Petri Matero

Arvot kantavat läpi elämän myrskyjenkin – Mikä sinulle on elämässä tärkeintä?

Tämä artikkeli on osa Bonfire.fi -bisnesmedian ja Hidasta elämää -hyvinvointimedian välistä sisältövaihtoa. Bonfire.fi -bisnesmedia on yli 170 bisnesvaikuttajan sisällöistä pääosin koostuva arvopohjainen ja moniääninen media, joka haluaa sisällöillään rohkeasti ravistella olemassa olevia liike-elämän rakenteita.

Oletko valinnut ja listannut omat arvosi? Ne asiat, joita et suostu uhraamaan isonkaan rahasumman, tai vaikutusvaltaisimmankaan ihmisen edessä? Ankkurit, joihin voit tukeutua, kun maailma ympäriltäsi murenee, ja meno alkaa näyttämään yhä hullummalta. Kivijalka, joka pitää päätäsi pystyssä, vaikka kuinka iso paha susi puhaltelisi taloasi kohti.

Kysyn jokaisella puhekeikallani yleisöltä tämän otsikon mukaisen kysymyksen. Olipa salissa yrittäjiä, asiantuntijoita, myyjiä tai markkinoijia, jää aina liian moni käsi nousematta pystyyn. Empiirinen havaintoni on, että noin 40% ihmisistä ovat tehneet nämä elämämme kannalta tärkeimmät strategiset valinnat.

Valintojen tekeminen kun on oikeasti vaikeaa. On paljon helpompaa antaa jonkun toisen määritellä arvot puolestamme. Se toinen osapuoli voi olla työnantaja, ystävät, harrastusporukka, puoliso. Yhtä kaikki, olemme silti ulkoistaneet päätöksemme jollekin toisella. Arvojen luovuttaminen on kuin antaisit kotiavaimesi tunnetulle murtomiehelle. Arvot ovat nimensä mukaisesti arvokkaita. Niitä tulee suojella, vaalia ja vahvistaa teoilla. Ei antaa niitä muiden riepoteltavaksi.

Olen puhunut viime aikoina toksisesta yrityskulttuurista. Eikä kyse edes ole huonosta johtamisesta tai työpaikkakiusaamisesta. Tarkoitan tässä tapauksessa yrityksiä, jotka ovat niitä brändäämisen ja työnantajamielikuvan mallioppilaita. Nämä yritykset luovat niin vahvan kulttuurin, että se korvaa helposti sellaisten yksilöiden arvot, jotka eivät ole omaa strategiatyötään vielä tehneet. Yritykset assimiloivat työntekijän yhteisöön, joka on siihen kuuluttaessa paras paikka maailmassa, mutta siitä ulkokehälle esimerkiksi yt-neuvotteluiden heittämänä kylmin ja yksinäisin paikka maan päällä. Kuin joku repisi identiteetin kappaleiksi, ja jättäisi yksin. Tämä repiminen ei aina tarvitse edes irtisanomista. Eriyttäminen voi tapahtua esimerkiksi elämäntilanteen muutoksen myötä. Kun et olekaan enää yhtä vapaa menemään ja osallistumaan työajan ulkopuoliseen tekemiseen vaikkapa lasten vuoksi, jäätkö paitsi juuri niistä asioista, joiden vuoksi koit olevasi oikeassa paikassa, oikeiden ihmisten kanssa. Millaiseen kivijalkaan silloin nojaat?

Henkilökohtaisten arvojemme mukaan eläminen kasvattaa onnellisuuttamme. Kun meidän ei tarvitse yhtäaikaa ostaa ja myydä maailmankuvaamme, voimme keskittää kaiken energiamme niihin asioihin, jotka vievät meitä oikeaan suuntaan. Tässä kuvaan astuu myös henkilökohtainen missio ja visio. Merkityksestä ja vaikuttavuudesta puhumattakaan. Kun vaakakupit ovat kauniissa tasapainossa tekojemme ja puheidemme painosta, on olokin kumman rauhallinen. Se heijastuu myös ulospäin. Myyt itsesi, muttet sieluasi. Myyjä myy tuotteidensa ja palveluidensa lisäksi asennettaan ja persoonaansa. Onnellisuus myy paremmin kuin lannistuneisuus.

Yleensä meiltä kysytään, mitä tuomme tilaan, kun saavumme siihen. Millaisesta energiasta rakennamme vuorovaikutusta? Miten huomioimme muut ihmiset, ja miten kuuntelemme heitä. Voidaan puhua oman brändin rakennusaineista. Ensivaikutelmasta. Mutta jo ihan markkinoinninkin sääntöjen mukaan meidän jättämä mielikuva on se, josta kerrotaan parhaat tarinat. Tärkein kysymys onkin se, mitä jätät tilaan, kun poistut sieltä. Tila voi olla niin neukkari, työpaikka, parisuhde, kuin koko elämäkin. Oman brändisi kaava onkin loppupeleissä yksinkertainen. Ensivaikutelma + käyttäytyminen – odotukset = sinä.

Tiedämme, että strategia on aina valintoja. Itsestäänselvyydet eivät koskaan ole valintoja. Se, mihin suuntaan suunnistamme elämässämme, on aina valinnan arvoinen matka. Omat arvomme ovat kuin kompassi, jonka avulla on helppo suunnistaa. Vaikka elämää emme pysty hallitsemaan, niin kompassimme takaa meille sen, että myrskyjenkin keskellä nenämme osoittaa arvokkainta kohti.

Kirjoittaja Petri Matero on markkinoinnin, myynnin ja konseptien monitaituri, joka tuli tutuksi koko kansalle Jaajo Linnonmaan luotsaamasta Diilistä, ylettyen kisassa toiseksi.

Kirjoitus on toteutettu yhteistyössä Bonfire.fi-bisnesmedian kanssa.

Kalenterit OSTA 3 MAKSA 2
PUOTIIN
close-image