9 asiaa, jotka saavat sinut tuntemaan itsesi riittämättömäksi

Kiire syntyy siitä, että aikaa on vähemmän kuin tehtäviä asioita. Kiire on myös yksi eniten stressiä aiheuttavista tekijöistä. Se, miksi meillä on aina kiire, on usein syvemmällä kuin ensi näkemältä näyttää. Usein kaadamme kiireen syyn muiden vastuulle. Näiden yhdeksän todellisen kiireen aiheuttajan avulla voit tutkailla, toistuuko jokin tai useampi näistä elämässäsi, ja voisiko siinä piillä kiireesi todellinen syy.

1. Et tunnista omia rajojasi
Olet toistuvasti tilanteessa, jossa olet innokkaana ottanut itsellesi kaikenlaista tekemistä. Töissä kaadut lopulta työtaakan alle, ja vapaa-aikasi on usein aikataulutettua ja täynnä ”kaikkea kivaa”. Suhtaudut kalenteriisi hieman liian optimistisesti. Et myöskään osaa arvioida, miten vaihtelevat elämäntilanteet vaikuttavat voimavaroihisi.

2. Häpeät omaa rajallisuuttasi
Saatat tunnistaa omat rajasi, mutta häpeät omaa rajallisuuttasi. Olet rakentanut itsellesi sellaisen uskomuksen, että EI:n sanominen on heikkoutta. Vertaat usein omia heikkouksiasi muiden vahvuuksiin, ja koet häpeää siitä. Koska häpeät niin paljon, haluat osoittaa olevasi yhtä mahtava ja pystyvä kuin muut. Lopulta teet niin paljon, että aina on kiire, ja stressi jyskyttää ohimolla.

3. Et kommunikoi omia rajojasi riittävän selvästi
Olet ehkä tunnistanut omat rajasi, ja yrität viestittää niitä omalla tavallasi – ja haluat että viestejäsi pystytään tulkitsemaan oikein. Turhaudut, kun muut eivät NÄE, ettet ehdi enempää. Juputat iltaisin puolisolle, kuinka hommiasi ei kevennetä tai mulkoilet kahvihuoneessa tiettyjä ihmisiä merkitsevästi. Et pyydä myöskään selvästi apua. Olet saattanut joskus sanoa, että ”nyt on liikaa”, mutta kun asiat ovat jatkaneet samalla radallaan, et ole lähettänyt punaisin ISOIN KIRJAIMIN kirjoitettua viestiä pomolle: ”JUMALAUTA, NYT EI ENEMPÄÄ. EN PYSTY HOITAMAAN EDELLISIÄKÄÄN.” (Ystäväni lähetti tällaisen viestin pomolleen, joka ei ollut ottanut todesta ensimmäistä viestiä.)

4. Pidät itseäsi muita arvottomampana
Koska pidät itseäsi arvottomampana kuin muut, yrität koko ajan osoittaa olevasi arvokkaampi (kuin oma kokemuksesi itsestäsi). Haet muiden hyväksyntää tekemällä ja antamalla muille paljon. Koet usein olevasi tilanteen uhri, sillä olet aina se, jonka pitää uhrautua yrityksen, puolison, lasten tai ystävien puolesta. Samalla koet olevasi muiden alapuolella – sinulla ei ole riittävästi omanarvontuntoa laittaa rajoja tai esittää omia toiveita omaksi hyväksesi. Tämä pitää sinut muiden määrittämässä oravanpyörässä.

5. Haluat tehdä kaiken täydellisesti
Sisäinen pomosi ruoskii sinua koko ajan parempiin suorituksiin. Se kritisoi sinua ja vaatii sinulta yhä parempaa suoritusta. Saattaa olla, että sisäinen puheesi on niin vahvaa, että oletat oikeasti muidenkin ajattelevan yhtä vaativasti. Välttääksesi häpeän kokemusta, joka syntyy esimerkiksi ajatuksesta ”entä jos paljastuukin, että en olekaan niin hyvä”, teet koko ajan paremmin ja yksityiskohtaisemmin asioita. Näin et ”paljastu”, mutta teet koko ajan, olet kiireinen ja stressaantunut.

jalat

6. Et luota siihen, että asiat järjestyvät
Et luota siihen, että asiat järjestyvät. Et ehkä usko, että asiat onnistuvat tai että voisit itse onnistua. Koska luottamuksesi rakoilee, poukkoilet asiasta toiseen. Teet vähän sitä ja vähän tuota. Koitat jotain polkua, mutta ennen kuin ehdit onnistua, vaihdat suuntaa, koska et luota, että tuo polku vie sinut perille. Jossain vaiheessa huomaat, että teet montaa asiaa yhtä aikaa – mutta mikään niistä ei edisty. Olet kiireinen, mutta luottamuksesi ei riitä viemään asioita loppuun asti. Epäonnistumisen pelko toteuttaa itse itseään. Sinulla on monta palloa ilmassa, joiden putoaminen stressaa sinua. Yötä päivää.

7. Haluat paljon asioita – nopeasti
Mieleesi juolahtaa koko ajan uusia asioita, joita sinulla ei vielä ole ja joita tarvitset. Ehkä ajattelet, että tuo jokin parantaa elämääsi – kuten mainokset usein toitottavat. Pyrit hankkimaan rahaa saadaksesi kaiken, mitä haluat. Saatat usein myös kokea, että sinun pitää saada haluamasi HETI. Aikasi menee rahojen hankkimiseen ja aina uusien mielihalujen tyydyttämiseen. ”Heti” vaatii myös järjestelyä, jotta se on mahdollista.

8. Haluat kontrolloida kaikkea
Sinulla on kova tarve kontrolloida kaikkia tapahtumia elämässäsi. Haluat tietää, missä perheenjäsenesi liikkuvat tai missä tavaroita säilytetään kotona. Työssä haluat olla perillä jokaisesta projektista, ja jos luovutat jollekin toiselle työtehtäviäsi, haluat pitää langat käsissäsi. Kontrollin taustalla on pelko, suojattomuuden kokemus, että jos et ole kartalla kaikesta, voi tapahtua jotain odottamatonta. Koska et voi kontrolloida koko maailmaa, yrität pitää kuviot mahdollisimman pienenä, jotta kontrolli säilyy. Kotona kontrolli voi ilmetä esimerkiksi tiptop-siisteytenä. Jatkuva kontrolli pitää sinut kiireisenä ja stressaantuneena.

9. Olet syyllinen kaikkeen – tehtyyn ja tekemättömään
Olipa tilanne mikä hyvänsä, koet syyllisyyttä: milloin tekemättömistä ja milloin tehdyistä asioista (myös muiden). Jos et vastaa odotuksiin, koet syyllisyyttä. Jos jokin ei onnistu, löydät syyn itsestäsi. Oikeastaan kannattelet koko maailman taakkaa omilla harteillasi – jos jokin menee jossain pieleen, katsot aina ensin itseäsi peiliin. Välttääksesi syyllisyyden kokemusta, pyrit tekemään kaiken ja kantamaan myös vastuun muiden tekemisistä. Olet miltei koko ajan syyllisyyspuristuksessa.


Jos stressi vie sinua harmaisiin vesiin ja negatiiviseen sisäiseen puheeseen, tervetuloa oppimaan helppoja keinoja keventää mieltä: Stressaa vähemmän -verkkokurssi alkaa 15.11.

lue lisaa

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: