Stressi on tervettä, jos palautuminen toimii

Satuin löytämään antikvariaatista pitkään etsimäni klassikkokirjan Kohti terveyttä (Wsoy). Vuonna 1983 julkaistussa kirjassa professori Antti Arstila esittelee vinkkejä päivittäisen elämän kohentamiseksi ja valaa ihmisiin rohkeutta käyttää tervettä talonpoikaisjärkeä sairauksien hoidossa.

Arstilan kaltaiset valtavirrasta irtautuneet ”radikaalit” lääkärit ovat tehneet pitkän päivätyön tuodessaan ihmisten tietoisuuteen pehmeämpiä hoitomuotoja perinteisen koululääketieteen rinnalle ja vaihtoehdoksi.

Arstila oli Suomen ensimmäinen solubiologian professori. Hän vastusti lääketieteen medikalisoitumista ja teknisyyttä ja kehitti vastapainoksi ”bioterapian”, jossa ihminen käyttää omia puolustusjärjestelmiään. Menetelmään kuuluivat antioksidantti- ja vitamiinihoidot.

Arstilan stressiä käsittelevät ajatukset ovat tänään vähintään yhtä ajankohtaisia kuin kirjan julkaisuhetkellä 30 vuotta sitten. Kiinnostava on myös taulukko, jossa on listattu ja pisteytetty stressiä aiheuttavia elämäntilanteita. Syvää inhimillisyyttä listaan tuo tieto siitä, että marraskuussa 2012 kuolleen professori Arstilan viimeisiä vuosia leimasivat sairaus ja ilmeisesti oman pojan menetyksestä seurannut masennus. (Lähde: Helsingin Sanomien muistokirjoitus)

Seuraavassa katkelma kirjasta Kohti terveyttä:

Työnteon, henkisen ja ruumiillisen ponnistelun aiheuttama stressi on luonnollista ja tervettä. Niiden johdosta elimistömme käynnistyy kuin taisteluun. Lihasvoima lisääntyy, sydämen syke kiihtyy, samoin hengitys, veri siirtyy sisäelimistä lihaksiin, sulkijalihakset jännittyvät. Kun stressitilanne menee ohi, elimistömme palaa rentoutuneeseen tilaan – tai ainakin sen pitäisi.

Ongelma syntyy juuri siitä, että stressitilanteet pitkistyvät tai toistuvat liian tiheästi. Seurauksena on joukko psyykkisiä ja fyysisiä merkkejä. Niska- ja hartialihakset ovat jännittyneet ja niitä särkee, ruuansulatus toimii huonosti ja epäsäännöllisesti: välillä on ripulia, välillä ummetusta. Verenpaine kohoaa ja saattaa jäädä pysyvästikin koholle, illalla on väsymyksestä huolimatta vaikea nukahtaa. Aamuyöstä herääminen ja työasioiden miettiminen onkin jo täysin selvä stressaantuneisuuden merkki.

Seuraavaan taulukkoon on otettu esimerkkejä stressiä aiheuttavista asioista. Niiden voimakkuus on arvioitu siten, että suurin mahdollinen pistemäärä on sata ja pienin nolla.

  • aviopuolison kuolema 100
  • avioero 73
  • asumusero 65
  • vankeustuomio 63
  • läheisen perheenjäsenen kuolema 63
  • oma sairaus tai vamma 53
  • avioituminen 50
  • työpaikasta erottaminen 47
  • riita aviopuolison kanssa 45
  • eläkkeelle jääminen 45
  • raskaus 40
  • seksiongelmat 39
  • lapsen syntymä perheeseen 39
  • vaikeudet liikeasioissa 39
  • muutokset taloudellisessa tilanteessa 38
  • läheisen ystävän kuolema 37
  • suuren lainan lyhennys 31
  • vastuun lisääntyminen työssä 29
  • tyttären tai pojan muutto pois kotoa 29
  • vaikeudet lähisukulaisten kanssa 29
  • huomattava henkilökohtainen saavutus 28
  • koulun alkaminen tai loppuminen 26
  • asuinpaikan vaihdos 20
  • muutos syöntitottumuksissa 15
  • loma 13
  • joulu 12

Kirjasta: Antti Arstila Kohti terveyttä – Bioterapiaa kaikille (Wsoy 1983)

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa:
  • Ale! paranemispaketti

    Voimaa paranemiseen -paketti

    49,00  32,90  (sis. alv)
    Lisää ostoskoriin
  • Voimaa paranemiseen -kortit

    Voimaa paranemiseen -kortit

    5 / 5
    21,90  (sis. alv)
    Lisää ostoskoriin
  • Stressinhallintakortit

    Stressinhallintakortit

    21,90  (sis. alv)
    Lisää ostoskoriin