Stressaatko niin, että tukkakin lähtee? – 5 vinkkiä saada pää rauhoittumaan

Minä sekä monet ystäväni kärsimme tällä hetkellä ”karvanlähtökaudesta.” Stressin tiedetään aiheuttavan hiustenlähtöä, mutta hiustenlähtö se vasta stressaakin! Hyvää tarkoittavat kehotukset olla ajattelematta asiaa eivät oikein auta, kun päänahka kutiaa jatkuvasti ja harjaan näyttää jäävän enemmän hiuksia kuin päähän. Hiukset ovat kruunumme ja usein myös itsevarmuutemme lähde. Tukka hyvin, kaikki hyvin!

Kun minua stressaa, saan helpotusta stressiin siitä, että alan TEHDÄ asialle jotain. Stressitilanteissa meillä on tapana mennä äärimmäisyyksiin. Osa ystävistäni ei uskalla koskea, kammata eikä edes pestä hiuksiaan, kun taas osa hoitaa päivittäin erilaisilla kalliilla naamioilla ja seerumeilla. Miksi hiuksemme oireilevat ja mitä olisi hyvä tehdä?

Hiusten kerrotaan edustavan vapautta, voimaa ja feminiinisen puolemme joustavuutta ja armeliaisuutta. Henkinen syy hiustenlähdölle on stressin ja pelkojen lisäksi luottamuksen menettäminen elämän kantavuuteen ja siitä johtuva kontrolloinnin tarve. Kesällä oli rento ja vapaa meininki, mutta nyt töiden alettua on tullut stressattua aikatauluista ja yrittäjänä minulla on myös ainainen huoli toimeentulosta. Kontrollointi kiristää päätä, aivan kuten stressikin, joten onko ihme, että hiukset reagoivat!

Elämänmuutoksen tai statuksen muuttumisen muiden edessä kerrotaan myös aiheuttava hiusten lähtöä. Varmasti kaikki tunnemmekin jonkun, joka suuren elämänmuutoksen, esim. avioeron jälkeen haluaa ihan itse leikata hiuksensa lyhyemmäksi. Hiukset kantavat vanhaa energiaa, joten voi ajatella, että niin hiusten leikkaaminen, kuin niiden lähtökin, edustaa uuden ajanjakson alkua.

Tunnistan uuden ajanjakson alkaneen, mutta haluan silti tehdä asialle jotain. Olen taipuvainen miettimään kaiken luonnon esimerkin kautta. Mitä tekisin, jos viherkasvini näyttäisi kuivalta ja sen lehdet tippuisivat? Paras tapa tappaa koko kasvi olisi kastella sitä liikaa. Voisin hoitaa kuivia lehtiä suihkuttamalla niitä, mutta pelastaisin kasvini vasta, kun ottaisin sen juuret esille ja möyhisin niitä, vaihtaisin mullan ja ravitsisin juurten kuntoa merilevällä.

Onko siis niin, että hiuksia vahvistaakseen pitäisi keskittyä juuri päänahkaan, ja onko tosiaan kausia (kuten eläimillä) kun karvaa kuuluukin lähteä? Kysyn asiasta ekokampaaja Mira Vitalilta, ja hän kertoo, että ennen olikin selkeitä hiustenlähtökausia, mutta nykyään hän kuulee vaivasta ympäri vuotta, sillä stressi, siitä johtuva kireys ja unettomuus, sekä raudanpuute ovat yleistyneet.

Jos olet huolissasi hiusten lähdöstä, ja elämäsi ei ole stressaavaa tai muutoksen pyörteissä, suositteleekin Mira ensimmäiseksi ferritiinin eli varastoraudan mittausta. Jos rauta-arvosi ovat huonot, kannattaa aloittaa lisäraudan tankkaaminen, jotta vaiva korjaantuisi.

Seuraavat viisi asiaa kannattaa ottaa tavaksi heti, kun huomaat hiusten ylimääräisen lähdön.

1. HARJAA HIUKSET AAMUIN ILLOIN

Hiukset, jotka ovat lähteäkseen, lähtevät, etkä voi sitä estää. Älä siis pelkää harjausta. Harjaamalla luonnonharjalla (tai puukammalla jos hiuksesi ovat kiharat) puhdistat hiustuppea ja päänahkaa epäpuhtauksista, ja annat hiuksillesi suotuisat olosuhteet kasvuun.

2. HIERO PÄÄNAHKAA AAMUIN ILLOIN

Ekokampaamot tarjoavat ihania intialaisia päähierontoja, jotka saavat elimistön aineenvaihdunnan ja verenkierron vilkastumaan. Hieronta rentouttaa sekä niskan lihaksia, että hiustuppea ympyröiviä karvankohottajalihaksia, jotta hius pääsisi kasvamaan vapaasti. Intialainen päähieronta alkaakin selästä ja niskasta, sillä jos niskan ja hartian seutu on jumissa, hiustuppi kiristyy, ja hiusten kasvu hidastuu, ohenee tai pahimmassa tapauksessa lakkaa kokonaan. Voit hemmotella itseäsi hieronnalla ammattilaisen luona, mutta tehokkainta olisi hoitaa päänahkaa päivittäin kotona. Ota muutama minuutti aamulla ja muutama illalla ja hiero, sivele ja painele ronskin ottein päänahkaa. Kokeile myös hiusten tukistamista pienissä osissa, se herättelee päänahan tehokkaasti.

3. KÄYTÄ LUONNONMUKAISIA TUOTTEITA

Päänahka, kuten me ihmisetkin, tarvitsemme stressin iskiessä hoitoa ja hierontaa, luonnollisuutta ja rauhaa. Päänahka on hyvä pestä kaksi kertaa viikossa, jotta hiustuppi pysyy puhtaana. Älä käytä vahvoja ja keinotekoisia tuotteita, kuten hilseshampoota kutisevaan päänahkaan, vaan käytä mahdollisimman mietoja ja lempeitä luonnon tuotteita. Päänahan hoidot savella, merilevällä tai muilla yrttipohjaisilla tuotteilla ovat hyviä tehdä aika ajoin, koska niillä saa poistettua epäpuhtauksia ja kemikaalijäämiä hiustupen päältä.

4. HOIDA PÄÄNAHKAA ÖLJYLLÄ JA ETEERISILLÄ ÖLJYILLÄ

Jos päänahkaa kutiaa, kiristää tai punoittaa, on hyvä levittää ravinnetta päänahkaan kerran tai kaksi viikossa. Luonnonöljy, kuten arganöljy tai manteliöljy sopii parhaiten suomalaiselle hiuslaadulle, mutta jos sinulla on jouhet hiusten tilalla kuten minulla, kookosöljy voi olla kosteuttavin ja myös edullisin vaihtoehto. Ota hiusten pesun jälkeen muutama tippa öljyä käteesi, levitä ja hiero päänahkaan ja pituuksiin. Kuivat hiukset imevät enemmän kuin sileät hiukset, joten lisää öljyä tarvittaessa, varoen ettet tee hiuksistasi liian rasvaisia. Jos käytät eteerisiä öljyä, voit tipauttaa öljyn sekaan myös tipan neem-, rosmariini- tai tea tree -öljyä.

5. VAHVISTA SITÄ MITÄ HALUAT

Tunnista missä elämäsi osa-alueilla tai missä tilanteissa tunnet kontrolloinnin tarvetta. Yritä tietoisesti päästää irti kireyden tunteesta ja pyri flow-tilaasi vaikka hitaasti hartioitasi pyöritellen ja hymyillen. Kaikki järjestyy kyllä, päästä irti ja huokaise syvään. Aina kun mielesi livahtaa taas huolestumaan hiusten lähdöstä, pysähdy ja mieti jotain, mistä voit olla kiitollinen. Mantraaminen on hyvä työkalu vahvistaa sitä mitä haluat lisätä elämääsi, joten samalla kun hierot, peset tai harjaat hiuksiasi, voit mantrailla:

”Lähetän kasvuvoimaa upeille hiuksilleni.”

”Hiukseni ovat vahvat ja hyvinvoivat.”

”Olen turvassa. Luotan elämään. Hyväksyn ja rakastan itseäni.” 

 

Asiantuntija: Mira Vitali / EkoHius ekokampaamo, Helsinki

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: