Haluaisitko pitää itsestäsi parempaa huolta, mutta et saa aikaan pysyvää muutosta? – 5 + 1 uskomusta, joista kannattaa luopua heti

Moni meistä aloittaa elämänsä aikana useamman kuntokuurin, dieetin tai elämäntaparemontin vain huomataakseen, ettei taaskaan onnistunut. Kenties homma tyssähti heti alkuinnostuksen jälkeen tai ehkä pääsimme maaliin, mutta palasimme saman tien takaisin alkupisteeseen.

Oletko koskaan ajatellut, että ehkä vika ei olekaan meissä vaan elämäntapamuutoksessa? Ehkä meidän ei ole tarkoituskaan muuttaa elämäämme niin radikaalisti. Ehkä se, jonka oikeasti kuuluu eniten muuttua, on käsityksemme elämäntapamuutoksesta.

Tässä 5 + 1 yleistä uskomusta elämäntapamuutoksesta, jotka sabotoivat usein parhaimmatkin aikomuksemme:

 1. ”Hyvä elämäntapamuutos on sellainen, jossa muutetaan kaikki samalla kertaa.”

Ehkä mielikuvissa, mutta ei todellisuudessa. Suurin osa onnistuneista elämäntapamuutoksista tehdään pikkuhiljaa, vauvan askelin. Sanotaan, että yhden arkisen tavan muuttaminen voi viedä jopa kolme kuukautta aikaa. Homma menee sitä monimutkaisemmaksi, mitä useamman uuden, terveellisen tavan haluamme omaksua. Jos siis peilaamme käsitystämme epärealistiseen ideaaliin, tulemme syystäkin pettymään. Sen sijaan, että tavoittelisi täysremonttia, kannattaa mieluummin keskittyä yhden arjen osa-alueen kohentamiseen kerrallaan. Näin tehty työ tulee nopeammin esiin ja antaa motivaatiota tarttua seuraavaan. Aloita siitä, mikä kaipaa eniten huomiotasi. Muu kyllä odottaa.

 2. ”Jos lipsun tavoitteista, olen epäonnistunut.”

Tavoitteet eivät ole sitä varten, että niissä pitäisi sataprosenttisesti pysyä, vaan muistuttaakseen meitä siitä, mihin suuntaan haluamme mennä. Jos tavoitteet ovat liian tiukkoja, on kenties hyvä tarkistaa polun suuntaa tai ainakin vauhtia. Paras muutos on sellainen, jonne ei vain ”päästä perille”, vaan joka jää osaksi arkielämääsi. Siksi tavoitteet on hyvä miettiä mahdollisimman realistisesti ja pilkkoa ne tarpeeksi pieniksi. Mitä konkreettisempi ja maltillisempi olet tavoitteissasi, sitä helpompi sinun on toimia niiden mukaisesti. Silloin myöskään poikkeukset eivät tunnu niin pahalta. Loppujen lopuksi, tavoitteista lipsuminen on osa elämää ja muutosprosessia. Mitä elämä olisikaan ilman poikkeuksia?

 3. ”Muut pystyvät, mutta minä en. Siis minussa on jotakin vikaa.”

Onnistuneita elämäntapamuutoksia on olemassa yhtä paljon kuin on ihmisiäkin. Jokaisella on oma polkunsa ja oma tahtinsa. Oman muutostahdin vertaaminen muiden muutoksiin on kuin vertaisi kahta eri aikaan istutettua puuta toisiinsa – joista toinen on mänty ja toinen on koivu. Ei, sinussa ei todellakaan ole mitään vikaa, jos et pysty samaan draiviin kuin naapuri. Sen sijaan, että annat huonommuuden tunteen vallata itsesi, sukella vielä kerran syvemmin omaan ytimeesi. Mikä on sinulle tässä elämäntilanteessa ja tässä kehossa kaikkein tärkeintä? Keskity antamaan sitä itsellesi.

 4. ”Minulla ei ole tarpeeksi itsekuria. Lopulta lipsun aina takaisin vanhaan.”

Onnistunut elämäntapamuutos ei lopulta vaadi niin paljon itsekuria kuin luullaan, jos nyt unohdetaan hetkeksi tiukat dieetit ja treenikuurit, joita ei ole tarkoituskaan pitää yllä koko loppuelämäänsä. Itsekurin sijaan kannattaa keskittyä itsearvostuksen ja itsemyötätunnon tietoiseen lisäämiseen. Mitä tärkeämmäksi koet oman hyvinvointisi, sitä helpompi sinun on priorisoida aikaa itsestäsi huolen pitämiseen. Kun elämä tuo eteesi haasteita ja sekoittaa hetkessä hienosti alkaneet rutiinisi, sinun ei tarvitse nostaa käsiä pystyyn, vaan tuoda ne lempeästi sydämelle. Sinä teet parhaasi ja se riittää. Elämän luonteeseen kuuluu, että se tulee aika ajoin meidän ja tavoitteidemme väliin. Se tekee meistä inhimillisiä. Riittävän hyvä on siis juuri hyvä  jatkossakin.

5. ”Muutoksen pitää näkyä. Muuten sitä ei ole tapahtunut.”

Onnistunut elämäntapamuutos ei välttämättä näy ulkokuoressa, mutta tuntuu sisäisessä olotilassa. Uudet terveelliset tavat tuovat energiaa, jaksamista, keveyttä  ja hyvää oloa.  Kun et enää ajattele, miltä sinun tulisi näyttää tai mihin sinun pitäisi pystyä, vaan keskityt siihen, mitä sinä haluat tuntea, olet jo ottanut syvimmän mahdollisen askeleen. Tuota tunnetta seuraamalla muutkin muutokset tulevat yleensä jäädäkseen.

 + 1.  ”Muutos on niin työlästä, etten edes viitsi aloittaa.”

Kuka sanoi, että muutoksen tarvitsee olla työlästä? Ehkä se, joka määritteli muutoksen puolestasi? Mitä jos määrittelisit itse oman muutoksen tarpeesi? Se voi olla kuinka pieni askel tahansa. Ei ole olemassa yhtä oikeata polkua, tapaa tai menetelmää. Lopulta vain sinä olet oman terveytesi paras asiantuntija. Ja muista: jokainen askel, jonka oman hyvinvointisi eteen otat, on taatusti arvokas.

Jos haluat tutustua paremmin omaan kehoosi, oppia kuuntelemaan sen viestejä ja löytää juuri sinun arkeesi sopivat keinot pitää itsestäsi ja kehostasi parempaa huolta, tervetuloa mukaan 12 viikon Elämäsi kuntoon -verkkokurssille, joka starttaa 2.9.2019.

Elämäsi kuntoon -verkkokurssilla personal trainer ja joogaopettaja Susanna Jussila johdattaa sinua lempeästi kohti kestäviä hyvän olon rutiineja: vahvistavien lihaskuntoliikkeiden, rentouttavien joogaharjoitusten, teorian, arjen vinkkien ja käytännön keho-mieli harjoitusten avulla.

 

 

 

 

 

 

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: