Mikä ihmeen vagushermo? – Sen avulla voit irrottautua tarpeettomista taistele-pakene-jäädy -reaktioista

Mikä ihmeen vagushermo?

Vagushermo eli kiertäjähermo on kymmenes aivohermo. Sitä kutsutaan elimistön palautuskytkimeksi. Erilaiset stressitilanteet saavat taistele-pakene-jäädy -reaktion aktivoitumaan kehossasi, toisinaan liiallisenkin herkästi. Vagushermo toimii autonomisesti, mutta voit tietoisesti opetella rauhoittamaan itseäsi stressitilanteessa tai purkamaan sitä jälkikäteen, jos se meinaa jäädä päälle.

Vagushermo toimii jarrupolkimena, joka pysäyttää (turhan) taistele-pakene-jäädy -reaktion. Voit viestiä itsellesi: ”Ei ole hätää.” monin keinoin, jolloin vagushermosi aktivoituu ja elimistö rauhoittuu.

Monet rauhoittelukeinoista ovat asioita, joita teet varmasti muutenkin. Sanotaan silti vielä varmuuden vuoksi, että tarkista aina lääkäriltäsi, ennen kuin teet uudenlaisia harjoituksia – artikkeli ei ole lääketieteellinen neuvo, vaan maallikon tekemä yleiskatsaus vagushermon ”treenaamiseen”.

Erilaisia tapoja ”treenata” vagushermoa

  • Rauhallinen, syvä hengitys (jälleen kerran!). Tärkeintä vagushermon kannalta on pitkä ja rauhallinen uloshengitys.
  • Kasvojen lihasten rentouttaminen. Yksi Alexander-tekniikan periaatteista on: kun ihmisen leuka on rento, koko ihminen on rento.
  • Hyminä, hyrinä, laulaminen. Joidenkin mukaan erityisesti matalat äänet resonoivat rentouttavasti.
  • Meditaatio ja läsnäolo
  • Jooga
  • Hieronta ja hyväily
  • Kävely luonnossa
  • Kylmäaltistus
  • Hymyily, suutelu, halailu
  • Kiitollisuus
  • Nauru
  • Korvien, kasvojen ja päänahan hieronta
  • Niskassa sijaitsevan kuopan aktivointi: paina *kevyesti* sormella kuoppaa, joka sijaitsee selkärangan yläreunan yläpuolella. Pidä pääsi paikallaan, mutta käännä katseesi oikealle. Tunnet heti-noin minuutin jälkeen rentoutumisen tunteen, yleensä myös haukotuksen tai huokaisun. Käännä tämän jälkeen katseesi vasemmalle ja odota samaa reaktiota. Voit myös tuntea eroa siinä, miten paljon pääsi kääntyy ennen harjoitusta ja sen jälkeen.

Eikö lista kuulostakin rentouttavalta (paitsi ehkä kylmäaltistus 😁)? Tästä voisi tehdä maallikkopäätelmän, että rentouttavan tuntuiset asiat …rentouttavat! Niin mieltä, hermostoa kuin tunnereaktioitakin.

Eräs hyvinvointivaikuttaja koki, että vagushermon päivittäiset harjoitukset vähensivät hänen ärtymysreaktioitaan. Taistele-reaktio ei noussutkaan yhtä nopeasti kuin aiemmin, vaan tapahtuman ja reaktion välille tuli harjoitusten myötä enemmän tilaa.

Vagushermoa kutsutaan myös ”rakkaushermoksi”, sillä sen katsotaan vaikuttavan rakkauden tunteisiimme. Ehkäpä juuri siksi kiitollisuus löytyy vagushermoa hellivien asioiden listalta – kiitollisuus lisää rakkautta niin itseämme, muita kuin koko elämää kohtaan. 🥰


Mitran kirjat Sisäisen rauhan käsikirja sekä Seksi ja läsnäolo sisältävät harjoituksia, jotka lisäävät hyvää oloa. Vilkaise tarkemmin tästä!

Supertarjous ❤ Unelmakarttakirja -verkkokurssi nyt -50% alennuksella vain 19,75€.
Synttäriviikon tarjous  on voimassa  sunnuntai-iltaan klo 23.59 saakka.
Lue lisää
close-image
Tarjous -35% ❤ Eevi Vuoriston verkkokurssi tunnelukoista nyt 44,90€ (norm. 69€) - Voimassa maanantai-iltaan klo 23.59 saakka.
Lue lisää
close-image
KIRJAMESSUJEN AJAN KAIKKI KIRJAT -25% ❤ Tarjoushinnat voimassa Hidasta elämää -puodissa sunnuntai-iltaan klo 23 saakka 📚
TÄSTÄ PUOTIIN
close-image
Kampanjan JATKOAIKA maanantai-aamuun klo 07! Valitse kaksi korttipakkaa niin tarjoamme sinulle kolmannen ilmaiseksi ❤
OSTA TÄSTÄ
close-image
Ystävänpäivä lähestyy ❤ Tilaa puodista tasarahahintaan ihanat lahjat ystävälle, rakkaalle tai itsellesi.
Katso ystävänpäivätarjoukset
close-image
TÄNÄÄN KLO 23.59 ASTI: Ymmärrä itseäsi ja suhteitasi -verkkokurssi 49€ (norm. 89€)
Lue lisää
close-image
TÄNÄÄN KLO 23.59 ASTI: Miten lopetat överiempatian -verkkokurssi 49 € (norm. 127 €)
Lue lisää
close-image
Synttärikampanjan viimeinen viikonloppu!
PUOTIIN
close-image