Mausteet tukevat terveyttä


Kun syksy saapuu ja talvi tekee tuloaan, on hyvä kurkata asioihin joilla pystymme vaikuttamaan mielialaamme ja terveyteemme näinä viilentyvinä aikoina. Yksi helppo tapa vaikuttaa kehon hyvinvointiin on järkevä mausteiden käyttö. Mausteita on käytetty iät ja ajat tuomaan ruokiin makua ja samalla antamaan ihmiselle monialaisia terveysvaikutuksia. Mausteilla onkin laajat ja vaikuttavat listat eri ainesosia, joilla on positiivisia vaikutuksia meidän jaksamiseen.

On huomattu, että monilla mausteilla on korkeita antioksidanttiominaisuuksia (antioksidantti = solun suojelija), jotka pienentävät kehon tulehdustiloja (mistä monet sairaudet johtuvat) ja auttavat tehostamaan kehon omia toimia. Monet mausteet vaikuttavat myös mielemme hyvinvointiin, mihin on tärkeä panostaa, mikäli pimenevät ajat tuottavat sinulle mielialan laskemista. Tässä muutamia mausteita mitkä itse olen ottanut viikoittaiseen käyttööni arjessa.

Kaneli

Monien lempimausteisiin kuuluu varmasti kaneli. Sillä on erittäin suuri antioksidanttipitoisuus ja se sisältää esim. folaattia, beteiinia ja k-vitamiinia. Monet ovat kuitenkin jättäneet kanelin pois ruokavaliostaan, koska valtamedia on pelotellut sen vahingoittavan maksaa. Se on harmi, sillä moni hyötyisi tästä mausteesta.

Kaneli nimittäin voi tasata meidän verensokeria mukavasti ja sen takia sitä onkin käytetty monesti makeissa leivonnaisissa. Luonto osaa homman, sillä on maalaisjärkeä nähdä mitkä jutut toimii mihinkin. Makea tykkää mausteista, jotka tasaavat makeiden tuomaa verensokeri kuormaa. Loogista. Kuitenkin perus kaneli, jota usein myydään isoissa kaupoissa, voi sisältää suuria määriä kumariinia (aine, jota on peloteltu maksaan haitallisesti vaikuttavaksi). Niinpä kannattaa valita ceylonin kaneli, joka sisältää huomattavan vähän kumariinia. Etenkin lapsille tämä on hyvä vaihto, sillä ceylonin kanelista saa kaikki kanelin hyvät ominaisuudet, ilman pelkoa kumariinin mahdollisista haitoista.

Käytä kanelia rohkeasti, esim. maustamaan aamukahvisi, juuresten päällä, puuron päällä tai vaikka tuomaan pataruokiin mukavaa makua. Käytä myös kaikessa makeassa ceylon kanelia, sillä voi olla hyviä vaikutuksia verensokeriisi.

kaneli

Kurkuma

Monia kasveja ja yrttejä suositellaan moneen vaivaan. Olen itse vuosien ajan kokeillut mitä erikoisempia kasveja ja tutustunut niiden toimintoihin. Olen kasannut tähän kirjaan ne, joiden tehosta olen täysin vakuuttunut. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokaisella kasvilla on paikkansa, sekä ekosysteemissä, kuten ihmisenkin toiminnassa, mutta eräitä kasveja on helppouden, tunnistettavuuden sekä tutkimusten takia järkevämpi suositella.

Kurkuma on yksi ihmeellisimpiä mausteita, joita maailmassa on.

Kurkumasta voit hyötyä vielä enemmän, jos ymmärrät sen toimintatavat. Ensinnäkin, kurkuma on hyvin moniulotteinen kasvi. Se on erittäin vahva antioksidantti, joka nostaa mm. glutationin määrää (glutationiperoksidaasi & glutationi-S-transferaasi), joka suojelee soluja yhdessä kurkuminoidien kanssa. Suomeksi sanottuna, kurkuma on valtavan hyvä ase tulehdusta vastaan, sillä se laskee tulehdustasoja koko kehossa. Tämä tekee siitä parhaimpia aseita suojaamaan kroonisilta sairauksilta, sillä tulehdus on lähes kaikkien länsimaisten sairauksien takana. Kurkuma auttaa myös ruuansulatuksessa hyvin (kiihdyttää lipaasin, amylaasin, trypsiinin ja kymotrypsiinin määrää).

Kurkumalla on myös mukavia anabolisia vaikutuksia, mikä tekee siitä entistä kiehtovamman, koska kurkuma voi osittain olla auttamassa terveessä solujen uudistumisessa, mikä on äärimmäisen tärkeää esim. mentaaliseen hyvinvointiin ikääntyessämme. Kurkumasta on tulossa kovaa vauhtia alzheimeriin hyvä työkalu, sillä se pystyy ylittämään aivoveri-esteen, kulkeutumaan aivoihin asti ja suojaamaan hermosoluja, sekä ehkäisemään hapetusstressiä. Kurkuma saattaa jopa pystyä irroittamaan kertyneitä plakkeja (b-amyloidiplakkeja).

Mauste voi mahdollisesti suojata aivojen rappeutumiselta (Intiassa ei sitä juuri esiintynyt ennen länsimaistumista, jolloin kurkuma oli lähes päivittäin käytössä), auttaa sydämen kunnossa, pitää nivelkivut poissa, auttaa ruuansulatuksessa ja pitää tulehdukset kurissa.

Kuitenkin jos otat kurkumaa sellaisenaan, et välttämättä hyödy siitä niin paljon kuin on mahdollista, sillä maksa ei muunna kaikkea hyödyksi. Tähän on olemassa ratkaisu, sillä voit lisätä jotain rasvaa mukaan, sillä kurkuma on rasvaliukoinen ainesosa. Annan reseptin kohta, joka hyödyttää kurkuman imeytymistä.

Myös mustapippuri auttaa kurkuman paremmassa imeytymisessä. Kurkuman imeytyminen voi parantua jopa 2000% mustapippurin kanssa.

Kolmas keino on lisätä jotain missä kaalien ja sinappien kaltaisia aineita, sillä ne toimivat myös synergistisellä tavalla, eli toinen toistaan auttaen.

Kurkuman sisältämää kurkumiinia lisätään myös moneen ravintolisään kuten Sekureen.

12062520_10156034467530231_1430634197_o

Inkivääri

Loistava ystävä kurkumalle on inkivääri. Tämä juuri omaa monia samankaltaisia ominaisuuksia kuin kurkuma. Inkivääri selkeyttää sekä kehoa että mieltä. Itse tykkään kovasti ottaa luomulaatuista tuoretta inkivääriä pieninä paloina suuhun, jolloin se vaikuttaa useita tunteja, tuoden raikkaan tuntuman suuhun, sekä lämmittäen kehoa mukavasti kylminä ilmoina. Kurkuman tavoin, myös inkivääri vaikuttaa positiivisesti meidän verenkiertoon sekä veriarvoihin.

Voimakkaana kehon suojelijana se ehkäisee tulehdusten liiallista leviämistä sekä auttaa meidän vastustuskykyä. Inkivääri onkin hyvä kumppani näin syksyllä välttämään pahimmat flunssa-ajat. Käytä rohkeasti esim. teessä tai ruuanlaitossa mausteena. Sopii hyvin lähes ruokaan kuin ruokaan. Jos haluat hyötyä inkivääristä lääkinnällisesti, niin laita sitä raakana pirtelön sekaan. Tämä pitää vastustuskykysi tehokkaana pitkän aikaa.

Mausteita jotka vaikuttavat muistiin

– Basilika
– Rosmariini
– Salviat
– Sahrami
– Laventeli
– Kardemumma
– Neilikka
– Mintut
– Vanilja

Sydämelle hyviä mausteita

– Sipulit
– Sinappi
– Kaneli
– Korianteri
– Meirami

Stressiin loistavia mausteita

– Mintut
– Oregano
– Anis
– Fenkoli
– Sitruunamelissa

Käytä mausteita säännöllisesti, jos haluat hyötyä niiden terveysvaikutuksista.

Mikäli et ole käyttänyt vahvoja mausteita ennen, niin kannattaa käyttää niitä ruuanlaitossa miedosti, mausteita lämmittäen. Pikkuhiljaa vahvoja mausteita voi lisätä ja kokeilla niiden käyttöä myös raakana. Nämä lämmittävät sekä mieltä, kehoa että tuovat hyvää fiilistä viileneviin iltoihin. Nautinnollisia maustehetkiä ystävä hyvä!

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: