Omaa elämää voi hallita ja oppia elämään kaiken kaaokselta tuntuvan keskellä – nautiskellen

Onko sinun vaikea sanoa ei? Tuntuuko, ettet hallitse elämääsi? Tunnetko olosi stressaantuneeksi tai ahdistuneeksi? Laukkaavatko ajatuksesi – myös silloin, kun pitäisi nukkua? Oletko jatkuvasti kipeä jostain? Mindfulness-menetelmä on keino, joka auttaa hidastamaan.

”Se on, mitä se on”, kommentoi Suomen Mindfulness-pioneeri Leena Pennanen nykyistä vallitsevaa elämänrytmiä.

Lääketieteen professori Jon Kabat-Zinnin 30 vuotta sitten kehittämän MBSR-menetelmän (Mindfulness stress reduction) pyrkimyksenä ei ole päästä eroon ongelmista, vaan oppia hyväksymään ne ja elämä yksinkertaisten mietiskely- ja joogaharjoitusten avulla.

Nykyinen elämänrytmi on houkutteleva, koska siinä on niin paljon energiaa, että siihen on helppo mennä mukaan” Pennanen kuvailee. Mutta jossain vaiheessa päädytään samaan pisteeseen kuin mega-mix-karkkipussien kanssa: raja tulee vastaan.

Makiaa saattaa olla niin mahan täydeltä, että rajalla ei enää pysähdykään. Tuntuu, että ei ole enää otetta eikä hallintaa omaan elämään, oma elämä on ulkopuolisten pakkojen sanelemaa. Tarvis tehdä jotain.

Aina voi itse vaikuttaa asioihin”, Pennanen vakuuttaa. Seitsemän vuoden aikana hän on saanut MBSR-menetelmällä yhä useammat suomalaiset vakuuttumaan – ja kuuntelemaan itseään ja omaa rytmiään. Eräs viikonloppukurssin käynyt kuvailee:

”Kurssin ansiosta olen hidastanut tahtia. En ole enää stressaantunut, koska en vaadi itseltäni enää yhtä paljon, asetan rajoja ja uskallan pyytää apua. Nykyään osaan nauttia olemisesta. Ja varaan itselleni aikaa enemmän. Minusta on tullut energinen, luova ja tasapainoinen sekä kaikin puolin onnellinen. Nautin elämästäni.”

Pennanen lupaa, että jo muutama harjoituskerta tuo positiivisia tuntemuksia. Keho ja mieli alkavat taas vuoropuheluun keskenään. Oma tahti hidastuu.

Vaikka ajan henki on kiireinen ja ympäröivä vaatimustaso korkea, omaa elämää voi hallita ja oppia elämään kaiken kaaokselta tuntuvan keskellä – nautiskellen.

”Mutta ensin pitää ottaa itsensä todesta.”

Leenan vinkit ajatusrytmin hidastamiseen

  1. Missä tahansa: vie huomio hengitykseen.
  2. Liikkuessasi: kiinnitä huomio askeliin.
  3. Aisti itseäsi. Jos olet suihkussa, aisti, miltä vesi tuntuu. Jos olet kylmässä syysviimassa, tunne, miltä tuuli tuntuu poskipäissä.
Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: