Hukutko sinä turhiin huoliin ja murheisiin? – 5 vinkkiä miten päästä eroon turhasta murehtimisesta

Sanna Wikström ja Reija Könönen

Murheet ja huolet ovat osa jokaisen elämää, mutta toisiin meistä nuo tunteet ikään kuin tarttuvat kiinni – aivan turhaan.

Hidasta elämää -sivuston toisen perustajan Sanna Wikströmin ja NLP-kouluttajana ja työnohjaajana työskentelevän Reija Könösen Lempeästi eroon murehtimisesta on täytettävä tehtäväkirja, joka tutustuttaa erilaisiin ajattelu-, uskomus- ja toimintamalleihin, jotka ylläpitävät murehtimisen kehää. Kirja antaa välineitä huolten syntysyiden löytämiseen ja murehtimisen vähentämiseen. Tehokkaiden harjoitusten avulla opit laskemaan huolirepun selästäsi. Kun et käytä energiaasi murehtimiseen, voit käyttää sen johonkin, mikä on sinulle hyväksi.

Muista aina, että huolet ja murheet ovat vain mielen värittämiä tarinoita todellisuudesta – eivät totuuksia tai ennustuksia tulevasta. Tässä muutama vinkki Sannalta ja Reijalta huolitilanteisiin:

1. Tee erottelu: Voitko juuri nyt vaikuttaa asiaan vai et?

Kun huomaat huolehtivasi, pysähdy ja mieti, voitko tehdä jotain huolehtimallesi asialle  Jos voit, niin tee se, mitä voit. Ellet voi vaikuttaa asiaan, sano itsellesi ”Tämä on vain murehtimista. En voi tehdä asialle mitään. Luotan, että asia järjestyy.”

2. Tuo huomio kehoosi

Jo huomion siirtäminen ajatuksista kehoon tuo helpottavaa etäisyyttä ja antaa tilaa ajatella erilaisia ajatuksia tai tarkastella asiaa eri näkökulmasta. Reijan spesiaali pikaharjoitus: Siirrä huomio jalkapohjiin – mahdollisimman kauas päästä ja ajatuksista.

3. Pohdi erilaisia tulkintamahdollisuuksia tilanteesta

Huoliajatukset ovat sinun tulkintasi jostain tapahtumasta. Millainen muu tulkinta tilanteesta olisi mahdollinen? Entä jos kaikki meneekin hyvin? Kun pohdit erilaisia tulkintoja, voit havaita, että on monta erilaista suhtautumistapaa samaan tilanteeseen.

4. Katso huolehtimaasi asiaa kauempaa

Usein etäisyyden ottaminen omaan ajatteluun tuo kykyä tarkastella asiaa selkeämmin. Voit esimerkiksi kysyä itseltäsi: Mitä ajattelen tästä huolenaiheesta kymmenen vuoden päästä?

5. Harjoittele ajatuksesta irti päästämistä

Hengitä syvään sisään ja rauhallisesti ulos. Anna uloshengityksen aikana huoliajatusten irrota sinusta. Voit ajatella ajatukset vaikka värinä, joka tulee sinusta ulos höyrynä kuin pakkashengitys.

Kirjan löydät Hidasta elämää -verkkopuodista: 

Supertarjous ❤ Unelmakarttakirja -verkkokurssi nyt -50% alennuksella vain 19,75€.
Synttäriviikon tarjous  on voimassa  sunnuntai-iltaan klo 23.59 saakka.
Lue lisää
close-image
Tarjous -35% ❤ Eevi Vuoriston verkkokurssi tunnelukoista nyt 44,90€ (norm. 69€) - Voimassa maanantai-iltaan klo 23.59 saakka.
Lue lisää
close-image
KIRJAMESSUJEN AJAN KAIKKI KIRJAT -25% ❤ Tarjoushinnat voimassa Hidasta elämää -puodissa sunnuntai-iltaan klo 23 saakka 📚
TÄSTÄ PUOTIIN
close-image
Kampanjan JATKOAIKA maanantai-aamuun klo 07! Valitse kaksi korttipakkaa niin tarjoamme sinulle kolmannen ilmaiseksi ❤
OSTA TÄSTÄ
close-image
Ystävänpäivä lähestyy ❤ Tilaa puodista tasarahahintaan ihanat lahjat ystävälle, rakkaalle tai itsellesi.
Katso ystävänpäivätarjoukset
close-image
TÄNÄÄN KLO 23.59 ASTI: Ymmärrä itseäsi ja suhteitasi -verkkokurssi 49€ (norm. 89€)
Lue lisää
close-image
VIIKONLOPUN DIILI: Kaikki kirjat Hidasta elämää -puodissa -25%
Katso kirjavalikoima
close-image
TÄNÄÄN KLO 23.59 ASTI: Miten lopetat överiempatian -verkkokurssi 49 € (norm. 127 €)
Lue lisää
close-image