Nämä 5 ajatusta auttavat, kun elämä koettelee – Menneen ja tulevan murehtiminen tekee elämästä vaikeampaa kuin se onkaan

Suuri osa stressistä, ahdistuksesta ja pahasta olosta johtuu siitä, että mielemme elää kolmessa eri ajassa. Menneessä, nykyhetkessä ja tulevassa.

Mieli välttelee luonnostaan NYT-hetkeä. Se elää mieluummin ja enemmän menneessä ja tulevassa, kuin tässä ja nyt. Tämä kuluttaa isosti energiaamme.

Menneisyys oli ja meni, sitä ei pääse millään taikatempulla muuksi muuttamaan. Se, että jäämme vatvomaan mennyttä, on voimiemme täydellistä haaskausta ja meille monin tavoin myrkkyä. Vatvominen aiheuttaa usein syyllisyyttä, syyttelyä, itsesääliä, katumusta, kaunaa, katkeruutta, jopa vihaa sekä anteeksiantamattomuutta.

Tulevaisuudesta emme tiedä, joten sen murehtiminen on myös turhaa. Murehtiminen aiheuttaa levottomuutta, jännitystä, hermostumista, hätää, paineita ja koko joukon pelkoja ja kauhua.

Aivot ovat siitä mielenkiintoiset, etteivät ne erota, tapahtuuko joku asia todella vai kuvittelemmeko vain asian tapahtuvan. Tämän vuoksi vatvominen ja murehtiminen vaikuttavat aivoihimme lähestulkoon yhtä voimakkaasti, kuin itse tapahtuma.

Vatvominen esimerkiksi ylläpitää ja pitkittää vaikeiden asioiden stressivaikutusta vielä sen jälkeenkin, kun tapahtuma on jo ajat sitten ohi.

Aivojen lisäksi stressi vaikuttaa ja tuntuu vahvasti myös kehossa. Kehon kaikissa biljoonissa soluissa. Pitkittynyt stressi on elimistömme pahin vihollinen. Stressin määrä on yhteydessä monen muun haittavaikutuksen lisäksi mm. solujen vanhenemiseen.

Kyky palautua nopeasti elämän vastoinkäymisistä on monien mielestä olennaisin syy hyväkuntoisena vanhaksi elämiseen. Tätä tukevat vahvasti myös uusimmat solututkimukset.


Elämäsi on mielesi mukaista

Suurin osa kärsimyksestämme on turhaa. Aiheutamme sitä itse itsellemme, jos samaistumme mieleemme emmekä tiedosta, että mieli hallitsee elämäämme. Jos mielemme vie ja me vikisemme.

Ongelmat ovat pitkälti mielemme illuusioita. Mielikuvitusta.

Kun lietsot ajatuksesi vatvomaan ja murehtimaan, jyrää elämäsi muuttumattomana samaa uraa, kuin aina ennenkin. Sun Juttusi jää haaveeksi. Menetät energiasi ja mahdollisuutesi unelmatyömatkasi seikkailuun. Saat sen, mitä et halua.

Mielen mielipuuhia on siis vastustaa sitä, mikä on. Pyrkiä aina jonnekin muualle.

Kaikki tärkeä tapahtuu kuitenkin NYT-hetkessä. NYT on arvokkainta, mitä on. Se on kaikki, mitä on. Tulevaisuuden suunnittelu ja kaikki työskentely Sun Juttusi saavuttamiseksikin tapahtuu tässä ja nyt.

Älä anna elämän tapahtua sillä aikaa kun sinä kärsit menneestä ja tulevasta.

1. Rakasta nyt ja tässä -oloasi. Ole tietoinen siitä mitkä ovat arvosi, mihin olet menossa, miten olet menossa ja miksi olet menossa, mutta keskity 100 prosenttisesti askeleeseen, jonka otat nyt.

2. Pidä tulevaisuuttasi riemullisena haasteena ja mielettömänä mahdollisuutena. Tällä asenteella ei stressikään vahingoita sinua. Suojelet asenteellasi energioitasi ja solujasi.

3. Älä anna pelon määräillä valintojasi ja tekemisiäsi, mutta älä käy myöskään taistoon sitä vastaan. Pelkääminen ei ole heikkoutta. Vahvakin pelkää, mutta kulkee pelosta huolimatta askel askeleelta kohti unelmaansa.

4. Lakkaa ajattelemasta ongelmia ja pelkojasi, ajattele ja puhu niiden sijaan ratkaisuista. Luota siihen, että kaikki sujuu hyvin. Korvaa kielteisiä ja etenemistäsi jumittavia ajatuksia ilolla ja naurulla. Nauru lievittää kielteisten ajatusten vahingollisuutta.

5. Huolehdi päivittäisistä rauhoittumishetkistä. Rauhoittuminen viestii turvallisuutta, auttaa sinua keskittymään oikeisiin asioihin ja palautumaan vaikeuksista nopeammin.

Elämä ei ehkä aina ole helppoa, mutta ei sen tarvitse kovin vaikeaakaan olla. Millainen unelmatyömatkastasi Sun Juttuusi tulee, riippuu paljon siitä millaisen asenteen otat menneisyyteesi ja tulevaisuuteesi.

 


Odotan innokkaasti tapaavani sinut Löydä Sun Juttusi -valmennuksissani, joihin voit tutustua täältä.

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: