia. Jos tällainen ei nappaa, voit aina meditoida. Jo 20 minuutin meditaatio virkistää sekä kehoa että mieltä.

6) Syö hyvin

Einesten syömisen ja liian sokerinkäytön haitat ovat kaikkien tiedossa. Ne lisäävät ylipainoa, diabeteksen riskiä ja jopa rintasyövän mahdollisuutta.

Terveellisen syömisen aloittaminen on helpompaa. Porkkanoiden popsiminen tv:tä katsellessa karkin sijaan on hyvä aloitusvaihtoehto. Allekirjoittanutta lohduttaa muinainen terveyssarja Akuutin jakso, jossa juontajaparista toinen söi ravitsevan, pienen salaatin ja toinen pizzan lounaaksi. Klo 18 molemmilla oli tasan yhtä nälkä. Lounaalla ei siis tarvitse syödä raskaasti, jotta tuntisi jaksavansa loppupäivän.

7) Nuku tarpeeksi

Nukkuminen on välttämättömyys moneen asiaan: keskittymiseen, jaksamiseen, ruokahalun vähentämiseen. Eräs parhaista unettomuuslääkkeistä on rutiini: käy aina nukkumaan samaan aikaan ja nouse samaan aikaan. Saattaa olla vaikeaa, mutta nukkumaan mennessä ajatuksista pitäisi päästää irti ja antaa niille aikaansa vasta seuraavana päivänä.

Lähde: Greatist.com

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: