Talvi tulee, oletko valmis – 6 vinkkiä, joilla nautit pimenevistä illoista

Syksyn pimetessä ja talvella voi tuntua, että voimavarat hupenevat helpommin kuin kesällä. Omiin voimavaroihin ja elämänhallintaan voi vaikuttaa myönteisesti päättämällä tehdä asioita, joiden uskoo olevan itselle hyväksi. Kokosin omat keinoni, joilla pyrin ylläpitämään energisyyttä ja hyvää oloa pimeään vuodenaikaan.

1. Matkustele

Viikon tai parin loma lämpimässä ilmastossa voi olla talven pelastus. Tulevaa reissua on mukava odottaa. Kohde kannattaa valita harkiten, varsinkin jos haluaa suosia esimerkiksi ekologisuutta. Kannattaa myös miettiä, haluaako rauhaa ja luonnonläheisyyttä vai helppoutta ja paljon palveluita, koska kaikkea on tarjolla, mutta kohteissa on suuria eroja. Matkat jäävät usein mieleen elämyksinä ja ikimuistoisina kokemuksina.

2. Meditoi

Meditoinnin avulla voi tulla tietoisemmaksi omasta olotilasta ja ajatuksista, jolloin niihin voi myös paremmin vaikuttaa. Omalla asennemuutoksella tai kasvaneella tunnetietoisuudella voi olla merkittävä vaikutus henkiseen ja fyysiseen jaksamiseen. Meditointi voi tarkoittaa vain hiljaisen hetken pitämistä paikoillaan ja omille kehontuntemuksille herkistymistä. Meditointiin, kuten mindfulnessiin, liittyy vahvasti läsnäoleminen sen hetken tuntemuksille ja kasvanut tietoisuus niistä. Voit aloittaa lyhyestä meditoinnista esimerkiksi aamuisin ja iltaisin.

3. Tanssi

Monista kaupungeista löytyy tanssibileitä, joissa pääsee tanssimaan mm. salsaa, swingiä tai tangoa. Lisäksi lavatansseja järjestetään monissa paikoissa ympäri vuoden. Tanssiminen, erityisesti paritanssi, on terapeuttista keholle ja mielelle. Siinä pääsee rennosti lähelle toista ihmistä ja tulee koskettaneeksi ja vastaanottaneeksi pyyteetöntä kosketusta. Se herättää yleensä ihmisissä luonnollista ihastusta tanssiin ja omaan musiikin ilmentämiseen. Tanssi tarjoaa tavan tyhjentää mieli työviikosta ja viettää pimeitä iltoja rennosti ilman alkoholia, iloisten ihmisten seurassa. Tanssiin voi hurmaantua. Katso artikkelini paritanssimisesta:

”Paritanssin avulla on mahdollista ottaa tärkeitä ensimmäisiä askeleita kohti luontaista herkkyyttä koskea toista ihmistä ja ottaa kosketusta vastaan. Tanssiessa kosketukseen voi liittyä monenlaisia tunnetiloja, kosketus voi olla lempeä ja rauhoittava tai siihen voi liittyä seksuaalinen lataus. ”

4. Vastaanota kylmyys omalla asenteella

Talvella kylmyys on väistämätöntä ja lähinnä omaa asennetta voi koittaa viilata, jos lähestyvä pimeys ja kylmyys tuntuu ylitsepääsemättömältä. Kylmää ei kannata vastustella, vaan ottaa se vastaan hyväksyvällä asenteella. Avantouinti tai hiihtäminen voi olla hyvä harrastus, jolla kylmästä voi löytää nautintoa ja mielekästä tekemistä. Asenteemme ja suhtautumistapamme vaikuttaa meihin kokonaisvaltaisesti. Mitä avoimempia ja vastaanottavaisempia olemme asioille, joihin emme pysty vaikuttamaan, sitä tyytyväisemmin ja vahvemmin pystymme elämään. Talvi tulee, anna sen tulla.

5. Hyödynnä vähäinen valo ja liiku ulkona

Yritä mennä mukaan luonnon rytmiin niin paljon kuin se kulloinkin on mahdollista. Herää viimeistään silloin, kun on valoisaa. Pyri liikkumaan ulkona päivittäin. Liikunta auttaa pysymään lämpimänä ja pitää kropan paremmin käynnissä. Panosta säänmukaisiin lämpimiin ja laadukkaisiin vaatteisiin. On sääli katsoa palelevia ihmisiä, kun paremmalla pukeutumisella moni talvinen ilma olisi hyvinkin siedettävä tai mukava.

6. Lepää riittävästi ja torkuta luvan kanssa

Anna itsellesi lupa siihen, että saat olla pimeään aikaan väsyneempi. Valon vähäinen määrä vaikuttaa väistämättä hormonitoimintaan. Varaa mahdollisuuksien mukaan aikaa nukkua enemmän. Nosta lepääminen ykkösprioriteetiksi, jos se ei vielä sitä ole. Kun on nukkunut riittävästi, saa elämästä enemmän irti ja tulee tehneeksi parempia päätöksiä sekä luovempia ratkaisuja. Pimeään aikaan on lupa nukkua ja torkutella enemmän.