Helli kehoasi entsyymirikkaalla marjasmoothiella

Smoothie on yksi parhaista tavoista aloittaa päivä. Sen tekeminen on helppoa ja siitä saa halutessaan niin ravintorikkaan, että muuta aamupalaa et tarvitse. Se on täydellinen aamiainen varsinkin kiireisiin aamuihin ja erityisen hyvin se soveltuu vatsaongelmaisille, sillä se ei vaadi ruoansulatukselta niin paljon. Marjoissa, hedelmissä ja manteleissa on paljon entsyymejä, joten heikomminkin toimiva ruoansulatus kiittää kun aamiaisen jälkeen jää energiaa vielä muidenkin kohon entsyymien tuotantoon. Muistathan kuitenkin pureskella myös smoothiesi, jotta keho tietää saaneensa ruokaa ja ruoansulatuksen toiminta käynnistyy?

Smoohien raaka-aineita kannattaakin testailla ja vaihdella omien mieltymysten ja kaappien sisällön mukaan. Monipuolisen smoothien ”peruskaavana” on kuitenkin hyvä pitää sitä, että sisällytät siihen aina jotain hyvälaatuista:

  • hiilihydraattia (hedelmät, marjat, siemenet, gluteeniton vilja, hunaja, taateli).
  • proteiinia (proteiinijauhe, siemenet, pähkinät, kananmuna)
  • rasvaa (avocado, hyvälaatuiset öljyt, pähkinät, siemenet, kananmuna).

Smoothieen sopii hyvin hiukan kirpeämmätkin marjat aina punaviinimarjoista marja-aronioihin, mitkä muutoin saattaa helposti jäädä pakkasen pohjalle. Tässä reseptissä käytin nyt marja-aroniaa ja karviaista, mutta ne voi hyvin korvata esim. viinimarjoilla, mustikoilla, mansikoilla jne. Makeutta smoothieen saa säädeltyä taateleiden ja hedelmien määrällä tai lisäämällä joukkoon hiukan esim. luomuhunajaa.

Minä tykkään lisätä marjasmoothieihin myös tuoretta pinaattia tai jotain muuta lehtivihreää, mutta sen voi toki halutessaan myös jätää pois. Muista, että jos haluat nälän pysyvän varmasti loitolla aina lounaaseen saakka, kannattaa pähkinöiden tai manteleiden lisäksi joukkoon lisätä hiukan hyvälaatuista proteiinijauhetta, hampunsimeniä tai vaikka muutama luomukananmuna, jolloin riittävä proteiinin saantikin on taattu. Myös rasvan tärkeys kannattaa muistaa. Esim. ruokalusikallinen kookosöljyä, avokado, tai chiasiemenet tuo smoothien makuun täyteläisyyttä ja auttaa jaksamaan.

Vinkki! Voit maksimoida smoothiesi entsyymipitoisuuden laittamalla siemenet ja pähkinät edellisenä iltana vesilasiin likoamaan, jolloin niiden entsyymitoiminta käynnistyy. Aamulla kaada liotusvesi pois ja käytä normaaliin tapaan.

Marja-aronia-smoothie

5 dl vettä

kourallinen manteleita (liotettuna)

kourallinen pähkinöitä tai siemeniä (liotettuna) cashew, hassel- tai pekaanipähkinä sopii hyvin, samoin kun hampun- tai auringonkukan siemen

1 – 2 rkl chiasiemeniä (voi korvata myös 1-2 tl psylliumkuitua)

1/2 luomubanaani

kourallinen marja-aroniaa

kourallinen karviaisia

kourallinen tuoretta pinaattia

5 taatelia (tai 1 tl luomuhunajaa)

1 rkl kookosöljyä tai puolikas avokado

Laita kaikki ainekset blenderiin, sekoita ja nauti 🙂 Muista että jos haluat proteiinipitoisemman smoothien, niin lisää joukkoon muutama rkl proteiinijauhetta, hampunsiemeniä tai yksi raaka luomukananmuna.