Hiihto parantaa tutkitusti unta, lievittää stressiä ja lisää kehon terveyttä

Innostuin viime talvena hiihtämisestä ja olen tänä talvena jatkanut harrastusta. Käyn hiihtämässä noin neljä kertaa viikossa. Lenkkini ovat lyhyitä ja yleensä käytän hiihtämiseen noin tunnin.

Hiihtäminen on talvella mielestäni parasta liikuntaa. Siinä joutuu käyttämään koko vartalon lihaksistoa, jolloin ryhti ja kunto kohenee sekä pääsee olemaan luonnossa ja raikkaassa ilmassa. Hiihdon jälkeen on aina loistava olo, ja olen alkukankeuksien jälkeen oppinut nauttimaan kovasti myös itse suorituksesta.

Hiihtäessä pyrin olemaan tietoinen kehostani ja kuuntelemaan tuntemuksiani. Tällöin pystyn ajoissa korjaamaan asentoa tai muuttamaan tyyliä, että paikat eivät kipeydy. Alussa aloitin tosi lyhyillä ja rauhallisilla lenkeillä.

Olen huomannut, että hiihtämistä, kuten kävelemistä ja juoksemista, voi tehdä uskomattoman monessa asennossa. Kyse on tietenkin hienosäädöstä, mutta hyvin merkityksellisestä sellaisesta. Pienellä asentomuutoksella voi saada selkä- tai polvikivun katoamaan. Kuulin hiljattain kurssista, jossa opetetaan luonnollista kävelytekniikkaa, jonka avulla voi ehkäistä nivel- ja selkäkipuja sekä monenlaisia muita vaivoja, joita aiheutuu esimerkiksi siitä, kun sisäelimet jäävät puristuksiin tai hengitys ei pääse kulkemaan vapaasti väärän asennon vuoksi. Luin myös artikkelin, jossa päätetyötä tekevä nainen kertoi kokeilleensa kaikenlaista liikuntaa (mm. joogaa, kuntoilua) ja tekniikoita (fysioterapia, osteopatia, akupunktio) päästäkseen eroon selkävaivoista, mutta onnistui vasta vuosien päästä lihastasapainoon ja liikehallintaan erikoistuneen ammattilaisen johdolla.

Tässä joitain hiihtämisen vaikutuksia (lähde):

  • Hiihto vahvistaa tehokkaasti verenkierto- ja hengityselimistöä, koska koko kroppa on mukana hiihtoliikkeissä.
  • Hiihto ei kehitä pelkästään kestävyyttä vaan vahvistaa myös lihaksia ja kehittää liikehallintaa kuten tasapaino- ja koordinaatiokykyä. Hiihtäessä kehittyvät erityisesti reisi-, vatsa-, selkälihakset sekä käsivarren lihakset.
  • Esimerkiksi kävelyssä tai juoksussa niveliin kohdistuu iskuja tai paineita enemmän kuin perinteisen tyylin hiihdossa.
  • Huonompikuntoinenkin jaksaa hiihtää useita tunteja ilman rasitusvammojen riskiä, kunhan säätelee vauhtiaan ja valitsee tasaisen maaston.
  • Hiihdettäessä sekä ala-, keski- että ylävartalon lihakset työskentelevät tehokkaasti, jolloin kuluu paljon energiaa.

Hiihdosta on hyötyä muun muassa painonhallinnalle, hapenottokyvylle, kolesterolipitoisuuksille, koko kehon lihaskunnolle ja mielialalle.  Liikunta vaikuttaa tutkitusti myönteisesti mm. vastustukykyyn, uneen, jaksamiseen ja stressiin. Uskon, että päivittäinen tunnin hiihto pelastaisi monen ihmisen masennukselta ja erilaisiin sairauksiin sairastumiselta (ennalta ehkäisevästi). Ihminen tarvitsee sopivan raskasta liikuntaa elääkseen pitkän iän terveenä. Hiihto on riittävän raskasta ja kuitenkin suurimman osan mielestä mukavaa. Siinä tulee katseltua luontomaisemaa, millä on myös terveysvaikutuksia.

Miksi on kuitenkin niin vaikeaa ottaa aikaa liikunnalle, vaikka suurin osa ihmisistä tietää sen terveysvaikutukset?

Tarvitaan vahva sisäinen päätös ja motivaatio. Tällöin pystyy oikeasti priorisoimaan ajankäyttönsä liikunnan hyväksi. Riittävä motivoituminen on oleellista. En itsekään saanut raskasta liikuntaa aloitettua, ennen kuin vasta henkisen pakon edessä. Aloin tuntea todella suurta tarvetta alkaa käyttää lihaksiani ja lisätä voimiani, joka vihdoin ajoi minut kuntosalille ja seuraavana vuonna hiihtämään. Tunsin, että tämä on nyt niin keskeistä elämässäni, että tälle otetaan aikaa.

Jos ei ole elämässään harrastanut kovaa urheilua, sen aloittaminen aikuisena ei ole aluksi kovin helppoa. Pitää nöyrtyä siihen, että kaikki muut menevät edelle ja ohi, kunnes oma kunto kasvaa. Omien kokemusteni perusteella selkeää muutosta on tapahtunut noin vuodessa, parissa, ei kuitenkaan vielä kuukausissa,  vaikka jokainen viikko tietenkin vie omalta pieneltä osaltaan eteenpäin.

Lihaskunnosta henkistä vahvuutta

On ollut hauskaa seurata sitä, miten urheileminen mieleeni vaikuttaa. Minulle on tärkeää henkinen vahvuus, jota urheilemisesta saan. Omien rajojen ylittäminen aikuisena urheilun kautta antaa onnistumisen tunnetta ja uskoa itseen. Osaan tehdä tavoitteita, jotka eivät niin sanotusti ”lähde lapasesta”, eivätkä ole liian rankkoja. Kohtuus on oleellista, jotta kroppaa ei mene sekaisin, varsinkin kun urheilutaustaa nuoresta alkaen ei ole.

Kannattaa muistaa kuunnella omaa kehoa. Itseään kuunteleva huomaa kyllä, milloin keho kaipaa liikuntaa ja milloin puolestaan lepoa. <3

Lisää mielen ja kehon harjoituksia löydät sivustoltani Intuitive Scientist.