7 tapaa lopettaa vastustaminen - vältä (harmillisen yleistä) keinoa 1!

7 tapaa lopettaa vastustaminen – vältä (harmillisen yleistä) keinoa 1!

Mitra Vasara

On ainakin 7 tapaa lopettaa vastustaminen, mutta joskus emme muista niistä tuon taivaallista, vaan jatkamme vain kiristelyä!

Vastustaminen on kaiken kärsimyksen alku, kaikkihan sen tietävät.

”Hyväksy tämän hetken sellaisena kuin se on, niin koet tasapainoa.” saat neuvoksi.

”Niinpä, tosi hyvä idea.” ajattelet ja pyöräytät silmiäsi. Se ei nyt vaan tunnu onnistuvan!

Työpäivä on rasittava, ja joudut tekemään ylitöitä juuri sen verran, että kaikki muu päivän aikataulussa kiristyy rasittaviin mittasuhteisiin. Ryntäät kauppaan, bussiin, hakemaan lapsia, tekemään ruokaa, mihin nyt ryntäätkin.

Kaiken lisäksi alkaa sataa, ja se tuntuu olevan aivan konkreettisesti viimeinen pisara tässä sotkussa. Stressin tunne on aikaa sitten vaihtunut ärtymykseen ja lähentelee jo vihaa. Miksi mikään ei tänään toimi? 

Jossain vaiheessa vastustaminen muuttuu rasitteesta turvaksi.

Mieli vahvistaa kokemustaan, joten kärsimyksestä tulee bingo: rasittava ohikulkija bongattu! Autoilija, joka törttöilee lähelläsi – bingo! Vesipisara, joka valuu hiuksiasi pitkin ikävän kylmästi naamallesi – BINGO!

Mitä enemmän samoja merkkejä näet tässä tilanteessa, sitä selkeämmältä kaikki näyttää! Jätät siis näkemättä neutraalit tai hyvät asiat – et välttämättä tahallasi. Mieli on vain ohjelmoitunut tehtäväänsä – se bongaa systemaattisesti kaiken tämän hetkistä tunnelmaa tukevan tiedon.

Kun olet enemmän läsnä (ihan jo vaikka vähemmän väsynyt ja nälkäinen!), pystyt havainnoimaan maailmaa huomattavasti neutraalimmin. Silloin mieli ei hae vahvistusta vastustamiselle, vaan voi havainnoida myös negatiivisilta tuntuvia asioita tarttumatta niihin.

Mihin vastustaminen sitten loppuu?

  1. Siihen, että purat kaikki päivän rasitukset raivoamalla läheisellesi (huonoin vaihtoehto, joka saattaa myös johtaa vastustamisen jatkumiseen rasittavan riidan muodossa)
  2. Siihen, että alat lopulta itkeä (hyvä juttu – kyyneleet purkavat stressihormoneja)
  3. Lapsesi, ystäväsi tai kumppanisi halaukseen (kirjoitin lapset ensimmäiseksi, sillä he lähestyvät yleensä kädet ojossa rasittunuttakin vanhempaa)
  4. Ystävälliseen kohtaamiseen jossain satunnaisessa tilanteessa vaikkapa kaupan kassalla (sydämesi herää ihmeellisen helposti silloin, kun joku on sinulle vilpittömän ystävällinen)
  5. Muistat, että tämä ohimenevä hetki sateessa ei ole sinun elämäsi (tiedät varmaan sen houkuttelevan ajatuksen: ”Minun elämäni on juuri tällaista, aina juuri tällaista roskaa tapahtuu juuri mulle!”) vaan juuri sitä – ohimenevä hetki
  6. Alat nauraa sille, miten höpsöjä asioita huomaat vastustavasi
  7. Siihen, että hengität syvään ja laskeudut ajatuksistasi sydämesi sisäiseen rauhaan.

Jokainen meistä tietysti toivoo, että vastustaminen loppuisi aina jollain kauniilla, harmonisella tavalla. Valitettavasti niin ei aina käy, ja se on osa elämää. Voi olla houkuttelevaa vastustaa sitäkin, että emme aina onnistu toimimaan kuten haluamme, mutta sepäs vasta onkin hyödytöntä.

Omasta hyvinvoinnistasi huolehtiminen luo sinulle hyvät edellytykset elää tasapainoisesti. Pidä siis huolta itsestäsi! <3


Rentoutta ja läsnäoloa arkeen -paketti sisältää Mitran molemmat suositut kirjat Seksi ja läsnäolo ja Sisäisen rauhan käsikirja. Tilaa ne tarjoushintaan tästä!

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: