Millaista liikettä kehosi kaipaa tänään? – Näin sovitat joogaharjoituksen kuukautiskiertoosi

Kuukautisten sykli rytmittää naisen elämää, mutta millainen joogaharjoitus sopii mihinkin vaiheeseen? Koska naiseus muuttuu jatkuvasti, ei joogan tai muun liikunnan tarvitse pysyä samanlaisena päivästä toiseen.

KUUKAUTISTEN JÄLKEEN

(nouseva kuu, nuoren neidon aika)
Kun edelliset kuukautiset ovat ohi, alkaa ovulaatioon valmistautuminen. Energiatasot nousevat ja olo tuntuu itsevarmalta, uteliaalta ja sosiaaliselta.
Nyt onkin fyysisen tekemisen aika. Tähän hetkeen sopii voimallinen jooga. Esimerkiksi virtaava vinyasa-jooga voi tuntua hyvältä.

OVULAATION AIKA

(täysikuu, aikuisen naisen ja äidin aika)
Ovulaation aikana olo on voimallinen, hedelmällinen, rakkaudentäyteinen ja vilkas. Eläimelliset viestit ovat vahvempia. Nainen haistaa ja maistaa eri tavalla.
Nyt on hyvä hetki antaa tilaa luovuudelle. Unohda valmiit sarjat ja joogaa intuitiivisesti. Panosta laajoihin liikkeisiin ja luo omia asana-sarjoja. Astu matolle ja katso, mitä tapahtuu.

 

“Me emme ole joogaa
varten, vaan jooga on
meitä varten.”

 

VUOTOON VALMISTAUTUMINEN, PMS

(laskeva kuu, kuningattaren ja vapaan naisen aika)
Vuotoon valmistautuminen on mieltä kuormittavaa aikaa. Tämä ei ole paras hetki aloittaa uutta, vaan sen sijaan hyvä tilaisuus saattaa jotain keskeneräistä valmiiksi. Kehossa ja mielessä tuntuu usein kireyttä ja jännitystä.
Nyt kannattaa olla itselleen armollinen ja lempeä. Avaavat liikkeet lonkille ja lantiolle tekevät hyvää. Kuuntele tuntemuksiasi. Kokeile erilaisia kiertoja, sekä perhosasentoa (polvet koukussa auki ja jalkapohjat yhdessä) selkä bolsterin päällä. Rentoudu ja hengitä munasarjoihisi kädet alavatsalla. Täällä lisää bolsterijoogavinkkejä!

KUUKAUTISTEN AIKA

(uusikuu, viisaan naisen aika)
Kuukautisten aika on otollinen vetäytymiseen ja hidastamiseen. On hyvä antaa sisäisen lepohermoston käynnistyä. On tärkeää katsoa menneisyyteen, kerätä kierron tuomat hedelmät ja suodattaa ne uudeksi tiedoksi.
Nyt on levollisuutta edistävän joogan aika. Kokeile lepoa ja elpymistä korostavaa restoratiivista joogaa ja panosta pitkään savasanaan eli lepoon. Vältä äärivenytyksiä. Myöskään ylösalaisia liikkeitä ei suositella, jotta kohtu saa tyhjetä luonnollisesti maan vetovoiman avulla. Sisäänpäin kääntyminen ja syvät, vatsaa pehmentävät hengitykset ravitsevat.

<<<<<<<<     >>>>>>>>

Teksti on Merin haastattelusta Om -joogalehdestä 2/2019, haastattelija: Anna Antila.

Lue lisää kuukautiskierron eri vaiheista ja tutustu kokonaisiin joogaharjoituksiin kirjastani Lumoava nainen – Tunne villi voimasi.

Valokuvat: Pexel.com / Lucas Pezeta

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: