Mitä tehokkaampia yritämme olla, sitä enemmän pipo kiristää ja tehokkuus kärsii


Olet varmaan joskus ollut tilanteessa, jossa työt ja tehtävät tuntuvat kaatuvan päällesi. Yrität toimia yhä tehokkaammin, nopeammin ja saada aikaiseksi vielä enemmän.

Kehosi jännittyy puristaessasi lisää tehoa koneestasi, vaikka sisälläsi tunnet valtavan levon tarpeen. Tiedät olevasi äärirajoilla, mutta kun vielä raportti on saatava valmiiksi tai vielä on pakko silittää liina juhlapöytään, koska huomennakaan sitä ei ehdi.

Enneagrammi-persoonallisuusmallin mukaan tehokkuus on enneagrammikolmosen perustarve. Mutta tilanteen ollessa päällä kyllä kaikki muutkin tuntevat tehokkuuden vaatimuksen ja osaavat olla armottoman tehokkaita.

Tehokkaina ihmisinä pyrimme tekemään useita asioita yhtäaikaisesti. Yritämme sopia lapselle lääkäriin aikaa samalla kun kirjoitamme kauppalistaa. Pissalla käydessämme pesemme hampaitamme. Kokoukseen osallistuessamme voimme samalla käydä läpi sähköpostejamme. Ja autolla ajaessamme hoidamme pois muutaman työpuhelun. Vie mennessäsi, tuo tullessasi, tee ollessasi on kaiken toimintamme motto. Yhtä asiaa tehdessämme olemme jo mielessämme tekemässä seuraavaa.

Kuvittelemme multitaskaamisella säästävämme aikaa ja saavamme aikaiseksi enemmän. Kuitenkin tutkimusten mukaan monen asian yhtäaikainen tekeminen vähentää tehokkuutta ja hidastaa tulosten aikaansaamista. Sillä jokaisen siirtymän jälkeen aivomme joutuvat uudelleen luomaan keskittymisen tilan. Puhumattakaan siitä, miten aivomme kuormittuvat, kun yritämme pitää mielessämme (eli työmuistimme maksimissaan seitsemällä kaistalla) lukemattomia hoidettavia asioita.

Mitä tehokkaampia pyrimme olemaan, sitä kireämmäksi tunnemme itsemme. Ja miten silloin muiden hitaus ja turhat askeleet voivatkaan ärsyttää. Kärsimättömyys ihan tihkuu ulos joka solusta. Et sitten voinut viedä puhtaita pyykkejä yläkertaan siellä käydessäsi, saatamme ajatella puolisoa mulkaisten. Koska sisäinen piiskurimme ei anna meidän itsemme levätä, meidän on vaikea sallia sitä muillekaan.

Jatkuvan tekemisen keskellä saatamme hetkittäin kuulla, miten aivomme ja kehomme huutavat taukoa ja tilaa hengittää. Mutta sisäisen piiskurimme mukaan vain suoritustemme kautta meistä voi tulla hyviä ja kelpaavia ihmisiä. Niinpä jatkamme tehon puristamista itsestämme, sillä olemme unohtaneet yhden elämän tärkeistä viisauksista: Voimme olla tehokkaita vain olemalla läsnä.

Tehokkuus ei synny tekemällä vaan olemalla läsnä

Tehokkuuden vaatimus on aivoillemme aina stressitilanne, jossa ne eivät pysty toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Aivomme eivät ole juurikaan muuttuneet luolamiesajoista. Kun piti päättää juokseeko pakoon tiikeriä vai ryhtyykö taistelemaan henkensä edestä, stressi kavensi keskittymisen vain ja ainoastaan selviytymiseen.

Jokainen stressitilanne on yhä ihan samanlainen. Aivojemme kyky havaita ja huomioida vaaran ulkopuolisia signaaleja heikkenee. Tuijotamme kuin talouspaperirullan hylsyn läpi vain sitä, mihin olemme kullakin hetkellä keskittyneet. Samalla menetämme valtavan määrän ulkopuolelle jäävää tietoa, joka voisi helpottaa toimintaamme ja tehdä siitä oikeasti tehokasta.

Sen sijaan ollessamme läsnä kussakin hetkessä aivomme rentoutuvat. Silloin muistimme sopukoista pääsee nousemaan edessä olevaan tehtävään liittyviä tärkeitä tiedonmurusia ja kykenemme yhdistelemään erilaisia asioita uudenlaisiksi luoviksi ratkaisuiksi. Lehteä selaillessamme tai ystävämme kanssa jutellessamme saatamme saada loistavia ideoita tai havaita uusia yhteistyökuvioita.

Ollessamme levollisesti läsnä tekemisissämme aivomme tekevät työtä puolestamme ja toimivat vaivattoman tehokkaasti. Tehokkuutta ei tarvitse tehdä tai puristaa, vaan se syntyy läsnäolossa.

Valitse levollisuus ja antaudu olemaan

Usein tekemisen ja tehokkuuden keskellä pelkäämme luopua suorittamisesta, sillä tekemättömyys, pelkkä oleminen, on sisäisen piiskurimme mukaan laiskuutta ja huonoutta. Saatamme olla niin myös samaistuneita pärjäävään suorittajaan, että ettemme edes tunnista itseämme ilman tekemistä. Olemme hukanneet itsemme jatkuvan suorittamisen oravanpyörään. Olemme unohtaneet kuunnella sydäntämme.

Niinpä kun tunnet kiireen sisälläsi ja tehokkuuden lähtevän kiristämään olemistasi, pysähdy ja hengitä muutaman kerran tietoisesti ja rauhallisesti syvään. Samalla toista itsellesi: Valitsen levollisuuden. Tunne, miten kehosi rentoutuu. Näin pysäytät eteenpäin kiirehtivän toiminnan tulemalla läsnä olevaksi kuhunkin hetkeen. Sinulla on yhä lupa tehdä kaikki tarvittavat asiat, mutta voit tehdä ne levollisuuden täyttäessä mielesi ja kehosi.

Kysy myös muutaman kerran päivässä itseltäsi: Mitä sydämeni kaipaa juuri nyt? Minkä sydämeni tietää olevan hyväksi minulle juuri nyt? Kuppi kahvia nojatuolissa tai ulkoportaalla istuen? Varttitunnin lepo sohvalla? Rauhallista kävelyä metsässä? Pienet pysähtymisen hetket, läsnäolohetket, tuovat kiireettömyyttä arkeesi ja antavat aivojesi levätä. Vain rentous mahdollistaa todellisen tehokkuuden.

Toteuta usein niitä sydämen toiveita, joille et voi asettaa tavoitteita. Ja joita et voi mitata etkä tehdä tehokkaammin. Jätä siis lenkille lähtiessäsi aktiivisuusmittarisi kotiin ja pysähdy usein nauttimaan luonnon äänistä, tuoksuista – ja pelkästä olemisesta. Sillä vain olemalla löydät yhteyden todelliseen minuuteesi, joka on aina hyvä ja kelpaava. Ihan semmoisenaan.

Kursivoitu teksti on kirjasta Onni asuu jo sinussa, joka auttaa sinua paremmin ymmärtämään itseäsi ja 8 muuta persoonallisuustyyppiä.


Tutustu koulutus- ja valmennustarjontaani TÄSTÄ

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa:
Hei ihana 🥰! Oletko jo tilannut Hidasta elämää -klubikirjeen? Tilaa nyt ja saat -10% alennuskoodin puotiin!
Tilaa
close-image