Haitalliset tunnemallit, jotka horjuttavat sisäistä rauhaamme

On monia tunnetiloja, jotka ohjaavat meitä pois päin tyytyväisyydestä ja sisäisen rauhan löytämisestä. Tässä joitakin esimerkkejä, jotka vaikuttavat negatiivisesti tunnemaailmaamme.

1. Anteeksiantamattomuus

Jokainen tietää miltä tuntuu tulla loukatuksi. Se saa tuntemaan ja ajattelemaan negatiivisesti. Tästä syystä anteeksi antaminen on välttämätöntä. Anteeksi antaminen on helpompaa kun on oikeanlaiset syyt sille. Esimerkiksi: ”Annan heille anteeksi, koska heiltä puuttui viisaus ja voima kohdella minua paremmin. Annan anteeksi myös siksi, etten jatkaisi itseni satuttamista, mikä on yhtä väärin kuin minua loukanneiden ihmistenkin teot.”

2. Pienistä asioista turhautuminen

Jos turhaudumme helposti, se usein johtuu syvällä olevasta vihasta tai surusta. Turhautuminen on stressaava kokemus ja koska elämä on lyhyt, on ikävää tuhlata se turhautumalla pienistä asioista. Jos todella elämme täysin hetkessä, käsittelemme kokemuksemme, niin hyvät ja huonot sellaiset, niin kuin ne meille tulevat.

3. Alttius ahdistumiselle

Murehtiminen on usein vaalittu tai opittu käyttäytymismalli. Vanhempamme ja yhteiskunta on opettanut murehtimaan tulevaisuudesta, lapsista, terveydentilasta jne. Totuus on, että käytämme aivan liian paljon aikaa pahimman pelkäämiseen verrattuna siihen, kuinka harvoin se pahin todella tapahtuu. Lisäksi, kun ahdistumme jostakin asiasta, saatamme me luoda sen todeksi. Kun elämme ahdistuneessa mielentilassa, lähetämme negatiivisia signaaleja — ja ajan mittaan ne palautuvat meille takaisin. Ne eivät vaikuta vain meihin vaan myös ihmisiin ympärillämme.

4. Muiden tuomitseminen

Arvosteleminen on täysin luonnollinen tapa ihmiselle arvioida elinympäristöä, toiset ihmiset siihen sisältyen. Ongelma on, ettei meillä usein ole tarpeeksi tietoa tehdäksemme reilun ja kokonaisvaltaisen arvioinnin. On tärkeää pitää tämä mielessä ennen kuin tuomitsee toisen ihmisen käyttäytymistä.

Kuva: Samuel Glassar, RanDom photo
Kuva: Samuel Glassar, RanDom photo

5. Kateus

Kateus on kirous. Jos meillä on itsessämme tai elämässämme asioita, joita haluaisimme kehittää, meidän tulisi keskittyä niihin sen sijaan, että kadehdimme muiden vahvuuksia ja omaisuuksia. Meidän ei myöskään tulisi pönkittää omaa itsetuntoamme musertamalla toisten. Parannamme itsetuntoamme keskittymällä itseemme.

6. Syyllisyydessä rypeäminen

Päästäksemme yli menneisyyden häpeästä, meidän tulee kehittyä ja oppia vanhoista virheistä, ei kieriä häpeässä ja katumuksessa. Me kaikki teemme virheitä, toisinaan vakavampia kuin toiset. On tärkeää ymmärtää, että syyllisyydestä ja häpeästä kiinni pitäminen vaikuttavat negatiivisesti tunne-elämään. Kun oppii antamaan itselleen anteeksi, on mahdollista edetä elämässä eteenpäin.

7. Ainainen loukkaantuminen

Loukkaantuminen on täysin luonnollista ajoittain, mutta joillakin ihmisillä on tapana jäädä siihen koukkuun. Jos joku sanoo tai tekee jotakin, mikä loukkaa meitä, eikö se vain kerro enemmän heistä kuin meistä? Se voi olla merkki heidän empatian, viisauden tai myötätunnon puutteesta sillä hetkellä. Maailmassa on niin paljon erilaisia ihmisiä, että on turha antaa heidän häiritä sisäistä rauhaamme. Olemme kuitenkin itse vastuussa tunteistamme, joten on turhaa syyttää muita ihmisiä siitä, mitä tunnemme.

Lähde: earthweareone.com