Erityisherkkä pitää joskus liikaakin huolta muista – Muistathan ottaa myös itsesi huomioon?

 

Olen kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka tunnollisesti moni herkkä ihminen ottaa huomioon toisten tarpeet ja tunteet, hoitaa velvoitteensa ja pitää kiinni lupauksistaan. Jopa silloin kun oma kroppa ja mieli huutaa lepoa. Omat harrastukset ja palautumishetket on liiankin helppo siirtää myöhempään ajankohtaan, jos joku toinen tarvitsee huomiotamme. Näin on hyvä tehdäkin silloin kun toisella on todellinen tarve, mutta liiallinen toisten palveleminen on itseltä pois. Herkkä ja kiltti ihminen saattaa ihan huomaamattaan opettaa läheisilleen, että hän hoitaa aina kaiken.

Omat rentoutumishetket ovat aivan yhtä tärkeitä – ja jopa tärkeämpiä – kuin velvoitteiden tunnollinen hoitaminen. ”Ei sota yhtä miestä kaipaa”, sanotaan, ja se on hyvä ohjenuora. On ihan ok edellyttää, että muut kantavat kortensa kekoon yhteisten asioiden hoitamisessa ja varata itselleen vapaa-aikaa. Omat tärkeät rentoutumishetket kannattaa merkitä kalenteriin siinä missä muutkin arjen menemiset. (Ote syksyllä julkaistavasta tehtäväkirjasta ”Erityisherkän päiväkirja”)

Tässä muutamia ideoita rentoutumiseen:

  1. Tee pikameditaatio. Etsi rauhallinen paikka, sulje silmät ja rentouta kehosi. Anna mielellesi jotain tekemistä, jokin keskittymisen kohde, jotta se ei ryhdy askaroimaan velvoitteiden tai huolenaiheiden parissa. Voit vaikkapa keskittyä laskemaan hengenvetoja tai pitää mielikuvituksessasi huomiosi nenänpäässä. Meditoida voi myös silmät auki keskittyen johonkin kiintopisteeseen. Meditaatiossa ei tarvitse istua tuntikausia, vaan varttikin on ihan hyvä.
  2. Laita liikettä niveliin. Ylikierroksilla käyvä keho ja mieli eivät aina pysty rauhoittumaan paikallaan istuen ja meditoiden. Silloin liike on lääke. Käy kävelyllä, tee punnerruksia tai kyykkyjä, venyttele nautinnollisesti, tai jotain muuta. Palauttava ja rentouttava liikunta ei ole urheilusuoritus, vaan tarkoituksena on tuoda huomio takaisin kehoon. Se rauhoittaa myös mielen.
  3. Kuuntele lempimusiikkiasi. Musiikki vaikuttaa tutkitusti monin tavoin. Sitä voi käyttää rentoutumiseen, inspiroitumiseen, kiitollisuuden tunteiden herättämiseen, kurkussa puristavan itkun ulos saamiseen, ja vaikka mihin. Nykyteknologia on tuonut musiikin saataville lähes minne tahansa ja se on ihanaa.
  4. Mene luontoon. Luonnossa oleskelu rauhoittaa hermoston ja laskee verenpainetta. Itselläni on tapana ottaa pieni makuualusta tai viltti mukaan lähimetsään ja mennä omaan piilopaikkaani pötköttämään ja tuijottelemaan taivaalle. Olenpa nukahtanutkin sammalmättäälle useaan otteeseen.
  5. Ui luonnonvesissä. Veden kosketus keholla tuntuu taivaallisen hyvältä. Suosittelen kokeilemaan järveen tai mereen pulahtamista myös myöhään syksyllä ja avantouintia talvella. Olo on huikea kylmäaltistuksen jälkeen!
  6. Luo itsellesi oma soppi. Luo kotiisi jokin kaunis nurkkaus tai muu paikka, jonka sisustat oman mielesi mukaan ja pidät järjestyksessä. Se voi olla vanhan piirongin päälle sommiteltu kokonaisuus lempiesineistäsi, nurkka, jonne laitat itsellesi säkkituolin rentoutumista varten, mukava lukusoppi, jossa voit uppoutua omaan maailmaasi tai autotalliin rakennettu askartelupiste; mitä tahansa sellaista, joka on sinusta mieluisaa ja auttaa sinua rentoutumaan. Sinne voit vetäytyä lataamaan akkujasi. Tee se hyvällä omallatunnolla. Olet sen arvoinen.
Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: