4 vinkkiä itsetunnon vahvistamiseen – Huomaa hyvä itsessäsi ja muissa

Onko Sinulla aina ja kaikkialla hyvä, vakaa ja terve itsetunto?

Jos vastauksesi on ei, niin onneksi olkoon, olet normaali terve ihminen. Ihmisyyteen kuuluu omanarvontunteen kanssa kipuilu ja jatkuva kehittyminen.

Herkkä lapsi on altis itsetunnon kolhuille

Herkillä ihmisillä saattaa olla keskimääräistä enemmän itsetunnon kanssa haasteita. Moni herkkä kokee itsensä lapsesta asti erilaiseksi kuin muut ja saattaa tulkita sen omaksi huonommuudeksi. Ympäröivät ihmiset eivät ehkä ymmärrä herkän lapsen kokemusmaailmaa ja tarpeita. He saattavat vahingoittaa kehittyvää itsetuntoa karkealla arvostelulla, pakkoreipastamisella tai asettamalla liian korkeita tai epäsopivia vaatimuksia.

Jos itsessään ei näe mitään puutteita ja parannuksen kohteita, ihminen sulkee silmänsä totuudelta. Täydellisyys ei ole mahdollista, vaan jokaisella ihmisellä on niin hyvät kuin huonommatkin puolensa. Jossain määrin omien hyvien puolien korostaminen tukee hyvää itsetuntoa. Itsensä vähättely taas nakertaa itsearvostusta entisestään. Suurimman osan itsetunto on jotakin hyvän ja huonomman välimaastosta.

Hyvä itsetunto on itsensä ja muiden arvostamista

Hyvä itsetunto helpottaa elämää monin tavoin. Se näkyy esimerkiksi itseensä ja kykyihinsä luottamisena. Silloin hyväksyy itsensä kaikkine puolineen. Silloin on luonnollista arvostaa niin itseään kuin muita. Ei ole tarvetta ylen määrin kilpailla ja vertailla itseään muihin.

Hyvä itsetunto auttaa pääsemään helpommin epäonnistumisten ja pettymysten yli. Voi tuntea olonsa tyytyväiseksi ja onnelliseksi riippumatta ulkoisesta menestyksestä ja suorituksista. Totta kai hyvänkin itsetunnon kanssa koetaan pettymyksiä, surua ja pelkoja, mutta tunteet ovat kohtuullisen kokoisia ja ohimeneviä. Maailma ei kaadu virheeseen tai siihen, jos muut eivät aina pidä Sinusta.

Huonommallakin itsetunnolla voi olla onnellinen

Huono itsetunto saa näkemään itsensä korostuneen huonona ihmisenä ja ihanneminä siintää jossakin kaukana saavuttamattomissa. Heikko itsetunto lisää ahdistusta ja elämä tuntuu aika ajoin raskaalta.

Etenkin läheisissä ihmissuhteissa aktivoituu helposti huonouden ja kelpaamattomuuden tunteet. Luottaminen voi olla vaikeaa ja mustasukkaisuuskin ehkä kalvaa, jollei sitten suojaudu välttämällä kokonaan aitoa läheisyyttä. Epäonnistumisen pelko saattaa johtaa alisuoriutumiseen. Ei uskalla ehkä edes yrittää sitä mitä todella haluaisi ja välttelee kaikin tavoin pettymyksiä.

Huonompikaan itsetunto ei kuitenkaan estä olemasta onnellinen. Itsetunnon paraneminen ei välttämättä vaadi ulkoisia muutoksia vaan enemmän siihen vaikuttaa esimerkiksi asennoituminen ja huomion kohteet, joita voi harjoitella.

Vinkkejä hyvään elämään niin hyvällä kuin huonommallakin itsetunnolla:

(Huomautus: Jos käytät näitä keinoja aktiivisesti, sivuvaikutuksena saattaa ilmetä itsetunnon vahvistumista.)

1. Huomaa hyvä itsessäsi ja muissa.
Harjoittele korostamaan mielessäsi hyviä puoliasi, sitä mistä tunnet onnellisuutta ja kiitollisuutta, sitä mitä itsessäsi ja elämässäsi arvostat. Se mihin kiinnität huomion, kasvaa ja lisääntyy.

2. Tutustu itseesi ja hyväksy itsesi sellaisena kuin olet.
Uskaltaudu katsomaan itseäsi kokonaisena, niin vahvuuksia kuin puutteitakin. Harjoittele hyväksymään parhaasi mukaan se mitä itsessäsi näet ja muistuta itseäsi että olet rakastettava ihminen sellaisena kuin olet.

3. Valitse missä asioissa haluaisit kehittyä.
Ota vastuu kehittymisen kohteistasi ja pyri pikku hiljaa ihanteitasi kohti. Laita rima kohtuulliselle tasolle ja ota yksi tavoite kerrallaan huomiosi kohteeksi. (Liian kovat vaatimukset lannistavat. Tavoitteiden puute jämähdyttää.)

4. Kohtele itseäsi kuin rakkainta parasta ystävääsi.
Harjoittele olemaan ymmärtäväinen, lempeä ja myötätuntoinen itseäsi kohtaan, tue ja kannusta. Tavoita vilpitön aito sisimpäsi. Tunne rakkaus itseäsi ja muita ihmisiä kohtaan.Olemme kaikki samassa veneessä.


Katso Helin koulutukset ja kirja ”Herkkyyden voima – opas omannäköiseen elämään” tästä.

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: