Yhteistyössä oleellisinta on ihmisten välinen luottamus

Teemu Naumanen toimii palvelujohtajana K-ryhmän Päivittäistavarakaupassa ja opiskelee Lappeenrannan Teknillisessä Yliopistossa tietojohtamista ja johtajuutta. Mielenkiintoisista töistä ja uuden oppimisesta nauttiva Teemu saa energiansa ihmisistä sekä kohtaamisista, joita päivät ovat onneksi pullollaan. Kotona Itä-Uudenmaan rauhassa patterit latautuvat perheen kanssa puuhaillessa ja luontoharrastusten parissa.

 


Mitä luottamus on? Erään määritelmän mukaan se on luottamusta siihen, että toinen tarkoittaa minulle hyvää, tai ei ainakaan pahaa. Mielestäni tämä on aika hyvä perusmääritelmä. Jos tarkastellaan luottamusta työelämän ja johtamisen näkökulmasta, havaitaan, että määritelmiä ja tarkastelukulmia on paljon. Horisontaalinen, vertikaalinen, ei-henkilöityvä, organisatorinen, ja niin edelleen. Koetan tässä tekstissä olla sotkeutumatta liikaa luottamuksen eri ulottuvuuksien teoreettiseen tarkasteluun ja keskityn kirjoittamaan luottamuksesta ”yleisemmin” ihmisten välisenä toimintana omiin kokemuksiini nojaten.

Johtamisen näkökulmasta ihmisten välinen luottamus on nähdäkseni oleellisinta, sillä ihmisten johtamisestahan siinä on kyse. Usein kuulee puhuttavan myös asioiden johtamisesta, mutta me ihmiset taidamme olla kuitenkin aika lailla kaikki, mitä meillä organisaatioissa on. Jos ihmiset otetaan pois yhtälöstä, mitä jää? Asiat? Mitä merkitystä asioilla on ilman ihmisiä? Enpä tiedä. Asiat saavat merkityksensä kontekstissa ihmiseen eli siihen, mitä ne merkitsevät jollekin ihmiselle jollakin ajan hetkellä. Jos tätä merkitystä ei ole, onko koko asiaa tai asioiden johtamista olemassakaan?

Oho, menipäs diipiksi. Pointtina oli kuitenkin se, että ihmisten välinen luottamus on keskiössä johtamisessa, koska ihmiset.

Organisaatiossa luottamuksen ilmapiiri tarkoittaa myös sitä, että jokainen uskaltaa olla oma itsensä. Tämä on sekä hyvinvointia tukevaa että myös helkkarin siistiä. Sitä paitsi jonkin muun kuin itsensä näytteleminen on pidemmän päälle varsin kuluttavaa ja turhaakin. Eräs hieno kollegani on joskus sanonut, että hän on oppinut nauttimaan ihmisten erilaisuudesta. Mielestäni tämä on upea mindset ja loistava tulokulma aiheeseen.

Olen onnellinen siitä, että saan työskennellä päivittäin ihmisten kanssa, joihin luotan ja jotka luottavat minuun. Luottamus tuntuu hyvältä.

Entä business?

Kyky innovoida on tunnetusti vaikeasti kopioitava kilpailuetu. Luottamuksella on tässäkin yhteydessä valtava merkitys, koska innovaatiot syntyvät harvemmin yksin. Ne vaativat syntyäkseen ihmisten luottamuksellista yhteistyötä, jossa on aitoa halua luovuttaa omaa hiljaista tietoa yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Kun rakennetaan kulttuuria, jossa inhimillinen pääoma säkenöi täysimääräisesti, on luottamus valuutta, jonka kurssia kannattaa varjella kaikin tavoin.

Luottamus on myös tehokkuutta. Sillä säästetään se transaktiokustannus, joka syntyy siitä, että jokainen asia täytyy erikseen varmistaa ja kysyä toiselta. Kun luottamusta on, etenevät asiat jouhevasti ihmisten tehdessä turvallisen tunteen vallitessa päätöksiä ja toki myös virheitä pelkäämättä ”ristiinnaulitsemista”. Tällaisen tunnelman aikaansaaminen vaatii paljon dialogia ja aitoja kohtaamisia, mutta mielestäni on aina yhtä palkitsevaa huomata, kun toisen kanssa syntyy yhteys ja sen jälkeen lähestulkoon tiedetään kysymättäkin, mitä ollaan asioista mieltä.

Vaikka luottamuksesta puhutaan usein ”pehmeänä” arvona, kuulostavat edellä mainitut asiat omiin korviini aika kovilta jutuilta!

Kenties pehmeästä on tulossa uusi kova.

Haastan seuraavaksi kirjoittajaksi ArtSense Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Huhtimon.

Teemu Naumanen
Palvelujohtaja
Kesko Oyj, Päivittäistavarakauppa