Erityisherkkä New Yorkissa – tärpit onnistuneeseen reissuun

Palasin juuri viikon matkalta New Yorkista, kaupungista, jonne en uskonut koskaan lähteväni lomalle. Erityisherkkänä ajatus ihmismassoista, metelistä ja kiireisestä elämäntyylistä hermostutti, mutta kuinka kävikään?

Ensikohtaamiseni New Yorkin kanssa oli jokseenkin shokeeraava. Saavuimme perille puolen vuorokauden matkustamisen jälkeen väsyneinä ja nälkäisinä. Matkustimme metrolla JFK:n kentältä Manhattanille ja ensi vaikutelma kaupungista oli ruuhkainen, meluisa ja likainen. Tunnelmaa latisti sekin, että satoi vettä ja lämpötila oli vain 11 astetta. Kämpille päästyämme kävimme suoraan nukkumaan seitsemältä illalla paikallista aikaa. Vinkki: JFK:n kentältä pääsee nopeasti, edullisesti ja mukavasti keskustaan vajaassa 40 minuutissa ottamalla kentältä Airtrain-junan Jamaica Station:ille ja siitä paikallisella LIRR-junalla (Long Island Rail Road) Manhattanille. Matka maksaa 12,75 dollaria. Airtrain + Metro on halvempi vaihtoehto (7,75 USD), mutta kestää lähes tunnin ja on ruuhkaisempi ja menee maan alla.

Seuraava aamu valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Olimme hereillä jo ennen kuutta ja nälkä kurni vatsassa. Tässä tilanteessa paljastui yksi kaupungin hyvistä puolista: joka nurkalla on diner-tyyppisiä kahviloita, joista saa aamupalaa jo aamun varhaisina tunteina ja moni ruokakauppakin on avoinna ympäri vuorokauden. Lampsimme lähimpään kahvilaan aamiaiselle ja se jo itsessään oli elämys kaltaiselleni ihmiselle, joka rakastaa istua kahviloissa, fiilistellä tunnelmaa ja katsella ihmisiä. Vinkki: aamiaisruuhkaa riittää aamuvarhaisesta noin puoli kymmeneen saakka. Valtaosa tosin syö aamiaisensa ”on the go” eli matkalla töihin, joten aamiaiskuppiloista löytyy kyllä istumapaikkoja. Jonoon ei kannata mennä ennen kuin tietää mitä tilaa, sillä näissä paikoissa toimitaan vauhdilla. Tilaus vikkelään tiskin takana hääräävälle kokille ja maksu kassaan ja sitten onkin jo seuraava asiakas vuorossa. Näissä paikoissa ei hidastella.

Seikkailimme viikon aikana siellä täällä ilman sen kummempia suunnitelmia. Aamulla mietittiin, mikä olisi kivaa ja mentiin fiiliksen mukaan. Viikon lopulla olin jo rakastunut kaupunkiin. Tässä muutamia juttuja, joista pidimme mieheni kanssa.

The Metropolitan Museum of Art

The MET oli ensimmäinen nähtävyytemme. Valtavassa museossa on lukuisia näyttelyitä ja siellä voi käyttää vaikka koko päivän. Paikka on valoisa ja tunnelmaltaan rauhallinen. Suuntasimme ensimmäisenä Egypti-osastolle hämmästelemään ikivanhoja esineitä, joita museosta löytyy n. 26.000 kpl. Vinkki: Museoon kannattaa suunnata arkipäivänä heti aamusta. Puolen päivän tienoilla porukkaa alkaa olla runsaasti ja näyttelyissä käy turistien lisäksi lukuisia koululaisten ryhmiä.

Keskuspuisto

Keskuspuisto on todella kaupungin keuhkot. Siellä ollessaan ei uskoisi olevansa suurkaupungin vilinässä. Ilma on puhtaan ja pehmeän tuntuista. Puistoon voi istahtaa levähtämään, loikoilla nurmikolla lueskelemassa kirjaa, nauttia piknikistä, käydä lenkillä, mennä hevosajelulle ja käydä läpi kaikki elokuvista tutut paikat tai vaikka meditoida. Olipa yksi nuori nainen jopa ripustanut riippumaton varjoisaan paikkaan puiden katveessa. Vinkki: Jos majoitut kauempana, metrolla pääsee nopeasti Keskuspuiston kupeeseen ja sieltä voi halutessaan kävellä kuuluisaan 5th Avenue:ta alaspäin kohti keskikaupunkia. Matka ei ole niin pitkä kuin miltä se näyttää. Reissuun kannattaa varata mukavat lenkkitossut tai tennarit, sillä askelia tässä kaupungissa kertyy runsaasti per päivä.

