Tiesitkö, että 10 minuuttia villasukissa riittää treeniksi

Tiesitkö, että villasukissakin voi treenata – vieläpä tehokkaasti! Testasimme Anna Saivosalmen Treenaa kotona 10, 20 tai 30 minuuttia -kirjan IHANIA villasukkatreenejä.

Tässä artikkelissa saat neljä villasukkatreeniä, joista voit koostaa vaikka 10 minuutin kotitreenin. Artikkelin kuvat ovat Annan kirjasta, josta löydät valtavan määrän kotitreenejä sisälle ja ulos.

Anna ohjeistaa kirjassa villasukkatreenin alkuun:

”Aseta timeri näyttämään 30 sekuntia työosuuksia ja 15 sekuntia lepo-osuuksia varten. Tee jokaista liikettä vuoron perään 30 sekuntia ja vaihda tauon aikana seuraavaan liikkeeseen. Tee yhteensä kaksi kierrosta. Yhden jalan liikkeissä tee liikettä kummallakin jalalla 30 sekuntia.”

Hidasta elämää -toimituksen Susanna testasi kaikki nämä liikkeet työpaikalla – löydät testivideot jokaisen liikkeen kohdalta. Susanna kommentoi treenejä:

”Työpaikalla tein lyhyemmän setin, mutta ihanasti lähti veri kiertämään kehossa ja päässä. Sain hyvin energiaa loppupäiväksi! Ja mikä huippu idea treenata villasukissa!”

1. Askelkyykky taakse

Kuva: Jenni Virta / kirjasta Treenaa kotona 10, 20 tai 30 minuuttia

2. Lankku & nousu ylös

Kuva: Jenni Virta / kirjasta Treenaa kotona 10, 20 tai 30 minuuttia
Kuva: Jenni Virta / kirjasta Treenaa kotona 10, 20 tai 30 minuuttia

3. Askelkyykky sivulle

Kuva: Jenni Virta / kirjasta Treenaa kotona 10, 20 tai 30 minuuttia

4. Vuorikiipeilijä

Kuva: Jenni Virta / kirjasta Treenaa kotona 10, 20 tai 30 minuuttia

Totesimme, että kirjan harjoitukset sopivat:

  • taukojumpaksi töissä tai kotona,
  • telkkarin katselun oheen,
  • mökkijumpaksi,
  • kunnon hikijumpaksi,
  • vaihteluksi perustreeniin.

Kirjan plussat testin ja lukemisen perusteella:

  • Treenin aloittamiseen ei tavitse valtavaa määrää välineitä (tai salille liittymistä!) – miltei kaikki tarvittava löytyy jo kotoa (esim. tuolit, tyynyt, villasukat).
  • Liikkeet olivat tehokkaita mutta eivät monimutkaisia. Kokenut treenaaja saa koostettua tehotreenin ja kokemattomammalle liikkeet ovat riittävän simppeleitä.
  • Kirjaa voi hyödyntää juuri omaan tahtiin ja silloin, kun treenille on vaikka 10 minuutin väli. Ei vaadi koko elämän pistämistä uusiksi treeniohjelman ehdoilla.
  • Villasukkatreeni nauratti, koska se oli niin erilaista.