Ruusujuuri on monisuorittajan ja stressaajan täsmäkasvi

Ruusujuuri on aivan käsittämätön kasvi! Se tyynnyttää ylikierroksilla laukkaavan kehon ja mielen. Se antaa urheilijalle viimeisen takapotkun. Se piristää ja tasapainottaa uupuneen ja alakuloisen olon. Ja kaiken huipuksi se pistää vipinää myös vällyjen väliin.

Rakkauteni ruusujuureen alkoi reilu 10 vuotta sitten. Luin ruotsalaisen kirjailijan Sara Hedmanin kirjan Mirakelörterna som skyddar dig ja haastattelin häntä lehtijuttuun. Tuon jälkeen olen nauttinut joka syksy ruusujuurikuurin.

Vakuutuin, että reilut 3000 vuotta kansanlääkinnässä käytetty kasvi sopii minulle kaamosajan oireiluun. Ja niin se on: ruusujuuri sytyttää sisäiset valot ja pistää vipinää myös libidoon.

Pitkät perinteet tehokasvina

Viikingit saivat voimat ja siivet valloitusmatkoilleen ruusujuuresta. Kasvin avulla he myös palautuivat paremmin. Kaukoidässä taas ruusujuurta on käytetty jo tuhansia vuosia lemmennostatukseen. Ruusujuuri on tunnettu Ihmekasvina, joka herättää niin miehen kuin naisen halut.

Siperiassa ruusujuuren avulla on selvitty ankarista pakkasolosuhteista. Entisessä Neuvostoliitossa ja nyky-Venäjällä ruusujuuri on ollut huippu-urheilijoiden ykköskasvi, joka parantaa kestävyyttä vaativia urheilusuorituksia. Kasvilla jaksaa ja jaksaa…

Ja ruusujuurella on matkattu myös avaruuteen. Sen avulla kosmonautit ovat kyenneet sopeutumaan paremmin vaativiin ja stressaaviin olosuhteisiin. Ja kun kotiplaneetta on taas kutsunut, avaruusmatkaajat ovat ruusujuuren avulla pystyneet helpommin palautumaan tämän ilmanalan olosuhteisiin ja elämään.

Toki ruusujuuren taikavoimat tunnetaan urheilussakin. Belgialaisten tutkijoiden mukaan ruusujuuren nauttiminen tuntia ennen fyysistä suoritusta lisää elimistön kykyä kestää pitkäaikaista rasitusta pitempään. Vaikutuksen aiheuttajana pidetään salidrosidia, joka on yksi tärkeimmistä ruusujuuren ainesosista. Salidrosidi helpottaa hermosolujen energia-aineenvaihduntaa.

Monisuorittajan ja stressaajan täsmäkasvi

Vaikka käytän ruusujuurta kaamosoireiden torjuntaan, ruusujuuri sopii paremmin kuin hyvin juuri 2010-luvun monisuorittajille ja stressaajille. Ruusujuuren vaikutuksia on tutkittu paljon ja sen on todettu lisäävän kehon stressinsietokykyä ja keskittymiskykyä sekä piristävän. Lisäksi kasvin tiedetään tasapainottavan kehoa sekä lisäävän henkistä ja fyysistä kestävyyttä.

Ruusujuuren paras anti minulle on kehon toimintojen normalisoituminen. Kun otan ruusujuurikuurin, tunnistan taas itseni. Kasvi on siitä ihana, että vaikka se vaikuttaa ilmiömäisen nopeasti ja tehokkaasti, se on turvallinen eikä aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Kasvi virkistää väsyneen ja tyynnyttää ylikierroksilla kulkevan.

Ruusujuuren ihmeellisyys ja taikavoimat johtuvat siitä, että se on nk. adaptogeeni. Adaptogeenivaikutus tarkoittaa sitä, että kasvin aineet tehostavat elimistön henkistä ja fyysistä suorituskykyä ja puolustuskykyä poikkeustilan, esimerkiksi stressin tai muun kovan fyysisen tai psyykkisen kuormituksen aikana. Adaptogeeneille tyypillistä on se, että niitä kannattaa käyttää vain kuuriluontoisesti, jotta teho säilyy.

Ruusujuuri on tutkitusti turvallinen, mutta poikkeuksia aina löytyy. Jätä käyttö väliin, jos olet raskaana tai kärsit verenpainetaudin tai reuman akuutista vaiheesta. Älä myöskään käytä ruusujuurta, jos kärsit kilpirauhasen liikatoiminnasta.

ruusujuuri he

Avuksi myös masennukseen

Ruusujuuresta voi olla apua myös masentuneille. Muun muassa parin ruotsalaistutkimuksen mukaan ruusujuuri helpottaa lievää ja keskivaikeaa masennusta yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkkeet. Tutkimuksissa käytettiin ruotsalaista ruusujuurivalmistetta nimeltään SHR-5, joka helpotti ahdistusta, tasapainottomuutta, univaikeuksia ja psykosomaattisia vaivoja. Ruusujuuren plussaksi laskettiin se, että sillä ei ole haittavaikutuksia eikä sen käyttö häiritse muiden lääkkeiden vaikutuksia.

Luonnonvaraista ruusujuurta löytyy myös Suomesta. Ruusujuuri kasvaa karuilla, tuulen pieksämillä tuntureilla ja kylmän kivikkoisissa kosteikoissa arktisilla alueilla mm. Siperiassa, Ruotsissa, Norjassa, Suomen Lapissa, Islannissa, Grönlannissa ja Alaskassa.

Vaikka ruusujuuri on vahva rohtokasvi, sen tuoreita lehtiä voi myös syödä. Lehdissä on runsaasti C-vitamiinia. Ruusujuuri on ollut inuiittien hortaa eli villiä vihreää luonnosta löytyvää syötävää eläinpainotteisen ravinnon rikastamiseksi.

Villiä ruusujuurta on kuitenkin niin harvassa, että suosittelen viljellyn kasvin hyötykäyttöä. Minun syksyn annokseni tulee usein uutteesta tai luontaistuotekaupan purkista. Olenpa kokeillut myös ruusujuurella terästettyä sienikahvia ja monenmoisia tehouutteita.

Niinpä jos väsyttää ja arki on kuin hernerokkasumussa tarpomista, kokeile Pohjolan ikivanhaa ihmeyrttiä. Voit nähdä ja aistia sumun hälvenevän ja olon kevenevän. Ruusujuuri antaa siivet ja tuo valoa pimeään.

Voit lukea lisää selviytymiskeinoja kaamokseen täältä.

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa:
  • Ale!

    Viihdy omassa arjessasi -kirja

    25,00  20,25  (sis. alv)
    Lisää ostoskoriin
  • Ale!

    Paremman olon paketti

    46,90  32,90  (sis. alv)
    Lisää ostoskoriin