Mikä on Sinun lempipaikkasi?

Katson järvelle ja kuulen, kuinka laineet liplattavat. Hento kesätuuli heiluttelee koivunoksia ja kuikka toivottaa minut tervetulleeksi laulullaan. Oloni rauhoittuu ja huomaan, kuinka lihakseni rentoutuvat ja hymy kirkastaa kasvoni. Mökillä on helppo hengittää.

Lapsuudessani vietimme kaikki kesäni täällä. Äitini on opettaja, mikä mahdollisti hänelle pitkät kesälomat. Ajomatkan aikana hän saattoi olla vielä hieman ärsyyntynyt. Arki oli raskasta eroperheessämme ja työ painoi. Malttamattomuus kasvoi mökin lähestyessä ja tänne päästessämme stressikupla rikkoutui.

Ylimääräiset ajatukset ja stressi jäävät toiseen maailmaan auton kurvatessa mökkitielle. Kun näen vihreän mökin ja punaisen aitan, kaikki on hyvin. Kävelen laiturille tervehtimään rakasta turvasatamaani ja hengitän syvään sisälleni järvi-ilmaa. Tämä paikka on minulle parasta mahdollista meditaatiota.

Äidin nauru ja halaus. Ne muistan lapsuuteni mökkikesistä parhaiten. Se rentoutumisen tila ja ääretön onnellisuus, mikä äidistä paistoi kun pääsimme mökkiparatiisiimme. Äiti oli aivan erilainen kuin arkena. Hän oli enemmän läsnä. Minusta oli jo silloin ihanaa nähdä ja aistia, mikä muutos äidissä tapahtui. Näen itseni peilikuvana äidistäni. Tunnen mökillä ollessani sisälläni sen tunteen, minkä äidistäni näen.

Tämä mökin tuoma rauhallisuuden tunne on sellainen, jota palauttelen mieleeni ympäri vuoden. Tämä tunne on se, joka auttaa kiireen ja stressin keskellä. Aina tänne ei ole mahdollista tulla, mutta aina, missä vain, voin palauttaa tunteen mieleeni. Mitä aidommin kuvittelen itseni tänne, sitä paremman rentoutuksen mieleni ja kehoni saa.

Nyt. Missä tahansa oletkin. Voisitko pysähtyä hetkeksi ja lähteä mielikuvamatkalle? Et tarvitse tälle matkalle mitään muuta kuin tämän hetken.

 

  1. Sulje silmäsi ja ota mahdollisimman hyvä asento. Kuulostele kehoasi ja rentouta hartiasi.
  2. Hengitä kolme kertaa syvään sisään ja puhalla ylimääräiset ajatukset uloshengityksellä ulos.
  3. Mikä on sinun lempipaikkasi? Mitä näet edessäsi? Kuvittele näkymä mahdollisimman elävästi ympärillesi.
  4. Mitä haistat? Mitä kuulet? Ota kaikki aistisi käyttöön ja laskeudu hetkeksi lempipaikkaasi.
  5. Miltä tämä paikka saa olosi tuntumaan? Ota se tunne matkaasi loppupäiväksi.

 

Olisiko mahdollista, että kovimpina stressihetkinä antaisitkin itsellesi mahdollisuuden voida hyvin? Menisit hetkeksi (edes ajatuksissasi) lempipaikkaasi? Kun huolehdit itsestäsi, jaksat huolehtia paremmin myös muista. Arjen tuomat haasteet, yllättävätkään asiat, eivät kaada sinua, kun säilytät oman tasapainosi.

Rosa Auffermann
Asiantuntija
Kasper – Kasvatus- ja perheneuvonta ry