Monen asian tekeminen yhtä aikaa hajottaa – 5 keinoa, joilla parannat keskittymistäsi

Tyhjennän tiskikonetta ja yhtäkkiä muistan, että pyykkikonehan on varmaankin valmis. Tiskikone saa odottaa ja riennän ripustamaan pyykkiä. Pyykkiä ripustaessa puhelimeni soi. Puhelun jälkeen muistan, että minun pitää tarkistaa lasten seuraavan päivän kouluhommat Wilmasta. Huomioni vie kuitenkin Whatsappin piippaus ja uppoudun viestien lukemiseen. Wilma unohtuu – sen tarkistan sitten viime tipassa aamulla tai parhaassa tapauksessa koulun ovella sillä hetkellä kun näyttää taas sille, että eskareilla on retkelle lähtö eikä omalla lapsellani ole taaskaan eväitä mukana.

En muista, että olisin ollut tällainen vaikkapa 10 vuotta sitten. Toisaalta kymmeneen viimeiseen vuoteen mahtuu monenlaista ja keskeytyksiä tämän hetkiseen arkeen aiheuttavat esimerkiksi lapsiperhearjen ja yrittäjyyden yhdistäminen.

Tarkkaavaisuuden hajoaminen on silti tämän päivän ilmiö ja se on mielestäni entistä vahvemmin kutsu läsnäoloon ja rauhoittumiseen.

Multitaskaaminen on tullut meille tavaksi – samalla kun lenkkeillään, kuunnellaan äänikirjaa; ruokaa laittaessa voi kuunnella kiinnostavaa webinaaria ja päivän lehteä voi lukea samalla televisiota kurkkien. Luulemme tekevämme paljon ja tehokkaasti, mutta tosiasiassa tarkkaavaisuus kärsii ja samoin tulokset! Tiede ei ole varma, onko multitaskaus syytä vaiko seurausta nykymaailman menosta ja että muokkaako moniajo aivoja siihen, ettemme kykene enää keskittymään hyvin vaiko tekeekö media meistä pysyvästi levottomampia.

Tarkkaavaisuuden hajoaminen on kiehtonut minua jo jonkin aikaa ja olen koittanut päästä kiinni, mikä milloinkin laukaisee keskittymiseni herpaantumisen. Olen koonnut alle viisi konstia, joiden avulla olen saanut karkailevaa huomiotani aisoihin. Seuraavista voi olla sinullekin apua:

  1. Läsnäolo! Muistuta itseäsi säännöllisesti siitä, mikä on juuri nyt tässä hetkessä tärkeää. Kysy itseltäsi, onko tämä tärkeää tai olennaista tai pakollista juuri nyt?
  2. Kokeile Pomodoro-menetelmää. Tee tiiviisti yhtä asiaa 25 min. Pidä viiden minuutin tauko, jolloin teet jotain aivan muuta. Jatka taas 25 min ja ja pidä viiden minuutin tauko.
  3. Aikatauluta tärkeät asiat kalenteriin hyvissä ajoin. Esimerkiksi suunnittelemasi viikon urheilukerrat lukevat perheen kalenterissa hyvissä ajoin eikä niiden yli kävellä.
  4. Keskeneräisyyden sietäminen. Opettele elämään sen kanssa, että et saa maailmasta kerralla valmista. Ole armollinen itsellesi ja kiitä itseäsi siitä, että pääsit taas tänään vähän eteenpäin.
  5. Nuku yön yli. Jos innostut uusista asioista, älä sanokaan heti kyllä vaan nuku yön yli. Pohdi vielä, riittääkö aikasi ja viekö tälle asialle myöntyminen sinua oikeaan suuntaan.
Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa:
  • Hidasta elämää -kuvakortit (Uusi versio)

    21,90  (sis. alv)
    Lisää ostoskoriin