Empire State Building

Mietimme haluammeko maksaa yli 30 dollaria siitä, että pääsemme korkealle katsomaan maisemia. Teimmekin päätöksen vasta viimeisenä päivänä ja suuntasimme legendaariselle pilvenpiirtäjälle lähtöpäivän aamuna. Kyllä kannatti! Rakennus itsessään huokui menneen maailman charmia ja maisemat olivat henkeäsalpaavat. Vinkki. Tähänkin kohteeseen kannattaa suunnata arkipäivänä ja mahdollisimman varhain. Me pääsimme näköalatasanteelle ilman minkäänlaista jonoa kun menimme sinne maanantaiaamupäivällä.

Soho

Majoituimme keskikaupungilla ja jo siellä oli niin paljon nähtävää, että viikko ei riittänyt kaikkien ympäröivien alueiden tutkimiseen. Yksi paikka minne kuitenkin suuntasimme oli Soho. Alueella oli aivan toinen viba, kuin keskikaupungin pilvenpiirtäjien keskellä. Matalia viehättäviä tiilitaloja ja kiva tunnelma. Löysimme Prince Streetin ja Lafayetten kulmasta tunnelmallisen Soho Park -kahvila-ravintolan, jossa söimme aamiaista. Näitä tunnelmallisia kuppiloita löytyy alueelta pilvin pimein. Vinkki: Hyppää metroon ja jää pois Spring Streetin asemalla. Siitä on vain neljän korttelin kävely Broadwaylle, joka on täynnä kauppoja shoppailusta kiinnostuneille. Huom! Kutosjunalla ei yllättäen päässytkään takaisin (uptown), mutta Prince Streetiltä kun hyppää R- tai W-junaan, niin pääsee takaisin Manhattanin keskikaupungille.

Whole Foods

New York on aarreaitta terveellistä ruokaa ja luontaistuotteita rakastavalle. Whole Foodsista löytyy valmista ruokaa, elintarvikkeita, lisäravinteita, luontaislääkintätuotteita ja kosmetiikkaa. Ihastuimme kauppaan niin, että kävimme siellä lähes joka päivä hankkimassa jotain evästä. Löytyipä miehelleni homeopaattista flunssatroppiakin, kun kurkku alkoi tuntua karhealta matkan loppuvaiheessa. Vinkki: Suosikkikauppamme löytyi Bryant Parkia vastapäätä 6th Avenuen ja West 42nd Streetin kulmasta. Bryant Park on kiva keidas keskellä kaupunkia, jossa on nurmialue ja pöytiä, joiden äärellä istuskella. Osta vaikka evästä Whole Foodsista ja nauti ulkoilmalounas puistossa.

Westerly Natural Market

Tämä terveysintoilijan paratiisi löytyy 8th Avenuen ja West 54th Sreetin kulmasta. Kaupasta löytyy hyllymetreittäin luontaistuotteita ja myös ruokaa. Siitä on myös lyhyt matka lampsia Columbus Circle:n kautta Keskuspuistoon. Ostimme täältä ison pullon alkalista puhdistettua vettä ja supershotit, joissa oli inkivääriä, kurkumaa, sitruunaa ja cayennepippuria. Nam! Vinkki: Jos tykkäät hamstrata luontaistuotteita, kannattaa varata tilaa matkalaukkuun. Sitä tavaraa nimittäin löytyy New Yorkista. Kannattaa tosin olla tietoinen siitä, mitä kaikkea Suomeen saa tuoda. Westerlyssä oli iso valikoima mm. homeopaattisia lääkkeitä, kukkatippoja, yrttejä, hampputuotteita ja ayurvedisia rohtoja.

Shoppailu

En juurikaan nauti shoppailusta, mutta halusin löytää lapsille jotain kivaa tuliaisiksi. Tutkin parhaat ostospaikat jo kotisohvalla ennen matkaa. Läpi tuli koluttua mm. 5th Avenue ja Sohon pää Broadwaysta, joita suositeltiin. Skeittaavalle pojalleni löytyi kivoja juttuja Vansin liikkeestä 5th Avenue:lta. Sieltä löytyy myös kirjakauppa Barnes & Noble kirjojen ystävälle. Suuntasin suoraan Self-help ja psychology –hyllyille. Paras ostoskatu oli mielestäni kuitenkin 7th Avenue, jota kutsutaankin Fashion Avenue:ksi. Sieltä löytyi kaikkea, mitä kuvitella saattaa, eikä tarvinnut kävellä kuin yhtä katua pitkin. Sketchers-liikkeissä on todella makeita tennareita ja hinnat ovat edullisemmat kuin esim. Zalandolta tilattaessa. Kiva vaatekauppa, josta löytyi teinille ja 9-vuotiaalle kivoja vaatteita oli esim. Old Navy. Varoituksen sana: 7th Avenue on Times Squaren aluetta ja ihmisiä on PALJON. Vinkki: Säästät aikaa ja hermoja, kun tutkit ostospaikat etukäteen. New Yorkin ulkopuolella on Outlet Mall –ostoskeskuksia, joissa alennukset ovat jopa 70% ja niihin pääsee busseilla, joihin voi varata paikan etukäteen. Lomaviikollamme Staten Islandille avattiin upouusi Outlet. Sinne pääsee lautalla ilmaiseksi.

Majoitus

Ensimmäinen majapaikkamme oli Airbnb:n kautta varattu pieni studioasunto keskikaupungin itäpuolella kivenheiton päässä Lexington Avenue:lta. Paikka oli rauhallinen, ja siitä oli helppo kävellä joka paikkaan. Viimeiset kolme päivää olimme aivan ytimessä 7th Avenuen ja West 35th Avenue:n kulmassa modernin hotellin 35. kerroksessa. Sieltä avautui huikeat näkymät. Oli hauska vaihtaa majapaikkaa ja kokea sekä kotoisa pieni asunto, että hieno hotelli. Vinkki: Manhattanilla majoittuminen on varsin kallista. Jos haluaa säästää rahaa, kannattaa tutkia myös lähiseutuja ja varata majapaikka vähän kauempaa, mutta kuitenkin niin, että on helppo kulkea metrolla.

Liikkuminen

Metrolla pääsee näppärästi paikasta toiseen. Kävelimme tuntikausia päivittäin, mutta siinä vaiheessa kun jalat alkoivat huutaa armoa, hyppäsimme metroon. Kannattaa ostaa Metro Card, johon voi ladata arvoa tai vaikkapa 7 päivän rajoittamattoman matkustusoikeuden metroasemien lippuautomaateilta. Vinkki: New Yorkissa on helppo suunnistaa kun hankkii metrokartan ja netistä löytyy samantyyppinen reittiopas kuin monissa suomalaisissa kaupungeissa (esim. HSL:n reittiopas Helsingissä).

Ruoka

Ruoasta ei tässä kaupungissa ole pulaa. Joka kulmalla on kahviloita ja ravintoloita sekä diner-tyyppisiä paikkoja, joista saa lämmintä ruokaa take away –periaatteella. Voit valita rasiaan ruokia buffetista ja maksat painon mukaan. Monissa ruokakaupoissa on vastaava palvelu. Emme käyneet tällä reissulla ravintolassa syömässä kuin vasta viimeisenä päivänä ennen lentokentälle lähtöä. Alkumatkasta kokkasimme jonkin verran itse ja haimme usein ruokaa Whole Foodsista tai diner-tyyppisistä paikoista, joissa oli buffet. Ruokaa saa myös tilattua suoraan ”kotiovelle” lähes mistä tahansa ravintolasta. Vinkki: Isojen kahvilaketjujen kahvista ja aamiaisesta saa maksaa enemmän kuin pikkukahviloissa. Löysimme mm. hotellimme kulmilta 7th Avenuelta The Bread factory –nimisen aamiaispaikan, jossa aamukahvin & aamupalan sai nautittua huomattavasti edullisemmin kuin viereisessä Starbucksissa tai ympäri kaupunkia olevissa Pret A Manger –ketjun kahviloissa.

Kaiken kaikkiaan New York oli yllättävä nautinto. Alkujärkytyksen jälkeen vilinä ja äänet eivät häirinneet lainkaan, kun välillä kävi lepäämässä. Tekemistä ja näkemistä on loputtomiin ja viikko tuntui vähintään kahdelta. Ison kaupungin sykkeessä ajatuksetkin alkoivat lentää ihan uudella lailla. Jos olet kaltaiseni elämyshakuinen erityisherkkä, voin suositella kaupunkia lämpimästi.

Synttärikampanjan viimeinen viikonloppu!
-20% alennusta tarjouspaketeista etukoodilla TARJOUS20
Korttipakat OSTA 3 MAKSA 2
close-image
Saat kaupan päälle TSEMPPITARRAT kun ostat Perhekalenterin tai Hidasta elämää -kalenterin