Kysy luontaistuoteneuvojalta: Mistä apua vatsavaivoihin?

Kärsin usein ilmavaivoista ja vatsan turvotuksesta ruokailun jälkeen. Minulla on myös ajoittain vatsakipuja. Tietääkseni minulla ei kuitenkaan ole ruoka-aineallergioita. Mistä voisi olla apua?

Mikäli ruoansulatus ei ole kunnossa, silloin ravintoaineet eivät imeydy optimaalisella tavalla ja sulamatonta ruokaa jää suolistoon aiheuttaen bakteerien liikakasvua, turvotusta, ilmavaivoja, vatsakipuja ja mm. väsymystä sekä päänsärkyä.

Ruoka-aineiden yhdistelemiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Eli hiilihydraatit (esim. riisi, bataatti) ja proteiinit (esim. kala, kana, pavut) kannattaa syödä eri aterioilla. Ne vaativat erilaisia ruoansulatusentsyymejä pilkkoutuakseen, joten ruoansulatus on tehokkaampaa kun ei syö niitä samalla aterialla. Juominen laimentaa ruoansulatusnesteitä, joten kannattaa välttää juomista aterialla, sekä ennen ja jälkeen aterian. Hedelmät ja marjat kannattaa syödä erikseen omana aterianaan.

Ilmavaivoja aiheuttavat myös tietyt ruoat monilla kuten pavut, linssit, sipulit, kaalit ja omena. Kotimaiset viljat aiheuttavat monille ongelmia, jolloin helpotusta saattaa tulla gluteiinittomaan ruokavalioon siirtymisestä. Maitotuotteiden poisjättäminen helpottaa myös monia.

Kehon entsyymitoiminta on riippuvainen muun muassa ns. koentsyymeistä, joita ovat esimerkiksi B-ryhmän vitamiinit, C-vitamiini, E-vitamiini ja sinkki. Kaikilla keho ei tuota riittävästi entsyymejä, jolloin niitä kannattaa ottaa ravintolisinä. Raskaimpien aterioiden kanssa kannattaakin tueksi ottaa ruoansulatusentsyymit, kuten Digest Gold, mikä tehokkaasti auttaa ruoansulatusta sisältämiensä entsyymien takia. Entsyymivalmisteista kannattaakin valita sellainen, mikä sisältää monenlaisia entsyymejä. Esim. lipaasi pilkkoo rasvaa, kun taas amylaasi pilkkoo tärkkelystä. Mikäli kärsii suolahappojen puutteesta, silloin kannattaa aterian yhteydessä ottaa betaliinihydrokloridia.

Maitohappobakteerien eli probioottien nauttiminen päivittäin helpottaa monia. Ravintolisävalmisteita kannattaa vaihdella, jotta saa erilaisia bakteereita suolistoon. Suolistossa on monesti huonon ruoansulatuksen johdosta liikaa haitallisia bakteereita, jolloin ns. hyvien maitohappobakteereiden saanti elimistöön nostaa vastustuskykyä ja helpottaa vatsavaivoja. Prebiootit puolestaan tekevät olosuhteita suotuisemmaksi probiooteille. Probiootteja saa luonnosta myös ruoasta, kuten maitohappokäymisellä valmistetuista vihanneksista.

Ns. huonoja bakteereita voi häätää suolistosta  monenlaisin yrttivalmistein (esim. oregano, mausteneilikka, mustasaksanpähkinäuute, korianteri). Jotkin yrttivalmisteet poistavat kehosta sinne kertyneitä myrkkyjä, ja poistavat bakteereita, viruksia sekä loisia. Näiden poistaminen elimistöstä helpottaa kaasunmuodostusta, turvotusta ja vatsanväänteitä sekä yleensä lisää huomattavasti energiatason määrää eli silloin jaksaa paremmin. Myös suolihuuhtelut otsonilla puhdistavat suolistoa tehokkaasti.

Kolloidinen piihappogeeli kannattaa ottaa päivittäiseen käyttöön aterioiden välillä. Akuutissa tilanteessa yksi ruokalusikallinen aterioiden välillä on monille sopiva annos. Se vähentää tehokkaasti närästystä sen lisäksi että se rauhoittaa vatsaa.

Ravinnonlaadulla on iso merkitys ruoan sulamiseen. Kannattaa syödä mahdollisimman puhdasta ja luonnonmukaista ravintoa. Runsaasti keinotekoisia aineita kuten lisäaineita sisältävä ruoka sisältää ainesosia, joita keho ei välttämättä tunnista. Se ei ainakaan helpota ruoansulatusta. Mikäli ruoka ei sula, silloin suoliston seinämiin kertyy ns. suolistoplakkia. Puhdistuskuurit ja mm. otsonisuolihuuhtelut helpottavat tilannetta.

Tarkempaa tietoa omasta kehon suoliston tilasta on mahdollisuus saada funktionaalisten laboratoriotestien avulla esim. ruoansulatusanalyysin teettämällä. Sen avulla selviää mm. entsyymimarkkerit, sappinesteen ja vatsahapon tasot sekä mm. hiilihydraattien imeytymishäiriöt. Sen jälkeen aputoimien kohdentaminen on helpompaa. Myös ruoka-aineyliherkkyystestejä on mahdollista tehdä.

Myös liikunta, riittävä määrä nestettä sekä stressin välttäminen ovat tärkeitä ruoansulatuksen tukipilareita.

Terveisin,

Emili Osara
luontaistuoteneuvoja