Someriippuvuuden 5 hälytysmerkkiä – Selaatko puhelinta sängyssä heti herättyäsi?

Sosiaalinen media on muuttanut elämäämme merkittävästi kuluneen kymmenen vuoden aikana. Se on tuonut mukanaan paljon positiivisiakin asioita, mutta somen käyttö on muuttunut vaivihkaa ongelmaksi monen kohdalla.

On helppo puolustautua sanomalla, että homma on täysin hallussa ja jos näkisit tarpeelliseksi, voisit kyllä lopettaakin. Tämä on hyvin tyypillistä myös muista addiktioista kärsiville. Riippuvuuden pohjalta löytyykin biologinen perusta: saamme välittömän palautteen postauksestamme tykkäysten muodossa, ja se saa aikaan aivoissa dopamiinin nopean vapautumisen. Dopamiini tuottaa vahvasti mielihyvää, ja siihen on helppo jäädä koukkuun. Mitä enemmän somea käytetään, sitä voimakkaammin toiminta vahvistuu.

Kuka sitten määritellään someriippuvaiseksi? Tyypillinen somen käyttäjä selailee Facebookkia, Instagramia ja Snapchattia. Haitalliseksi käyttö muuttuu siinä vaiheessa, kun toiminta muuttuu itselle tai läheisille haitalliseksi. Riippuvuus voi ilmetä niin, että selaillaan eri kanavista toisten julkaisuja ja niiden selaamista on kertakaikkisen vaikea lopettaa. Kun pitäisi tehdä jotain muuta, ohjautuukin toiminta kuin itsestään somen selaamiseen.

Toisille tulee tarve tehdä omia päivityksiä jatkuvasti. Termi FOMO (fear of missing out) eli paitsijääminen, on nähty yhtenä someriippuvuutta selittävänä tekijänä. Olo muuttuu ahdistuneeksi ja kiukkuiseksi, jos ei pääse osallistumaan somen tapahtumakenttään. Mistä jäänkään nyt paitsi, kun en tiedä mitä muualla tapahtuu? Tunteeseen liittyy myös yksinäisyyden ja negatiivisten tunteiden herääminen. Someriippuvuuden oireita ovat stressi, levottomuus, ärtymys, ahdistus ja keskittymiskyvyn puute. Huolestuttavinta someriippuvuudessa on, että koukkuun jääneen on itse vaikea havaita sitä.

Vastaa rehellisesti seuraaviin viiteen kysymykseen. Kuinka moneen niistä vastaat myöntävästi?

  1. Selaatko somea, ennen kuin nouset sängystä aamulla?
  2. Onko matkapuhelimesi esillä, kun vietät aikaa ystäviesi kanssa? Onko turvallista pitää puhelin käden ulottuvilla? Tarkistatko tasaisin väliajoin, mitä uusia notifikaatioita näytölle on tullut?
  3. Kun olet yksin, onko puhelin aina seuranasi? Hamuatko puhelinta käteesi, kun odotat bussia, matkustat julkisilla kulkuvälineillä, käyt kahvilla tai syöt lounasta? Käytkö joskus vessassakin kännykän kanssa? Poistutko koskaan kotoasi ilman puhelinta?
  4. Huomauttavatko läheisesi sinulle, että selailet puhelintasi silloinkin, kun sinulle jutellaan?
  5. Kuuluuko iltarutiineiheisi vielä juuri ennen nukkumaanmenoa tarkistaa, mitä somessa tapahtuu?

Jos tunnistit itsesi useammasta kohdasta, on sinun syytä tarkastella puhelimen käyttöäsi kriittisesti. Jos edelleen väität, että somen käyttö on hallussa, niin mitäpä jos sulkisit puhelimesi muutamaksi päiväksi juuri nyt? Jos huomaat selitteleväsi, miksi se ei ole mahdollista, on aika tehdä jotain. Hyvä uutinen on se, että jos sinulla on halua muuttaa tilanne, niin se on täysin mahdollista! Mitä kaikkea upeaa ja hyödyllistä voitkaan tehdä ajalla, joka vapautuu somen pläräämiseltä! Nyt sinun täytyy vain tehdä päätös ja muuttaa tilanne!