Kun sydän särkyy – 16 käytännön vinkkiä erosta selviytymiseen

Teksti: Joni J.

”En halua sinua enää elämääni, koskaan.” Nämä sanat ovat vaikuttavimmat ja vaikeimmat, mitä olen kuullut. Niin lyhyt lause lopettaa niin paljon, tuo niin paljon tuskaa ja surua. Ja lopulta opettaa ja kasvattaa. 

Ero puolisosta voi tulla varoittamatta ja silloin poikkeuksetta ainakin toisen sydän särkyy. Suhteen loppuminen vaikuttaa myös ympäristöön, eniten mahdollisiin lapsiin, mutta myös perheeseen ja ystäviin. 

Miten selvitä eteenpäin tilanteesta, kun ero on tullut yllätyksenä? Toipumisen kesto vaihtelee, mutta valitettavasti se on yleensä pidempi mitä aluksi kuvittelee. 

Tässä kuitenkin omasta kokemuksesta jotain käytännön asioita, jotka voivat helpottaa ahdistusta ja tuskaa. Kaikkea en todellakaan ole tehnyt kuten opetan, mutta ehkä siksi hieman ymmärränkin, mitä olisi pitänyt jättää tekemättä tai tehdä. Myös tekemisen järjestys vaihtelee ja muuttuu koko ajan. Välillä palaat ruutuun yksi.  

Jos yksikään keino auttaa edes hetkeksi, silloin tämän lukeminen kannatti. 

 

1. Ota rauhallisesti

Erittäin vaikea toteuttaa, kun eropäätös on paiskattu päin näköä. Tunteet risteilevät siellä täällä ja mistään ei saa otetta. Eikä tarvitsekaan saada. Yllättävä ero on shokki ja ihminen reagoi siihen varmasti. Pidättäydy kuitenkin ensimmäiset viikot, kuukaudet tekemästä isoja päätöksiä. Shokkivaiheessa muuttaminen toiselle paikkakunnalle, lemmikin hankinta, työpaikan vaihto yms. voi aluksi tuntua helpottavalta, mutta ei välttämättä ole sitä enää puolen vuoden päästä. Tulet todennäköisesti myöhemmin tekemään isoja elämänmuutoksia, mutta heti ei ole sen aika. 

 

2. Pyydä apua 

Kerro läheisillesi tilanne. Kerro suoraan, ettet voi hyvin ja toivot heiltä tukea ja apua. Ihmiset ymmärtävät ja auttavat mielellään. Voit huomata kuitenkin muutoksia kaveripiirin dynamiikassa. Välttämättä se paras ystävä ei olekaan paras henkilö auttamaan tässä elämäntilanteessa. Joku muu henkilö voi taustalla nousta tärkeäksi. Pidä lähelläsi ihmiset, joilla on tunneälyä käsitellä tilannetta. Tunnistat kyllä ne tyypit äkkiä. Tärkein kontakti eroprosessin aikana voi olla joka puolituttu, joka on kokenut saman. Ole läheistesi kanssa, vaikka se tuntuisi välillä raskaalta. Tulet tarvitsemaan heitä vielä usein ja he sinua. 

Jos läheisten apu tuntuu riittämättömältä, mene rohkeasti ammattilaiselle. Todennäköisesti joku ystävistäsi on jo tehnyt saman ja osaa suositella sinulle ammattiapua. Muista, että kaikki apu kannattaa ottaa vastaan. Kaikki. 

 

3. Pysäytä aika

Taas vaikea asia. Pyri ottamaan tunti ja päivä kerrallaan. Älä mieti tulevaa liikaa, vaan keskitä ajatuksesi tähän hetkeen. Älä mieti entisen puolisosi elämää ja etenkään hänen mahdollista uutta kumppania. Mahdoton asia toteuttaa, teet joka tapauksessa näin usein. Kun mielesi eksyy polulta, koita vain palata sinne mahdollisimman pian. Aika on sinun vihollinen ja paras ystävä samalla. Ajan kuluminen on raastavan hidasta, mutta joka hetki vie parempaan päin. Välillä toipumisessa tulee takapakkia rajustikin, mutta se kuuluu ihmisen mielen kiemuroihin. 

 

4. Elä tunteet

Aika kliseinen neuvo, mutta toimiva. Todennäköisesti olo on jatkuvasti turta, mutta välillä itkettää. Välillä viha nousee. Kun tämä synkkä olo nousee rinnasta, itke kunnolla. Ei se asiaa muuta, mutta helpottaa hetkeksi. Itke niin usein, kun itkettää. Viha on hyvä tunne, se puhdistaa ja polttaa vanhaa. Laita vaikka huonekaluja palasiksi, niitä exän ostamia, jos se auttaa. Vihaa ja surua ei saa päästää yhdessä hautumaan, niistä muodostuu katkeruus. Katkeruus vain pidentää prosessia ja ei ole hyödyllinen tunne kellekään. 

 

5. Pois silmistä, pois mielestä

Jos mahdollista, älä ole missään yhteydessä exääsi. Tämä tuntuu aluksi erittäin kivuliaalta, jos teillä on pitkä historia takana. Mutta nopeuttaa eroprosessia, varsinkin jos toisella on vielä voimakkaat tunteet. Tulet lähettämään viestejä varmasti, kun ikävä tai masennus iskee. Nämä kuitenkin valitettavan harvoin auttavat ja lisäävät vain kurjaa oloa. Lähetä viesti vaikka jollekin ystävälle sen sijaan. 

Pyydä jotain ystävääsi ottamaan kaikki muistot hänestä/teistä ja säilyttämään. Ei kannata tuhota kaikkea, joskus niihin voi ehkä palata, kun haavat ovat kiinni. 

Lopeta exän sometilien seuraaminen heti. Ei tule onnistumaan käytännössä, mutta yritä. Tämä kyttääminen sattuu vain sinuun. Entinen puolisosi on eropäätöksen ilmoitettuaan jo asiaa miettinyt ja on asiassa näin ollen huomattavasti pidemmällä. Päivityksissä exäsi ehkä iloitsee uudesta elämästään ja mahdollisesti jo jonkun muun kanssa. Voi tehdä hyvää poistaa kaikki sometilit kokonaan ja palata siihen maailmaan vasta kun olo on parempi. 

 

6. Syö ja nuku

Yöunet voivat mennä pitkäksi aikaa alussa ja ruokakaan ei maistu. Koita kuitenkin saada nukuttua, aluksi vaikka lääkkeiden avulla. Pää sekoaa varmasti, jos unettomuus jatkuu pidempään. Unen kirous voi olla, että näet vain painajaisia tai palaat vanhaan elämääsi joka yö. Tämä tekee aamuista vaikeita, mutta ajan myötä unet muuttuvat. Panosta laadukkaaseen ravintoon. Jos määrällisesti safka ei maistu, syö vähemmän, mutta mahdollisimman hyvin. 

 

7. Korkki kiinni

Minimoi päihteiden käyttö. Ne tarjoavat helpon tien muutaman tunnin huumaan ja helpotukseen, mutta ahdistus tulee takuulla kymmenkertaisena takaisin. Alkoholi toimii lopulta masentajana ja et kaipaa sitä tunnetta lisää. Tiedät kyllä hetken, kun viinilasi tuo taas hyvän olon, eikä yritä peittää huonoa. 

 

8. Liiku ja urheile

Liikunta auttaa. Se voi olla mitä vain, mutta fyysinen rasitus vie ajatuksia pois ja auttaa nukahtamaan. Urheilu voi olla itsensä rääkkäämistä sietokyvyn rajoille tai hidastempoisempaa luonnossa kävelyä. Mikä vain itselle parhaiten sopii. Ja fyysisen kunnon nosto auttaa myös itsetuntoon. 

 

9. Kuuntele musiikkia

Kaikki ihmiset reagoivat musiikkiin. Kuuntele musiikkia ja täysillä. Kuuntele surullisia kappaleita ja välillä iloisia renkutuksia. Musiikki kanavoi tunteitasi ja helpottaa oloa hieman. Tässä kohden ihminen on niin auki, että myös musiikin sanoitukset avautuvat eri lailla. Myös muut taiteen muodot ovat nyt lähempänä sisintäsi ja voit saada niistä enemmän irti kuin ennen. 

 

10. Kirjoita

Ei tarvitse olla kirjailija, jotta voi kirjoittaa asioita paperille. Voit pitää päiväkirjaa, jos se auttaa jäsentämään mielesi oikkuja. Joskus voit raapustaa kirjeen, jossa haukut maan rakoon entisen puolisosi, hänen ystävänsä, perheensä. Älä kuitenkaan lähetä tätä. 

Jos sinusta tuntuu, että asioita jäi sanomatta, kirjoita nekin. Kun olo joskus helpottuu, voit ehkä lähettää tämän kirjoituksen exällesi. Se ei asioita muuta, mutta on hyvä saada kaikki sinulle tärkeät jutut sanotuksi.

Pelot tulevat aivan uudella tavalla ylös erossa. Niitäkin voi kirjoittaa ja vaikka nakata paperin jonnekin kaappiin piiloon. Ja palata taas, kun pelot palaavat. Joku päivä voit jonkun peloista vetää yli tai polttaa koko pelkolapun. 

 

11. Ympäröi itsesi hyvillä asioilla

Laita puhelimen ja tietokoneen näytönsäästäjäksi kuva, mikä rauhoittaa tai piristää. Olkoon se sitten mikä vain. Pääasia, että kuva vie ajatukset edes sekunniksi muualle tilanteesta. Osta kukkia kotiisi. Hanki tauluja ja huonekaluja joista pidät. Hanki uusi astiasto. Osta vaikka haluamasi auto, jos siihen on mahdollisuus. 

 

12. Ole yksin   

Ystävien ja perheen seurassa kannattaa viettää aikaa. Mutta ole myös yksin, jos siltä tuntuu. Joskus parasta seuraa kaikesta huolimatta olet sinä itse. Joudut käsittelemään ikävät asiat kuitenkin lopulta yksin päässäsi. Tälle prosessille on hyvä antaa aika ja paikka, vaikka se niin kivulias onkin. Sitä ei kannata lykätä koko ajan eteenpäin.

 

13. Uudet rutiinit ja uudet oaikat

Mene toiseen kauppaan ostoksille, vaihda kuntosalia, tapaa uusia ihmisiä, hanki uusi harrastus. Päivittäisten rutiinien vaihto auttaa keskittämään ajatukset hieman muualle ja et ehkä myöskään törmää entiseen kumppaniisi vahingossa. 

Mene paikkoihin, joissa et ole käynyt, mutta jotka ovat olleet pitkään mielessäsi. Valitse sellaisia kohteita, joissa ei ole mitään yhteistä historiaa. Maisemanvaihto ja uudet ihmiset piristävät. Vieras ympäristö voi laukaista ahdistusta, jos et valmis. 

 

14. Älä tee exästä yli-ihmistä

Mieli on pirullinen. Rakastat vielä entistä puolisoasi, mutta et voi saada häntä. Aika pian hänestä muodostuu täydellinen ihminen, ilman vikoja. Hän on kuin mystinen yli-ihminen, unet ja todellisuus vielä sekoittuvat usein stressitilassa. 

Pysähdy ja kaivele ajatuksiasi tarkasti. Muistele, mikä hänessä aina ärsytti, muista riitoja. Vaikka kirjaa julmasti ylös, mitä asioita vihasit hänessä tai teidän elämässä, sama kuinka raadollisia. Joskus auttaa myös tavata entinen puoliso, jos tähän pystyy. Ainoana motiivina voi olla todeta, että hän on vain ihminen, kaikkine virheineen. 

 

15. Myönnä ja anna mennä

Joskus kestää kauan myöntää itselleen, että asiat ovat näin ja ne eivät muutu. Mieli keksii mitä uskomattomimpia tapoja saada puoliso takaisin, turhaan. Vaikka järki tietää asian, tunteet eivät anna yhtään myöten. Asian myöntäminen on kuitenkin iso askel eteenpäin. Älä petä itseäsi sillä ajatuksella, että haluat olla vain ystävä, jos näin ei aidosti ole. Hyvä mittari on miettiä, oletko varauksetta onnellinen hänen uudesta elämästään. Voi olla, ettette koskaan pysty olemaan ystäviä tai se tapahtuu vasta vuosien päästä.

Älä myöskään uhraa ajatuksia siihen, että palaatte yhteen. Se voi joskus tapahtuakin, mutta anna itsellesi rauha. Päästä irti toisesta, se lopulta vapauttaa sinutkin. 

 

16. Anna anteeksi

Lopulta pystyt antamaan anteeksi entiselle kumppanillesi. Siihen menee aikaa ja vihan sekä surun tunteet on käsiteltävä ensin. Vaikein asia voi kuitenkin olla antaa itselleen anteeksi. Eroprosessin aikana varmastit mietit, mitä virheitä olet tehnyt ja mitä tekisit toisin ja syytät itseäsi tapahtuneesta. Jos olisit tehnyt näin tai tämän toisin, olisimme yhä yhdessä.. Kehä on loputon. Ole itsellesi armollinen, teit niin kuin silloin parhaiten osasit. 

Nyt ehkä toisin, joten olet oppinut jotain.

Kuuntele ILMAISEKSI 30 päivää äänikirjoja – tarjous koskee myös aiemmin Storytelia kokeilleita! Tarjous voimassa 31.5. saakka!
Tarjous vain tästä!
close-image