8 vinkkiä erityisherkän hyvinvointiin

Minulla oli ilo käydä viime viikonloppuna luennoimassa isolle joukolle erityisherkkiä HSP – Suomen erityisherkät ry:n kesätapahtumassa Järvenpäässä. Sain pyynnön tulla jakamaan hyväksi havaitsemiani konsteja pitää huolta omasta jaksamisestaan ja henkisestä tasapainosta. Tässä luennolla jakamani vinkit. Voit pohtia millä mallilla nämä asiat ovat omassa elämässäsi. Hyvinvoinnin peruspalikat ovat varsin yksinkertaisia, olit erityisherkkä tai et.

1. Muista rajasi.

Kukaan muu ei pidä huolta sinun henkilökohtaisista rajoistasi kuin sinä itse. Onko rajojen asettaminen sinulle helppoa, vaikeaa vai jotain siltä väliltä?

– Osaatko sanoa ei tarpeen tullen?
– Kuinka paljon miellytät muita oman itsesi kustannuksella?

2. Ota omaa aikaa ja tilaa.

Mahdollisuus olla ihan itsekseen on erityisherkälle tärkeää akkujen lataamisen kannalta.

– Onko sinulla mahdollisuus ottaa omaa aikaa ja tilaa kun sitä tarvitset?
– Sallitko sen itse itsellesi?
– Voisitko luoda itsellesi oman rauhoittumispaikan?

3. Nauti luonnosta ja maadoitu.

Elinympäristön kaoottisuus vaikuttaa meihin kaikkiin, mutta eritoten meihin erityisherkkiin. Luonto on mitä parhainta lääkettä stressiin. Muutenkin kaikenlainen maadoittava tekeminen, joka rauhoittaa mielen ja tuo tietoisesti läsnä olevaksi omaan kehoon, tekee hyvää.

– Millaisessa ympäristössä elät? Onko sinulla pääsy luontoon?
– Käytkö luonnossa riittävän usein vai jääkö se ajatuksen tasolle?
– Muistatko olla läsnä kehossasi, vai elätkö jatkuvasti päänsisäisessä maailmassasi?

4. Muista rentoutuminen ja uni.

Riittävä unensaanti on tärkeää aivojen ja kehon puolustusjärjestelmän kunnossa pysymisen kannalta. Pieni latautumishetki voi olla tarpeen myös keskellä päivää. Itselläni oli tapana istua entisen työpaikkani naistenhuoneessa ja laskea 180:stä alaspäin. Näin sain suotua itselleni kolmen minuutin rauhoittumishetken työkiireiden keskellä. Netti on pullollaan ihania ohjattuja rentoutuksia ja meditaatioita, joita voi käyttää rentoutumisen apuna.

– Miten rentoudut? Teetkö sitä riittävän usein?
– Millainen on päivärytmisi ja kuinka osaat rauhoittua illan tullen?
– Millainen on nukkumisympäristösi ja nukutko riittävästi?

5. Lääkitse kehoa ja mieltä liikunnalla.

Liikunta vaikuttaa monin tavoin positiivisesti. Se mm. parantaa aivojen toimintaa, vähentää ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta, parantaa stressin sietokykyä ja parantaa ravintoaineiden kuljetusta soluille.

– Muistatko hoitaa henkistä tasapainoasi myös liikunnan avulla?
– Mikä liikunta olisi niin mukavaa, että siitä tulee tapa?

6. Katso mitä syöt.

Ruoka vaikuttaa henkiseen suorituskykyyn ja fyysiseen jaksamiseen aivan merkittävästi. Moni erityisherkkä on herkkä myös ravinnon vaikutuksille, ja etenkin erilaiset piristeet voivat olla turhan voimakkaita. Itselläni toimii ruokavalio, jossa on paljon kasviksia, riittävästi proteiinia, hyviä rasvoja ja runsaasti vettä, ja jossa sokeri sekä muut nopeat hiilihydraatit ovat aivan minimissä.

– Syötkö riittävän terveellisesti ja säännöllisin välein?
– Täytätkö energiavajettasi piristeillä ja sokerilla?

7. Opettele sinuiksi tunteittesi kanssa.

Kun kysyin luennolla kuinka moni yleisöstä tuntee herkästi ja tuntee myös toisten tunteet, jokainen käsi salissa nousi. Voimakkaiden tunteiden kanssa eläminen ja toisten tunteiden ”imuroiminen” voi viedä mehut. Itse puran säännöllisesti keräämääni tunnelastia käyttämällä Clearing Toxic Emotions –nimistä menetelmää, sekä Paranemisen avain –tekniikkaa.

– Tunnistatko mikä tunne on omasi ja mikä jonkun toisen?
– Osaatko ilmaista tunteesi ja tarpeesi luontevasti?
– Kannatko repussasi turhaa tunnekuormaa?

8. Kehitä rakastava ja myötätuntoinen suhde itseesi.

Moni herkkä on saanut kuulla olevansa yliherkkä, outo, liian sitä ja liian vähän tätä. Itse olen saanut mm. kuulla olevani ”prinsessa”, sillä tarvitsen rauhaa ja hyvän vuoteen pystyäkseni nukkumaan. Herkkyyttä ei vieläkään oikein ymmärretä ominaisuutena, ja se millaisia tulkintoja muut ovat tehneet sinusta, vaikuttaa minäkuvaan. Ajatukset, joita olet omaksunut itsesi suhteen, voivat olla turhan negatiivissävytteisiä. Itsensä hyväksyminen on hyvinvoinnin ydinasioita.

– Hyväksytkö itseni sellaisena kuin olet?
– Uskallatko olla oma itsesi?
– Millaisilla ihmisillä ympäröit itsesi?
– Miten voisit olla itsesi paras ystävä?

Ihmisillä, joiden kanssa vietämme aikaamme, on merkittävä vaikutus hyvinvointiimme. Kannattaa siis hakeutua sellaisten ihmisten pariin, jotka arvostavat sinua sellaisena kuin olet. Sinun ei tarvitse olla täydellinen ollaksesi rakastettava ja itseesi tyytyväinen.