Kun erityisherkkyys tuntuu kaikelta muulta kuin voimavaralta – 5 muistutusta hankaliin hetkiin

Myönnetään — vaikka koen herkkyyteni olevan yksi tärkeimmistä puolistani, aina se ei todellakaan tunnu siltä.

Olen vuosien varrella tehnyt matkaa itseeni tutustuen kaikkiin puoliini, harjoitellut palautumista ja oppinut tunnistamaan, milloin tunnen jonkun toisen tunteita omieni sijaan. Olen opetellut vetämään rajoja ja huomaamaan, kun ajatukset ovat ylikierroksilla. Tiedän, mikä saa kehoni ja mieleni palautumaan – mutta kaikesta itsetuntemuksesta huolimatta kehoni edelleen virittyy helposti.

Kuunnellakseni herkän kehoni tarpeita minun on usein kieltäydyttävä menoista, jos aion pysyä järjissäni. Tiedän, että jos harrastan voimakasta liikuntaa liian myöhään, en saa unta. Vaikka rakastan elämänmuutoksia, liikettä, matkustamista, tiedän kehoni olevan kaikista siirtymistä hyvän tovin tiltissä.

Palasin hetki sitten lähes koko kevään kestäneeltä matkalta pohjoisesta takaisin pääkaupunkiseudulle. Äkkiseltään täydestä hiljaisuudesta siirtyminen äänten ja ärsykkeiden kakofoniaan ollut iso muutos kehomielelle. Vaikka olen hoitanut itseäni siirtymän keskellä ja varannut palautumiselle runsaasti aikaa, keho on silti sen johdosta kovilla — ja kun keho ylivirittyy, pienetkin äänet ja rapsahdukset raastavat. Vaikka nukun korvatulpat korvissa, heräilen ääniin – viime yönä säpsähtelin hereille kymmeniä kertoja, kun sateen ropina sattui osumaan hiukan kovemmin vasten ikkunaa. Kuulostaa älyttömältä, mutta osa teistä ehkä tietää täysin, mistä puhun.

Minä rakastan herkkyyttäni, mutta hemmetti, joskus se tuntuu raskaalta. Tällaisina hetkinä on kuitenkin oman tunteen sallimisen kumppanina tärkeää muistuttaa itseään myös niistä asioista ja puolista, joita tämä ominaisuus kauneimmillaan antaa.

5 muistutusta hetkiin, kun oma herkkyys tuntuu raskaalta:

  • Sinussa ei ole mitään vikaa. 

    Vaikka ihmiset ympärillä eivät aina tajuaisi sinua – etkä itsekään aina ymmärtäisi mistä nyt tuulee – et ole huonompi kuin kukaan muu.

  • Sinulla on lupa ottaa tilaa.
    Anna itsellesi mahdollisuus tunnustella, mikä helpottaisi oloasi? Jos tunteesi johtuvat ylikuormituksesta, pystyisitkö siivoamaan seuraavilta päivältä menoja, kohtaamisia, suunnitelmia? Millä tavoin ottaisit tilaa itsellesi?

  • Muista, että kaikessa on aina hyviä ja huonoja puolia.Rakkaudessa on aina läsnä pelko. Työ, josta nautit, ei aina ole ihanaa. Onnellinen elämä sisältää aina myös alamäkiä. Vaikka vaikealla hetkellä saattaa tarrautua siihen, miten raskasta on kokea kaikki niin voimakkaasti, raskaan vierellä on aina myös keveitä puolia. Jos katsot kokonaisuutta, mitä kaikkea hyvää, lempeää ja ainutlaatuista herkkyytesi sinulle mahdollistaa?
  • Se mitä tunnet ja koet nyt, ei ole ikuista.Tunne muuttuu, vaihtuu, kehosi palautuu – ja tovin (joskus vähän pidemmän) kuluttua intensiivinen ikävä olo vaihtuu intensiiviseksi iloksi.
  • Löydä lempeys itseäsi kohtaan.Voisitko katsoa kokemustasi myötätunnolla? Vaikka se tuntuisi vaikealta? Voisitko koskettaa kehoasi, silittää ihoasi, tai pysähtyä hetkeksi hengityksesi äärelle? Mikä on lempeyttä sinulle juuri nyt?

    Lisää yhteyden vahvistamisesta omaan herkkään kehoon löydät Kotona kehossa -kirjasta