Hidasta, elät pidempään

100 konstia pitkään ikään -kirja (Trisha Macnair, WSOY 2010) on jaettu viiteen alueeseen, joiden sisällä on esitelty yhteensä sata elämää pidentäviä tai lyhentäviä valintaa. Osa-alueita ovat: henkinen hyvinvointi, fyysinen hyvinvointi, ympäristö, sairaudet sekä valinnat ja vaarat.

Osa vinkeistä ottaa kantaa myös hitaamman elämän puolesta ja kiirettä vastaan.

Nämä hitaamman elämän valinnat lisäävät elinvuosia:

+ 1 VUOSI:

  • päiväunet: ”Erään kreikkalaistutkimuksen mukaan säännöllinen noin puolen tunnin uni keskipäivällä voi auttaa vähentämään sydäntautien riskiä, etenkin miehillä.”

+ 2 VUOTTA:

  • kemikaalien vähentäminen: ”Ekologiset ja orgaaniset tuotteet saattavat olla paras keino luovia modernin, kemiallissävyisen maailmamme läpi.”
  • lemmikit: ”Tutkimusten mukaan tutun eläimen silittäminen tai sen lähellä oleskeleminen voi hidastaa sydämen lyöntitiheyttä ja laskea verenpainetta.”

+ 3 VUOTTA:

  • työn ja muun elämän tasapaino: ”Mielityö voi olla rikkaruohojen kitkeminen taimitarhassa tai jumbojetin lentäminen, mutta tärkeintä on varmistaa, että työvalinta sopii elämän muihin tärkeisiin alueisiin.”
  • meditointi: ”Säännöllisesti meditoivat sanovat saavansa siitä kokonaisvaltaisen rauhan ja levollisuuden tunteen, joka voi virkistää kuin uni ja auttaa pakenemaan kiireisen elämän paineita.”


+ 5 VUOTTA:

  • jooga: ”Joogan sanotaan vaikuttavan kaikkiin pitkän elämän keskeisiin tekijöihin – aivoihin, selkärankaan, sisäelimiin ja verenkiertoon – ja sillä sanotaan olevan selkeä vaikutus aivolisäkkeeseen, kilpirauhaseen, lisämunuaiseen ja sukupuolirauhasiin.”

+ 8 VUOTTA:

  • optimismi: ”Pessimisteillä on taipumus uskoa, että ’en kuitenkaan voi vaikuttaa mihinkään’, ja he suhtautuvat terveyteensä passiivisemmin.” Optimistit suhtautuvat siis päinvastaisesti.

+ 9 VUOTTA:

  • onnellisuus: ”Tutkimusten mukaan onnelliset ihmiset liikkuvat enemmän ja ovat terveempiä ja sosiaalisesti aktiivisempia kuin työttömät.”


Ja nämä kiireisen elämän tai siihen usein liittyvät valinnat lyhentävät ikää.

– 2 vuotta: stressi

– 3 vuotta: kaupunkielämä

– 4 vuotta: valmisruoka

– 5 vuotta: liian vähän unta

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: