Osaatko hengittää oikein? – Vapaa hengitys helpottaa kiirettä, lievittää ahdistusta ja hoitaa stressiä

Rentouta leuka. Anna hampaiden irrota toisistaan ja huulten avautua. Tunne miten kasvojen lihakset päästävät irti. Hengitä. Aisti uloshengitys. Pallea, vatsa ja rintakehä. Tunne tila ympärilläsi – edessä, sivuilla, takana, ylä- ja alapuolella. Anna silmien sulkeutua hetkeksi ja pysähdy. Hengitä. Anna itsellesi lupa olla sinä. Vain olla.

Eilen nuori nainen uskalsi tuntea, miten keho jähmettyy vanhan väkivaltamuiston aktivoituessa. Hän palasi uudelleen, yhä uudelleen hengitykseen, sen vapauttamaan energiaan ja keho purki luonnollisesti, uskomattoman taitavasti jännitystään tärinällä, kyynelillä, äänellä. Tänään toinen upea nainen kertoi hengitystyöskentelymme tuomasta vapaudesta. Miten hän on oppinut katkaisemaan ahdistavia ajatuskehiä, miten hän uskaltaa nykyään paljon enemmän, miten paljon rauhallisempi hän on.

Hengitys on tehokkain tuntemani työkalu, jolla voimme vaikuttaa hermostomme toimintaan. Bioenergetiikan kehittäjä Alexander Lowen kirjoittaa vapaasti käännettynä näin: keho luo kroonisten lihasjännitysten kautta haarniskan, jonka tehtävänä on sitoa tai lukita kaikki se energia, jota ihminen ei syystä tai toisesta uskalla vapauttaa ja kokea. Ihminen, joka ei hengitä syvästi kaventaa ja supistaa elämää kehostaan. Ihminen, joka ei liiku vapaasti, kieltää elämän kehostaan. Ihminen, joka ei tunne täydesti, kapeuttaa elämän kehostaan.

Kulttuurimme kehoon liittyvät kauneususkomukset tuovat hengitykseen lisäjännitteen. Tiedättehän –  litteä vatsa, miehillä tiukat rintalihakset, naisilla esille tulevat rinnat ja sitä kaikkea. Kuitenkin kun sisäänhengitys on luonnollinen, vatsa työntyy hieman ulos, rintakehä laajenee, ja pallea laskee alaspäin. Uloshengityksessä keho päästää irti, palaa lepoon ja pehmenee lisää. Todellisuudessa näin tapahtuu häkellyttävän harvoin. Kun muutama vuosi sitten aloin tietoisesti kiinnittää huomiota hengitykseeni, huomasin että pidätän hengitystä usein ja mitä kummallisemmissa tilanteissa – kengännauhoja sitoessa, puhelinta näppäillessä, autoa startatessa, ja kaikissa tilanteissa, joissa hiukankaan jännitin. Niitä oli paljon.

Hengitys toimii hermostomme molempien osa-alueiden eli sympaattisen ja parasympaattisen hermoston osana. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että vaikka et voit komentaa verenkiertoa tai sydämensykettä hidastumaan, hengitystäsi voit ohjata. Sen kautta lähetät koko keholle rentoutumispyynnön, joka menee ketjumaisena reaktiona koko olemuksemme läpi. Mitä stressaantuneempi, kiireisempi tai pelokkaampi olet, sitä kapeutuneempi hengitys on ja sitä vaikeampaa hengittää vapaasti ja rauhallisesti.

Vapaa hengitys saa kehon loistamaan. Se vapauttaa ajattelun, hengen ja kehon pitäen meidät elinvoimaisina ja rakastavina. Kun pidämme hengitystä itsestään selvänä, emme ymmärrä sen voimaa ja jatkamme hengittämistä pinnallisesti, jännittyneesti ja rajoittuneesti. Kun hengitys on rajoittunutta, elämä on rajoittunutta. Kun hengitys vapautuu, elämä vapautuu. Hengitys vapauttaa elämän sen täyteydessään. Se vapauttaa sinut rakastamaan kehoasi ja seksuaalisuuttasi. Se vapauttaa ajattelusi ja luovuutesi laajentaen tietoisuuttasi ja syventäen läsnäoloasi. Hengitys on ankkuri ja ovi, joka on aina edessäsi ja sisälläsi. Se on elämän lahja sinulle.

* Henriika

Hei ihana 🥰! Oletko jo tilannut Hidasta elämää -klubikirjeen? Tilaa nyt ja saat -10% alennuskoodin puotiin!
Tilaa
close-image