Näin minä löydän elinvoimaa tänäkin vuonna. Kokeile sinäkin.

aaro_blogi

Aloitin 6.6.2016 elämäni toisen Ramadanin ja iloisena muistelen edellistä, samalla kuin tunnen oloni kevenevän ja virkistyn entisestään.

Minulle Ramadan on kuukauden kestävä ja monella tasolla tapahtuva puhdistautuminen. Sen keskiössä on huomion kääntäminen elämän hienovaraisempaan puoleen, etäämmälle ravinnosta ja muista elämän karkeammista toiminnoista. Kohti Essenssiä, tai luojaa, kuten jotkut sitä osuvasti kutsuvat. Sitä, joka on kaikessa ja kaikkialla, mutta jää niin helposti huomaamatta. Kuukausi kuitenkin antoi minulle paljon muuta, kuin osasin odottaa, elinvoimani.

Aloitin ensimmäisen Ramadanin, koska halusin tuolloin antaa tilaa suufilaisille harjoitteille. Mikäpä parempi aika vihkiytyä harjoitukseen, kuin aika jolloin miljoonat islamin uskoiset kääntävät huomionsa luojan puoleen.

Ramadan oli minulle tärkeä harjoitus. Niin tärkeä, että ainakin toistaiseksi haluan ottaa vastaan sen minulle antaman tuen.

Haluan jakaa jotain siitä, mitä se minulle antoi. Ramadan auttoi minua näkemään uudella tavalla suhteeni ruokaan. Kuukausi ilman tavanomaisia ruokailutottumuksia paljasti paitsi sen, kuinka elimistöni kaipasi lepoa ja kertoi selkeämmin sen, että syön tarpeettomasti ja sopimattomalla tavalla, siitä huolimatta, että söin laadukkaasti. Tämä jätti pysyvän muutoksen siihen, miten suhtaudun ruokaan. Suhteeni ruokaan ei ole enää automaattinen, vaan asia jota arvostan ja joka perustuu siihen, mitä kehoni kaipaa.

Toinen keskeinen ja haastavampi osuus Ramadanista oli se, kuinka tavoista poikkeaminen alkoi näyttää mihin kaikkeen psyykeni käyttää ruokaa. Tunteiden säätelyyn, erilaisten kokemusten etäällä pitämiseen. Ruoan siirtäminen pois oli kuin olisi avannut kannen aivan uuteen paikkaan minussa. Paljastui mm., että ruokailutottumukseni auttoivat minua pitämään minulle luontaisen elinvoimaisuuden, aikaansaavuuden ja hereilläolon tilan poissa. Olin ollut useamman vuoden hämilläni siitä, miksi kehoni tuntuu raskaalta.

Etäisyyden otto ruokaan paljasti, että teen alitajuisesti itselleni hallaa, koska pelkään sitä elinvoimaisuutta (ja muita asioita), jonka äärelle päädyin Ramadanin aikana.

Kuukausi tuntuu ajatuksena pitkältä, mutta se oli tarpeeksi pitkä aika, että huomioni selkenivät ja pystyin integroimaan oppimani elämääni. Aiemmat paastot eivät ole kyenneet lyhyen aikansa vuoksi samaan, vaikka ovat olleet hyödyllisiä. Myös aiemmat ruokavalion puhdistukset ovat olleet merkityksellisiä, mutta ovat silti antaneet monien asioiden pysyä piilossa.

Tavallinen päiväni tänään koostuu kahdesta, tai toisinaan yhdestä ruokailusta ja kehoni kiittää. Kun automaatio on helpottanut, on myös helpompi tunnistaa, milloin keho kaipaa enemmän ravintoa ja milloin vähemmän. Eikä minulla tällä hetkellä ole syytä vältellä myöskään ruoasta nauttimista, tai herkuttelua, silloin kun kaipaan sitä.

Vuosi ensimmäisen Ramadanin jälkeen on avannut uusia asioita ravinnon suhteen, ja on selvää, että se liittyy useampiin asioihin, kuin olen ymmärtänytkään.

Lyhyempi aika voi olla hyvä kokeilu. Kymmenestä päivästä voi olla hyvä aloittaa ja ruokailutottumuksiensa kanssa jo työskennelleille suosittelen koko kuukautta. Suosittelen vahvasti tällaista etäisyydenottoa siihen, miten olet tottunut ruokailemaan.

Esimerkki siitä, miten Ramadanin voi toteuttaa kevyesti:

– päätä ennalta aika, jonka aiot antaa tälle harjoitukselle
– lisää henkisten/meditatiivisten harjoitusten määrää päivissäsi ja päätä ennalta niiden minimimäärä sekä mitä aiot tehdä. Aamu-, päivä- ja iltaharjoitus voi olla hyvä idea. Jos sinulla ei ole harjoitusta, riittää, että pysähdyt kymmeneksi minuutiksi tuntemaan hengityksesi, kun se kulkee sisälläsi
– järjestä etukäteen aikataulusi niin, että harjoituksille ja ruokailuille on tilaa
– juo reilusti aikaisin aamulla ja jos se tuntuu hyvältä, syö jotain kevyttä ja nestemäistä
– syö päivän varsinainen ruoka illalla 9 tai 10 aikaan, rauhassa ja mielellään läheistesi kanssa nautiskellen
– kirjoita jonkinlaista päiväkirjaa päivittäin siitä, mitä sinussa tapahtuu
– jos mahdollista, ota tukea asiaa ymmärtävästä ystävästä tai ammattilaisesta, jotta saat keskustella ja tutkia heräävää
– harkitse seksuaalisesta kanssakäymisestä pidättäytymistä ja jos se tuntuu hyvältä, pidättäydy siitä
– pyri Ramadanin aikana olemaan tietoinen omista sisäisistä tapahtumistasi, kehostasi ja hengityksestäsi elämän askareiden keskellä
– päätä Ramadan ennaltasovittuna päivänä ja juhlista sitä, tavalla joka tuntuu siltä, että annat arvoa pyrkimyksellesi puhdistautumista kohtaan
– älä palaa Ramadanin jälkeen suoraan tavanomaiseen ruokailuun, vaan aloita uusi ruoka-arki tunnustellen
– Ramadan on myös yhteisön aika. Jos haluat huomioida tämän, vietä enemmän aikaa lähimmäsitesi kanssa ja anna sydämesi olla antelias ja vastaanottavainen

Inspiroivaa kesäkuuta.
– aaro

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: