10 vinkkiä, joilla luot elämääsi rauhaa ja tasapainoa

1. Kierrätä, myy tai lahjoita pois kaikki tarpeeton

Mielesi ja elämäsi saattaa tuntua tukossa olevalta tai rauhattomalta jopa niinkin pienestä syystä, että koti on tupaten täynnä tavaraa. Ensimmäinen askel kohti ratkaisua on tarpeettoman tavaran karsiminen kodistasi. Tee päätös säilyttää vain ne tavarat, joilla on jokin selkeä tarkoitus tai joilla on sinulle myönteinen merkitys, ja huomaat, miten merkityksettömät ja tarpeettomat tavarat poistettuasi ahdistuksesi helpottaa heti. Jos kaipaat tähän karsimiseen ohjeita, apua tai inspiraatiota, esimerkiksi Marie Kondon KonMari – siivoamisen elämänmullistava taika tarjoaa tähän selkeät toimintaohjeet.

2. Laita asiat paikoilleen – kotona ja elämässä

Kun olet luopunut ylimääräisestä tavarasta, seuraava vaihe on etsiä kodissasi jokaiselle tavaralle paikka, johon kyseisen tavaran aina laitat. Olivatpa kyseessä tärkeät paperit, laskut, vaatteet tai päivittäin tarvitsemasi tavarat – kaikki ne kannattaa laittaa omille paikoilleen eikä jättää lojumaan. Säästät itseäsi ja vaivaasi, kun tiedät, mistä minkäkin tavaran löydät, sen sijaan että käyttäisit aikaa ja energiaasi tarvitsemasi asian tai esineen sijainnin arvailuun, muisteluun ja etsimiseen.

siisti

3. Älä hanki sellaista, mitä et tarvitse

Kun olet luopunut kaikesta tarpeettomasta, on seuraava – ja usein vaikeampi – askel opetella olemaan ostamatta uutta tavaraa sen tilalle. Osta vain ja ainoastaan se määrä ruokaa, jonka aiot syödä, ja ole hyvin tarkka siitä, mitä vaatteita ja muita tuotteita ostat. Onko niille oikeasti käyttöä? Tarvitsetko niitä oikeasti, vai haluatko vain kokea hetkellistä tyydytystä? Opettele tiedostamaan tarpeen ja halun ero. Alat tällä tavoin kiinnittää luontevasti enemmän huomiota siihen, mihin rahasi kuluvat – ja saatat huomata, että rahaa jääkin aiempaa enemmän.

4. Anna elämäsi etusija itsellesi, älä työlle

Aseta itsesi etusijalle niin usein kuin voit. Monelle meistä työ ei ole vain välttämätön keino saada rahaa, vaan työ on myös tapa määritellä minuutta sekä omaa arvoa osana yhteiskuntaa. Sinä et ole yhtä kuin työsi. Olet niin paljon enemmän kuin se, mitä teet ja paljonko sillä ansaitset. Kuinka paljon olet halukas antamaan itsestäsi työllesi?

5. Tee useammin jotain meditatiivista

Meditaatio kuulostaa hienolta, mutta tarkoittaa itsen ja mielen rauhoittamista tavalla tai toisella. Monien mielikuvissa meditaatio on hiljaa paikallaan puuduttavassa asennossa istumista ja hengittelyä – jos tämä toimii sinulla, hyvä! – mutta sen ei tarvitse olla sitä. Meditatiivinen tekeminen voi olla mitä tahansa, joka saa sinut tuntemaan olosi tähän hetkeen juurtuneeksi. Jos se olo valtaa sinut auton ratissa suosikkimusasi soidessa, se on sinun meditaatiosi. Jos se tunne tulee tanssilattialla, muista tanssia joka päivä. Maalaa tai piirrä, tuijota tuleen tai ikkunasta ulos, katso puiden tuulessa heiluvia latvoja tai aaltojen liikettä. Varsinkin sellainen mekaaninen puuhastelu, joka ei vaadi valtavaa keskittymistä tai ajatustyötä, on aivotutkijoidenkin mukaan erinomainen tapa rentoutua. Esimerkiksi värityskuvien värittäminen on mitä mainiointa arjen meditaatiota.

Meditatiivinen tekeminen voi olla mitä tahansa, joka saa sinut tuntemaan olosi tähän hetkeen juurtuneeksi.

6. Muunna arkiset askareet hengähdystauoiksi

Sinun todennäköisesti täytyy tehdä päivittäin tiettyjä toistuvia asioita, kuten peseytyä, pukeutua tai pestä hampaat. Jos esimerkiksi et omista astianpesukonetta, jokapäiväisiin askareisiisi kuuluu tiskaaminen (ellet sitten harrasta tiskivuorikiipeilyä). Sen ei kuitenkaan tarvitse olla välttämätön paha, vaan voit ajatuksiasi ja toimintaasi muuttamalla luoda siitä rauhallisen hengähdystauon. Raivokkaan “haluan tästä äkkiä eroon” -tyylin sijasta voit keskittyä tuntemaan veden lämmön ja pitelemäsi astian pinnan käsissäsi. Sama pätee vaikka suihkussa käymiseen tai iltapesuun. Hidasta vauhtia ja keskity jokaiseen pieneenkin yksityiskohtaan: miten saippua liukuu iholla, miltä juokseva vesi tai pyyhkeen pinta tuntuu, piteletkö hammasharjaa hellästi vai rutistaen… Sytytä kynttilä tai kuuntele musiikkia – voit keksiä mitä tapoja vain, joiden avulla saat jostain tuikitavallisesta toiminnosta vähän erityisen. (Muista kuitenkin varsinkin suihkussa ollessasi myös ekologinen näkökulma.)

Tiskauksen ei tarvitse olla vain välttämätön paha – se voi olla myös hengähdystauko.
Tiskauksen ei tarvitse olla vain välttämätön paha – se voi olla myös meditatiivinen hengähdystauko.

7. Maksa käteisellä

Korteilla ja älypuhelimella maksaminen on tätä nykyä aina vain helpompaa, joten voi tuntua älyttömältä ajatukselta alkaa maksaa asioita käteisellä. Se voi myös aluksi tuntua vaikealta, kunnes siitä tulee tapa, minkä jälkeen et osaa kuvitellakaan, miksi maksaisit millään muulla tavalla. Käteisellä maksaminen auttaa sinua pysymään tietoisena, paljonko rahaa kulutat (ja saa sinut ymmärtämään, miten käyttämäsi pikkusummat saattavat kasvaa yhdessä suureksi). Jos sinulla on kuukausittainen tavoitebudjetti, käteisen käytön opettelu tekee todennäköisesti sen noudattamisesta helpompaa.

8. Luo itsellesi oma mantra

Tämä saattaa kuulosta ensi alkuun hippien hommalta, mutta mantran tai voimalauseen toistamisella on oikeasti voimakkaita vaikutuksia. Ennen kuin tyrmäät tämän ajatuksen, kannattaa kokeilla! Jos tunnet, että sinulta puuttuu jokin asia tai haluat elämääsi enemmän jotakin, ota mantraksesi ”minä olen” tuo puuttuva tai haluamasi asia. Esimerkiksi: ”Minä olen terve.”, ”Minä olen taloudellisesti turvassa.”, ”Minä olen menestynyt.”, ”Minä olen rakastettu.” Toistamalla mantraasi luot perustukset itsensä toteuttavalle ennustukselle. ”Minä olen” on voimakkain ”rukous”, jonka voit lausua.

9. Aseta rajat sille, minkä sallit olla elämässäsi

Ala kiinnittää huomiota kaikkeen elämäsi sisältöön: ihmissuhteisiin, tapoihisi, ruokaan ja juomaan, TV-ohjelmiin, musiikkiin, lukemiseen… kaikkeen, mitä tiedostamattasi kulutat. Kaikki nämä asiat vaikuttavat päivän mittaan siihen, millaiseksi tunnet olosi. Älä aliarvioi sitä, millainen voima on kaikilla näillä asioilla, joita et edes tiedosta päästäväsi elämääsi. Jos huomaat, että jollain osa-alueella jokin saa sinut voimaan huonosti tai synnyttää epämiellyttävää oloa, tee muutoksia. Esimerkiksi lakkaa viettämästä aikaa ihmisten kanssa, joilla ei ole elämääsi positiivinen vaikutus. Sinun ei tarvitse pyytää tätä anteeksi: ei ole sinun velvollisuutesi saada toisia ihmisiä tuntemaan olonsa hyväksi, jos se aiheuttaa sinulle huonon olon.

10. Tiedosta, mitä elämässäsi etsit

Luultavasti jokainen meistä etsii elämässään jotain – tietoisesti tai tiedostamatta. Kiinnitä huomiota siihen, mitä se sinun kohdallasi on. Löydät sen joka tapauksessa. Jos tiedostamattasi haluat nähdä kaikki ne asiat, jotka ovat elämässäsi pielessä, jotta voisit pakottaa itsesi muuttamaan ne, alat nähdä ne. Jos se, mitä etsit, on oppia tietämään kaikki ne tavat, joilla olet arvoton (kuten uskot olevasi), alat nähdä ne. (Jotta voisit muuttaa ne ja opetella ymmärtämään olevasi arvokas.)

11. Oivalla arjen yksinkertaisuuden ihanuus

Monet meistä ovat sitä mieltä, että elämän hienous näyttäytyy sen erikoishetkissä – lomalla, juhlissa tai odotetun viikonlopun saapuessa. Kuitenkin elämme valtaosan elämästämme arjessa – ja arjesta on mahdollista löytää onnen ja tyytyväisyyden ydin. Et tarvitse välttämättä mitään tavallisuudesta poikkeavaa ja upeaa kokeaksesi suurta sisäistä iloa ja tyydytystä. Et tarvitse kalliita ruokia voidaksesi nauttia upean aterian. Et tarvitse mitään muuta kuin sen, mikä sinulla jo on, jotta voit elää sellaista elämää kuin haluat. Kun kuvittelet elämää, jollaista haluat elää, sen pohjalta löytyy usein jokin tunne, kuten ilo tai onnellisuus – ja tuon tunteen voit saavuttaa jopa ihan vain sillä, että suuntaat huomiosi nykyhetkessä uudella tavalla.

Lähde: huffingtonpost.com

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: