5 hyvää neuvoa, miten voit hiljentymällä parantaa elämäsi laatua

vieraskyna

Mervi profile 1Kirjoittaja Mervi Bergström on Englannissa asuva henkinen valmentaja, tunneterapeutti ja näkijä. Bergström on koulutukseltaan Bachelor of Arts (Hons), hypnoositerapeutti ja menneiden elämien regressiohoitaja.


1. Kun kävelet, kävele. Kun istut, istu.

Mielessämme liikkuu noin 50 000 ajatusta joka päivä. Mietteemme viipyvät menneisyydessä tai oleskevat tulevaisuudessa. Ne tuppaavat välttelemään tätä hetkeä. Ja kuitenkin on olemassa vain tämä hetki. Kun se on mennyt, se ei enää palaa.

Hiljainen mieli oleskelee tässä hetkessä. Se on tukevasti kiinni juuri siinä mitä tällä hetkellä tapahtuu. Katso vaikka käsiäsi minuutin verran. Kääntele niitä ja tutki niitä. Mitä näet? Mitä ajattelit? Et varmaan mitään erikoista. Katsoit vain käsiäsi. Olit läsnä juuri tässä hetkessä.

Tässä se jutun ydin onkin. Se mindfulness. Tietoinen tässä hetkessä oleminen. Kun pidämme huomiomme juuri tässä hetkessä antaen kaikkien aistiemme herkistyä tuntemaan ja kokemaan sen, hiljennämme samalla mielemme.

Elämän sekunnit, minuutit, tunnit ja päivät tulevat eletyiksi eivätkä vaan ajatelluiksi.

istu

2. Eroon ajatusapinoista

Aivot muistavat tutut ajatukset ja toiminnot. Siten pyörällä ajamistakaan ei tarvitse opetella joka kerta uudestaan. Aivoihin on ikäänkuin muodostunut oikopolku, jotta neuronien lähettämät impulssit pääsevät nopeinta tietä niitä yhdistävien synapsien läpi tuttua reittiä pitkin.

Jotta voimme alkaa muuttaa ajatuksia, meidän tulee muodostaa aivoihin uusia neuronien mentäviä reittejä. Päästäksemme eroon negatiivisista ajatusapinoista, meidän tulee ensin tulla tietoiseksi niistä ja sitten korvata ne uusilla, paremmilla ajatuksilla. Sanovat, että uuden oikopolun muodostuminen tapahtuisi jo muutamassa viikossa.

Onkin lohduttavaa tietää, että mielen voi aina ohjelmoida uudestaan muodostamaan uusia neuronien kulkemia polkuja. Että ihmisen aivot ovat sillälailla joustavat ja oppiminen on koko elämän kestävä juttu.

Hiljentyminen auttaa aivojen uudelleenohjelmoinnissa siinä, että se avaa mieleen tyhjää tilaa. Jos mielesi on täynnä ajatusten sekamelskaa, ei sinne juuri mahdu mitään uutta. Meditointia harrastava oppii tarkkailemaan ajatuksiaan ja muuttamaan niitä.

Minkälainen ajatusapina sinun päässäsi mellestää?

3. Relaa enemmän – ressaa vähemmän

Koemme stressiä, kun meistä tuntuu, että emme ehdi tehdä kaikkea sitä mitä meidän pitäisi tehdä. Kehomme ja mielemme ylikuormittuu. Mieli säntäilee sinne tänne ajatusten kanssa. Keskityskyky kärsii. Stressihormonit aktivoituvat. Keho reagoi jännityksillä ja muilla fyysisillä oireilla.

keinussa

Mitä jos voisit keskittää ajatuksesi niin, että riippumatta siitä mitä elämässäsi tapahtuu, voisit aina palauttaa kehosi rauhalliseen olotilaan? Hiljentää mielesi keskittymään vain siihen mikä juuri sillä hetkellä on kaikista tärkeintä. Antamalla jännitysten ja tunteiden vapautua kehostasi ja vahvistaa kehosi immuniteettia.

Keskittymiskykysi parantuisi. Motivaatiosi nousisi. Enkä saisit myös enemmän aikaiseksi, kun et enää mielessäsi ryntäilisi sinne tänne kuin päätön kana? Tuntisit olosi vähemmän ahdistuneeksi?

Hiljentyminen oman kehon ääreen edesauttaa hyvinvoinnin löytymisessä. Se ei vain rentouta mieltä, vaan myös kehon. Elimistö alkaa korjata stressin aiheuttamia vaurioita kuluttavien stressihormonien jäljiltä. Unen laatu paranee. Hengitys syventyy ja rauhoittuu. Energiataso nousee. Mieli kohenee.

Elämään astuu mielen ja kehon tasapaino.

4. Tunne hyviä tunteita

Olet varmaan kuullut käsitteen sydänyhteys. Rakastava läsnäolo. Sen miten tärkeää on projisoida hyvää, rakastavaa energiaa ympärillemme, jos haluamme saada sen saman takaisin.

Tuttu juttu vetovoiman lain harrastajille. Koska ajatukset ja tunteet ovat energiaa ja kvanttifysiikan lakien mukaan energia vetää puoleensa samanlaista energiaa, sinäkin vedät puoleesi sitä mitä ajattelet ja tunnet.

Negatiivinen ajatusapina uuvuttaa mielen. Se saa mielen tuntemaan alakuloa ja yksinäisyyttä. Riittämättömyyttä ja pelkoa.

Kiitollinen, tässä hetkessä oleskeleva mieli luo rauhallisen, rakastavan ilmapiirin. Jo pienetkin ilonaiheet, kiitollisuuden tunteet hellivät sydänkeskusta. Avaavat mielen huomaamaan lisää kiitollisuuden aiheita. Ja niistä pienistä ilon hippusista kasvaa ajan myötä mielekäs elämä.

Ei enää mieletöntä mielen ylivaltaa, vaan tietoista ajatusten ja tunteiden ohjausta tästä hetkestä käsin.

Elämään rakkaudellista elämää omasta voimakeskuksesta, sydämestä käsin.

lapsi

5. Mieli – ikuisen luovuuden lähde

Mielessä on mielettömästi potentiaalia. Mieli jakaantuu tietoiseen mieleen ja tiedostamattomaan mieleen.

Manfred Zimmerman (1989) tutki tietoista ja tiedostamatonta mieltä ja sai kokeissaan selville, että siinä missä tietoinen mieli voi käsitellä 45 bittiä informaatiota sekunnissa, tiedostamaton mieli pystyy käsittelemään 11,2 miljoonaa bittiä sekunnissa.

Mihin tiedostamaton mielemme oikein onkaan kykenevä ja miten paljon rajoitamme sitä tietoisen mielen ajatuksilla?

Tiedostamattomassa mielessä asuu intuitio. Se miten ideat ponnahtavat tietoisuuteen silloin, kun hiljentymällä raivaamme mieleemme tyhjää tilaa. Siivoamme pois ajatusapinoita.

Hiljentymällä avaat oven tiedostamattomaan mieleen – tuohon pohjattomaan mielen mahdollisuuteen ratkaista ongelmia, innovoida, luoda ja elää sielukkaampaa elämää.